2872
Sök

Nissan 200sx s13 frågor och svar!

-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#41
Jo visst men det jag frågade var om det kunde bero på att han byggt om luftmassemätarn eller den öppna dumpen? annars gick den som en klocka

/snofi
Senast redigerat av Snofi (22 maj 2009)


-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
587 Inlägg
22 maj 2009
#43
brukar inte vara nån lyckad kombination öppen dump och lmm. min 200a svajar till ordentligt också på tomgång när jag hade öppen dump. fick också ligga och smågasa lite för att den inte skulle dö när man precis gasat på tillräckligt för att den skulle öppna dumpen och växla.


-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#44
Okaj men det låter ju som det skulle vara det då men jag bad honom att testa byta tillbaka till den gamla lmm för att se hur det blev då men skulle få svar på söndag lr måndag

/Snofi


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
23 maj 2009
#45
Kan även vara nån vacumslang som är av eller läcker.
Nåt tryckrör som läcker.
Jag kör med öppen dump på min,men jag har aldrig haft problem med tomgången.


En gång till nu
760 Inlägg
23 maj 2009
#46
Snofi skrev:
men hur tror du motorn kan vara den verkar ju bra.

/Snofi

Inga 200or har oljekylning orginal mer än det oljetråget kan hjälpa till med typ.
har han en oljekylare som e eftermonterad så är det en stor bonus för att motorn mår bra.
annars e de inga problem att den har 300pållar i stallet.

kanske hört talas om att många gnäller på "vevlager ras" på just s13? de är tack vare att oljan blir för varm pga dålig oljekylning. så har han kyl så e de bara bra.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#47
Hur har du det med lmm har du pillat på den ?  för på denna så har han byggt om rören till den. Vilket jag tror det beror på.


2 117 Inlägg
23 maj 2009
#48
Det sitter en oljekylare original på motorn. Den är placerad vid oljefiltret och är vattenkyld.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4a17929de69b4.jpg

En eftermarknadskylare är ändå att rekommendera för trimmade bilar.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4368823d9ee12.jpg


2 117 Inlägg
23 maj 2009
#49
Gällande öppen dump och LMM så fungerar det ypperligt. Det som händer är att en liten mängd uppmätt luft dumpas ut i atmosfären med följd att motorn går lite fett just då och ryker till lite svart väldigt kort. Ibland kan detta leda till problem men det är av annan karraktär än tomgångsproblem.

Tomgångsproblem i kombination med dump beror oftast på att dumpventilen inte håller tätt som den ska vid tomgång utan den står och tjyvläcker luft. Kolven går trögt och justerfjädern ställs alldeles för löst för att ventilen överhuvud taget ska dumpa. Då kan det hända att det läcker in luft bakvägen på tomgång och motorn går oroligt. Vissa kolvventiler kan vara besvärliga att justera in (spännfjädern) medan andra är mer tillförlitliga (membranventiler).

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img422740974bb17.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img483e5452606d6.jpg

Om luftfiltret sitter för nära LMM kan det störa luftflödet genom mätsonden i LMM vilket kan ge tomgångsproblem. Det kan räcka med att flytta filtret några cm längre bort från LMM för att lösa problemet.

Några exempel på vad orsaken kan vara. Det finns massor av andra.
Senast redigerat av shogun (23 maj 2009)


2 117 Inlägg
23 maj 2009
#50
Klippt från bilens hemsida. Den skulle jag själv kunna tänka mig om jag inte redan haft shogun.


Motor, växellåda och avgassystem ¤ Silvrigt block o Topp
¤ 0,50mm ÖD Kolvar
¤ Bortslipade "sqishband" i förbränningsutrymmet
¤ Dubbla Avgaskammar
¤ Holset snurra ~400hk
¤ 50mm Wastegate (HKS kopia) Utlopp rakt ner under bilen
¤ XS-Power rostfritt grenrör (Polerat och ombyggt)
¤ XS-Power IC 600x300x100mm
¤ Denso tändstift
¤ Avgassbandage på grenrör och downpipe
¤ Övre kylar"slang" byggt i rostfritt och är blankpolerat
¤ 70mm rostfria Blankpolerade tryckrör
¤ 3" LMM (Speciell) smile
¤ 3" o 1/4" rostfritt Avgassystem från turbon, 3" Racekat, En
slutburk från Megan Racing. (Supra stuk)
¤ Walbro soppapump
¤ Steg 2 chip
¤ Bränsletrycksregulator Progressiv 1:1,2. med manometer.
¤ Laddtrycksventil som regleras från kupe'n.
¤ GoFastBits Dump med dubbla trattar
¤ Nismo Oljepåfyllningslock
¤ Öppet filter (JR)
¤ Oljekylare
¤ Borttagen förvärmning till insuget.
¤ Borttagen Kolkanister
¤ Ombyggd vevhusventilation, Kromade rör med en liten behållare (polerad)
¤ Kromat rör mellan plenum och Bromsservo
¤ Kromat rör mellan toppen på Kylare och expkärlet.
¤ Kromade remhjul
¤ Kromad huvpinne
¤ Kromad styrservobehållare
¤ Blå siliconslangar
¤ Insug (plenum), Termostathus, ventilkåpor, Kamdrevskåpa och tryckrör är blankpolerade.
¤ Nylackat motorrum + delar
¤ Kameleont lackade delar
¤ Borttagna fästen till orginal luftfilter o en massa onödigt skit.
¤ Bakflyttat batteri
¤ Elfläkt

¤ Sinterlamell, 4-puckad

¤ D2 Coilovers från Streetperformance.se
¤ MeganRacing plankpolerat fjäderbensstag fram
¤ Fjäderbensstag bak, blankpolerat
¤ Powerflex bussningar till bakramen
¤ Ombyggd upphängning bak med justerbar camber
¤ Blästrad o lackerad bakvagn och framvagn med silver o svart hammarlack

¤ 18"x7,5" Ace Dino lackade svarta med silvrig kant runt.
¤ Hankook Ventus K104 SPORT 225/35, 18"
¤ Nissan 300 bromsok fram
¤ "Hålborrade" Mercedes Bromskivor 300mm fram

¤ Oljetempmätare Realcars BlackPanel
¤ Oljetrycksmätare Realcars BlackPanel
¤ Laddtrycksmätare Realcars BlackPanel
Sitter där venilationen är i mitten, är istället en kameleont lackad plexiskiva där mätarna nu sitter.

¤ Pysventil "för syns skull"
¤ Lamda mätare Realcars BlackPanel i A-stolpen
¤ Kameleont lackad inredning
¤ Neonrör över fötterna fram
¤ Proffstonade rutor
¤ Sportstolar (fällbara)
¤ Sparco rattnav
¤ "Sport"ratt
¤ "Sport"pedaler

¤ JMS Kjolpaket, (nån piratkopia från Boråstrakten) =kass kvalitet, innan man fick börja spackla i slipa!
¤ Lexus bakljus med mörk bakgrund
¤ Vita sidoblinkers
¤ Svart tonade hemmasnickrade framblinkers
¤ Vinge typ sån som finns att köpa till kanske S60 & S80 som jag har byggt om o snyggat till.
¤ "ViperStripes" från dekaltrim.nu


Som sagt.


leo_m83
23 maj 2009
#51
kika in min bil, har den till Salu. Vid intresse kan jag berräta mer.

-Team Moisty Racing-
842 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#52
Oj vad mycket svar det har kommit smile men jag sa till honom att han skulle byta till den andra lmm för att se vad som hände och kolla över dumpen men jag skulle få svar på söndag lr måndag.

/Snofi



Sök