3367
Sök

Regbesiktning

42 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
#1
hej en undran bara, jag tänkte sätta i en b230ft motor i min volvo 740 gl 1991.

Hur går regbesiktningen till ?
Senast redigerat av Mrjansson (21 maj 2009)


82 Inlägg
21 maj 2009
#2
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 45&p=1

Kolla här så får du en massa tips och info!!!
Senast redigerat av destroyer (21 maj 2009)

42 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
#3
destroyer skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245&p=1

Kolla här så får du en massa tips och info!!!

Den tråden har jag läst många gånger, därför har jag fått fram att jag får byta till en b230ft , MEN

frågan är hur går en regbesiktning till efter jag bytt motor ??

är det bara att ringa bilprovningen och säga att man vill göra regbesiktning för att man bytt motor ?
har inte fattat det där riktigt...


82 Inlägg
21 maj 2009
#4
Tekniska frågor
Telefon: 0771-600 800
Måndag - fredag: 08.00-16.00

Ring detta nummer och prata med teknikerna där.
Där får du bäst svar inte här på garaget för jag tror inte det finns nån besiktningsingenjör här.
Senast redigerat av destroyer (21 maj 2009)

1 675 Inlägg
21 maj 2009
#5
kom bara ihåg att ha motorn du stoppar i i orginal skick inför reg. bes. Volvo godtar ju 238hk och 310 nm i 740 ( med dämpare motsvarande 740 turbo) vilket gör effekt ökningen i bilen inte är några problem. Bara att ringa och säga att du vill ha en tid för reg. bes av motor byte så fixar dom det. inga problem. Men hur en reg. bes. för motor byte går till kan jag inte ut tala mig om.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

70 Inlägg
21 maj 2009
#6
du lär först åka och väga bilen så du får en vågsedel där det står vikt över framaxel, bakaxel och totalvikt. sen åker du in på din bokade regbes och så kollar dom runt lite så allt ser vettigt och ser okej ut sen är det bara å tuta och köra hehe;)


804 Inlägg
21 maj 2009
#7
destroyer skrev:
volvo_1987 skrev:
kom bara ihåg att ha motorn du stoppar i i orginal skick inför reg. bes. Volvo godtar ju 238hk och 310 nm i 740 ( med dämpare motsvarande 740 turbo) vilket gör effekt ökningen i bilen inte är några problem. Bara att ringa och säga att du vill ha en tid för reg. bes av motor byte så fixar dom det. inga problem. Men hur en reg. bes. för motor byte går till kan jag inte ut tala mig om.

Inga problem säger du hmm. Det är väl ändå att ta i lite väl mycket.
Det bästa vore väl ändå att hitta en -75 årsmodell med tanke på avgaskraven som är i en -91.
Du kommer ju inte ifrån katalysatorkraven. Det finns ju en ganska bra anledning varför alla som har motor utbytt och är reggade samt godkända på SBP är -75 eller äldre.

Då får du uppdatera dig.

http://www.sfro.com/avgasrening.html

1 675 Inlägg
21 maj 2009
#8
destroyer skrev:
volvo_1987 skrev:
kom bara ihåg att ha motorn du stoppar i i orginal skick inför reg. bes. Volvo godtar ju 238hk och 310 nm i 740 ( med dämpare motsvarande 740 turbo) vilket gör effekt ökningen i bilen inte är några problem. Bara att ringa och säga att du vill ha en tid för reg. bes av motor byte så fixar dom det. inga problem. Men hur en reg. bes. för motor byte går till kan jag inte ut tala mig om.

Inga problem säger du hmm. Det är väl ändå att ta i lite väl mycket.
Det bästa vore väl ändå att hitta en -75 årsmodell med tanke på avgaskraven som är i en -91.
Du kommer ju inte ifrån katalysatorkraven. Det finns ju en ganska bra anledning varför alla som har motor utbytt och är reggade samt godkända på SBP är -75 eller äldre.

Detta är SFRO - profilen. gustav Ulanders egna ord! Tror han vet vad har pratar om. Sen är det klar han använder kat. ifrån samma motor.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
21 maj 2009
#9
beta skrev:
destroyer skrev:
volvo_1987 skrev:
kom bara ihåg att ha motorn du stoppar i i orginal skick inför reg. bes. Volvo godtar ju 238hk och 310 nm i 740 ( med dämpare motsvarande 740 turbo) vilket gör effekt ökningen i bilen inte är några problem. Bara att ringa och säga att du vill ha en tid för reg. bes av motor byte så fixar dom det. inga problem. Men hur en reg. bes. för motor byte går till kan jag inte ut tala mig om.

Inga problem säger du hmm. Det är väl ändå att ta i lite väl mycket.
Det bästa vore väl ändå att hitta en -75 årsmodell med tanke på avgaskraven som är i en -91.
Du kommer ju inte ifrån katalysatorkraven. Det finns ju en ganska bra anledning varför alla som har motor utbytt och är reggade samt godkända på SBP är -75 eller äldre.

Då får du uppdatera dig.

http://www.sfro.com/avgasrening.html

Det står allt man behöver veta, tack wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

42 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
#10
okej tack för alla svar, får ta och ringa runt lite och prata, men de e så att jag har även en 940 turbo utan motor och låda står, så jag tänkte om man kan plocka delar därifrån så lär det ju gå bra ? eftersom den är gjord för turbo tongue


1 675 Inlägg
21 maj 2009
#11
Mrjansson skrev:
okej tack för alla svar, får ta och ringa runt lite och prata, men de e så att jag har även en 940 turbo utan motor och låda står, så jag tänkte om man kan plocka delar därifrån så lär det ju gå bra ? eftersom den är gjord för turbo tongue

Skiljer nog lite mellan 740 - 940 delar tror jag hmm laga.se brukar va en guld gruva annars wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

42 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
#12
volvo_1987 skrev:
Mrjansson skrev:
okej tack för alla svar, får ta och ringa runt lite och prata, men de e så att jag har även en 940 turbo utan motor och låda står, så jag tänkte om man kan plocka delar därifrån så lär det ju gå bra ? eftersom den är gjord för turbo tongue

Skiljer nog lite mellan 740 - 940 delar tror jag hmm laga.se brukar va en guld gruva annars wink

men jag har en 1991 så, vad jag märkt hittils så är nästan allt likadant förutom bakändan tongue ska kolla nogrannare imorrn och jämföra bilarna och så tongue man får hoppas på det bästa smile


1 675 Inlägg
21 maj 2009
#13
Mrjansson skrev:
volvo_1987 skrev:
Mrjansson skrev:
okej tack för alla svar, får ta och ringa runt lite och prata, men de e så att jag har även en 940 turbo utan motor och låda står, så jag tänkte om man kan plocka delar därifrån så lär det ju gå bra ? eftersom den är gjord för turbo tongue

Skiljer nog lite mellan 740 - 940 delar tror jag hmm laga.se brukar va en guld gruva annars wink

men jag har en 1991 så, vad jag märkt hittils så är nästan allt likadant förutom bakändan tongue ska kolla nogrannare imorrn och jämföra bilarna och så tongue man får hoppas på det bästa smile

Du kanske har tur då. Passar det så kör på det då wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

42 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#14
volvo_1987 skrev:
Mrjansson skrev:
volvo_1987 skrev:

Skiljer nog lite mellan 740 - 940 delar tror jag hmm laga.se brukar va en guld gruva annars wink

men jag har en 1991 så, vad jag märkt hittils så är nästan allt likadant förutom bakändan tongue ska kolla nogrannare imorrn och jämföra bilarna och så tongue man får hoppas på det bästa smile

Du kanske har tur då. Passar det så kör på det då wink

hoppas det smile



Sök