Hej filthyfelix!
Preluden är en riktigt stilig och trevlig bil,men beroende på vilken generation du är sugen på så finns det både bra och mindre bra saker med dessa.
2.0an är i mina ögon allt för slö.Och 2,2an med Vtec (den enda med Vtec dessutom av motorerna) är riktigt trevlig men desto dyrare.
både 2.0 och 2.3an har ett lite mindre problem när det gäller hur dom sköts.
Dom har råkat ut för lite Vevlager slitage och därmed knackande motorer.
MEN,är motorerna skötta ordentligt och inte hårt körda för jämnan så är det toppen bra motorer.
Lika så så har det varit lite problem med Preludens 4WS (4hjuls styrning).
Men så länge det är frågan om skötta bilar där man servat dom som man ska (framför allt olja och så) och inte brukat dom som det vore en rally bil så är det toppen bra bilar.
Sköna att köra och bekväma m,m.
Ang trim till dessa så är inte marknaden helt översvämmad med delar som det är till tex Hondas B-serie.(Sitter H-serie i Preluden).
Men i princip så kan man säga att Preludens motorer bara går att trimma N/A vägen just för att dom har en speciel beläggning på cylinder loppen och inte går att borra/hona om i samband med T-konvertering.
plus att cylinder fodren är rätt tunna.
Men med en vanlig BPU sats (avgas,extraktor,filter,kammar,mappning typ) så kanske man kan plocka ut en 20-40 riktiga hästar till beroende på motor val.
H22an (2,2L) får du kanske ut runt 15-20HK från iom att dne redan är så pass optimerad från fabrik.
Ett annat tips är att INTE nappa på alla dessa "Ebay" chip som alla verkar va så förtjusta i iom att dom flyttar och eliminerar många motor parametrar och funktioner så man snarare bara riskerar att skada motorn.
Hoppas denna info hjälpte dig lite på traven.
OBS: Det är bra motorer (så ja inte råkade skrämma dig med det ja skrev) så länge dem sköts rätt.
mvh