3987
Sök

Byta kam på b230ft, vilken kam, vad kan jag förvänta mej?

273 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#1
tja! smile

Funderade på att byta kam på min 940 turbo ( b230ft)

Chippad, 3" hela vägen med sportkat och öppet luftfilter

som rubriken lyder, vilken kam passar bäst och vad kan jag förvänta mej prestandamässigt/slitagemässigt?
Motivera gärna ditt val smile

MVH

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 februari 2009
#2
frågan är väll mest, vad är du ute efter?, bättre drag på låga, medel eller höga varv?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

273 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#3
ah visst fan tongue glömde skriva de, hehe. vill helst ha effekten på mellanregistret smile

8 251 Inlägg
22 februari 2009
#4
A-kam lär va det bästa i ditt fall med tanke på vad som är gjort och va du vill åt.


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 februari 2009
#5
jag skulle satsa på en D-kam isf

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

10 287 Inlägg
22 februari 2009
#6
A eller VX3 är det som funkar bäst av Volvos orginalkammar på en lätt trimmad B230FT.
D kammen har väl mycket overlap.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tottis_vbg
22 februari 2009
#7
ta en VX- kam. vx3:an drar ju lite högre upp

273 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#8
okej vad är skillnaden mellan A och VX3? smile kommer det bli någon skillnad i slitage på motorn?

10 287 Inlägg
23 februari 2009
#9
Jag har själv inte åkt med A kam men jag vet dom med automat som inte gillar den utan föredrar VX3 kammen. Själv har jag åkt med VX3 kam och den fungerar alldeles utmärkt med moderata trimningsnivåer upp till, låt oss säga, 250Hkr. Man bibehåller bottendraget med orginal turbo och får en motor som fortsätter att dra över 5000 rpm.

Slitage ökar alltid när man trimmar. Dock är det marginellt med dessa måttliga trimningsnivåer.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

273 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#10
okej då lutar det mot en vx3 kam cool tack för suveränt bra svar smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
23 februari 2009
#11
har en vx3 kam till salu om du är sugen
hittade en när jag började gå igenom skåp inför flytt smile

Kör fort så hinner inget hända...

273 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#12
jag gör min värnplikt nu så ekonomin är i botten tongue men om du kan hålla den några månader så kan jag köpa den lol hur mycket vill du ha för den?

EDIT: hur mycket kan jag förvänta mej på effekten? jag fattar ju också att det inte kommer göra några några mirakel, men ändå tongue
Senast redigerat av ArizonaEagle (23 februari 2009)

1 915 Inlägg
23 februari 2009
#13
Köp en A-kam, har det i min 940, är mycket nöjd.
Har testat VX3 också, men tyckte bilen kändes slöare på låga varv då, med a-kammen så kändes motorn piggare och drog lika bra till varvstopp som med vx3an.
Allt är bättre än T-kammen som sitter orginal.

En A-kam finns för 200-400:-
vx3 brukar ofta kosta runt 6-800:-

V-kam är väl oxå populär, men då drar den mest på högre varv.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

273 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#14
okej, jag brukar vilja växla vid 5000 varv för att inte slita för hårt på skiten smile hittade en A-kam i jakobsberg, stockholm vilket passar väldigt bra smile jag ligger på livgardet som ligger ca 2 mil därifrån tongue ska nog lägga ett bud på den då, kan nog undhålla några hundralappar för de lol den gör väl ändå en 5-10 hkr skillnad med tanke på att det sitter en t-kam i den nu? cool

Larssa91
23 februari 2009
#15
jag kör med A-kammen och kommer inte byta i första taget.  är mkt nöjd med den. har även provat andra kammar som tex vx3 men fastnade för A:n.

STREETRACER
892 Inlägg
23 februari 2009
#16
det finns juh även en rätt trevlig kam med bokstaven "Y"  som jag hade i min gamla 740 tic..  bytte från A till Y och den drog bra från medel tyckte jag...  blev dock lite segare på låga varv enligt mig.. men en väldigt kännbar skillnad på resten av registret..

hittade kamen i en motor från en 360 glt tror jag om jag inte minns fel...

Bmc Crew

15 Inlägg
18 maj 2009
#17
vilket varvtal drar en vx kam bäst på då?


Egen företagare
864 Inlägg
18 maj 2009
#18
vx kammen är ju att rekommendera på en turbo före vx3

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Kinna
146 Inlägg
18 maj 2009
#19
Själv skulle jag rekommendera V-kamen. Tycker bottendraget e lite sämre, men den drar mycket gött hela vägen till varvstopp. Helt klart roligare kam än original. denna ska tydligen vara lite vassare än vx3 kammen.


-.-
383 Inlägg
18 maj 2009
#20
Jag bytte från standard ( T? ) till A-kam och blev väldigt nöjd.
Drar i princip lika starkt från botten med den skillnaden att den drar hela vägen till varvstopp utan problem.
Jag hade samma setup som du ArizonaEagle.
Har inte provat de andra, men A-kam ger en mkt trevlig karaktär,

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas


Sök