3362
Sök

En 740sedan 87a överväxeln funkar bara ibland.

667 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#1
har en 740sedan 87a som bara funkar ibland:( när jag har lagt i den ligger den kanske i max ett par minuter och ibland inte alls? blir så jävla trött på detta skulle göra omkörning igår la i 5an är uppe i ca 120km i timmen rätt vad de är så hoppar den ur:( 3500varv var bara att avbryta omkörningen.. snälla hjälp mig någon som kan detta. lådan är en m46


1 024 Inlägg
17 maj 2009
#2
kolla så att knappen är helt där uppe vid växelspaken så det inte glapp eller nåt skumt!


667 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#3
Rand skrev:
kolla så att knappen är helt där uppe vid växelspaken så det inte glapp eller nåt skumt!

jo jag har gort det. har tillocg med bytt knapp:/


5 Inlägg
17 maj 2009
#4
Detta är ett mycket vanligt problem på just 740-modellerna. Hade samma problem med min förra. Jag fyllde på lite olja i växellådan, efter det så fungerade femman klockrent. Det brukar vara det som är problemet. Den bästa lösningen är att tappa ur den gamla oljan och hälla i ny - och samtidigt passa på att byta ut ett litet filter som sitter på undersidan av lådan bakom en kåpa. Om detta filtret är igensatt så krånglar femman. Men jag hade börjat med att hälla i lite ny olja först och se om det hjälper. Tänk bara på att inte fylla på för mycket. Längst bak mellan växellådan och kardanaxeln sitter den lilla "överxävel-lådan". Där sitter två pluggar, den nedre är till för avtappning och den övre är till för påfyllning samt kontroll av oljenivå.

667 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#5
M1kael skrev:
Detta är ett mycket vanligt problem på just 740-modellerna. Hade samma problem med min förra. Jag fyllde på lite olja i växellådan, efter det så fungerade femman klockrent. Det brukar vara det som är problemet. Den bästa lösningen är att tappa ur den gamla oljan och hälla i ny - och samtidigt passa på att byta ut ett litet filter som sitter på undersidan av lådan bakom en kåpa. Om detta filtret är igensatt så krånglar femman. Men jag hade börjat med att hälla i lite ny olja först och se om det hjälper. Tänk bara på att inte fylla på för mycket. Längst bak mellan växellådan och kardanaxeln sitter den lilla "överxävel-lådan". Där sitter två pluggar, den nedre är till för avtappning och den övre är till för påfyllning samt kontroll av oljenivå.

okej det ska jag prova.. tack så mycket!


Rally Mupp
300 Inlägg
22 maj 2009
#6
Jag tror att det beror på kontakten som sitter på växellådan, den känner av om 4:an ligger i.
Om man åker på överväxeln, och petar på växelspaken framåt (mot 3:an) och överväxeln hoppar ur, då är det kontakten som börjar bli glapp.

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

845 Inlägg
22 maj 2009
#7
volvo_245_racing skrev:
har en 740sedan 87a som bara funkar ibland:( när jag har lagt i den ligger den kanske i max ett par minuter och ibland inte alls? blir så jävla trött på detta skulle göra omkörning igår la i 5an är uppe i ca 120km i timmen rätt vad de är så hoppar den ur:( 3500varv var bara att avbryta omkörningen.. snälla hjälp mig någon som kan detta. lådan är en m46

3500 rpm vid komkörning e väll inge farligt. Varför avbryta?


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
22 maj 2009
#8
det kan bero på låg oljenivå i motorn med. så kolla in oljan där. samt glapp under knappen kablarna går i själva växelspaken.

I min fd volvo vare oftast krångel om oljenivån i motorn närma sig ett visst läge iaf.

varför avbryta? 4an går ju lika fort som 5an, iaf på min gle.
Senast redigerat av pattilatti2 (22 maj 2009)


178 Inlägg
22 maj 2009
#9
dålig med olja i växellådan kan det vara.. nästan säker på det.. mvh petta

http://www.garaget.org/PeTTa
ALLT UNDER 19" ÄR VINTERDÄCK

huh?
10 427 Inlägg
23 maj 2009
#10
Finns många olika fel på dom där.

Min gamle GLE ville inte att överväxeln skulle hoppa ur vid nedväxling.
Kunde alltså köra med överväxlad 3, 2 och 1:a under en begränsad tid tongue
Sjukt.

Och ag sålde bilen innan jag försökte fixa problemet tongue



Sök