2886
Sök

Renovering av CA18DET (vevlagerras)

52 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#1
Då man precis köpt en 200sx, och med den tur som man har så rasar vevlagren.
Min första fråga är att varför är det vanligt att de rasar? har hört att de blir överhettade när man ligger på höga varv, och att en oljekylare skulle hjälpa till i det fallet. Men jag tycker knappt temp.en gick ner med en oljekylare. Bilen har nu rullat 20700mil. Tar de alltså slut vid det miltalet eller spelar det ingen roll?
Ägaren innan mig sa att motorn var helt nyrenoverad, med vevlager+kolvringar m.m. men han hade inga bevis på varken delar eller arbete.

Hur som helst, motorn ska renoveras.
Och nya kolvar, kolvringa, spridare, vevlager, packningar ska i , (vevlagerram??) och min andra fråga är hur mycket ska man byta i motorn, alltså vad?
Om man vill få i nya kolvar, kolvringar  m.m. så att den går fint, och får en effekt på ca 200-250hk. Alltså inte behöva byta allting såsom stakar, koppling, svänghjul m.m.

Ät tacksam för alla svar, skicka gärna länkar till andra forum på vad man behöver, eller olika projekt  beskrivningar m.m.

Det sitter i någon sorts steg 2 chip just nu också.

Tack för förhand
/Frasse

Ungpung

8 250 Inlägg
22 maj 2009
#2
Den enkla anledningen till lagerras på dem är för att lagren är väldigt små, och därför utsätts för stora påkänningar. Hur mycket man byter beror ju lite på i vilket skick saker och ting är och hur seriös man är.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
22 maj 2009
#3
Hur många grader låg oljan på?
Byt olja var 500:de mil och håll koll på tempen så minimerar du risken(jag har aldrig råkat ut för ras)
Ca 95-100 grader är lagom temp.
Är du säker på att det är vevlagerras?
Kanske bara ventillyftarna som knackar?


52 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#4
Jag har ingen oljetermostat, den är på väg.
Men på den orginala temp mätaren som aknske är vattentemp. så ligger den något snäpp över mitten, är det normalt?
Jag är inte helt säker på det, med det börjar knacka  väldigt högt när man kommer upp i 2000varv och över, alltså inget på tomgång. Jag har lyssnat noga på ljudet, det låter väldigt högt ifrån toppen, när jag går under bilen så låter det lite, men som om det kommer uppifrån. det låter ungefär som att någon slår med hammare på toppen.
Hur kan man ta reda på om det är ventilerna som knackar eller om det är vevlagerras?



maximus skrev:
Hur många grader låg oljan på?
Byt olja var 500:de mil och håll koll på tempen så minimerar du risken(jag har aldrig råkat ut för ras)
Ca 95-100 grader är lagom temp.
Är du säker på att det är vevlagerras?
Kanske bara ventillyftarna som knackar?

Ungpung

52 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Den enkla anledningen till lagerras på dem är för att lagren är väldigt små, och därför utsätts för stora påkänningar. Hur mycket man byter beror ju lite på i vilket skick saker och ting är och hur seriös man är.

Okej, men kan man inte byta de små orginal lagren till större, eller bättre på något vis?
När man ändå ska plocka ner allting?

Ungpung

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
23 maj 2009
#6
Frasse_rs skrev:
Jag har ingen oljetermostat, den är på väg.
Men på den orginala temp mätaren som aknske är vattentemp. så ligger den något snäpp över mitten, är det normalt?
Jag är inte helt säker på det, med det börjar knacka  väldigt högt när man kommer upp i 2000varv och över, alltså inget på tomgång. Jag har lyssnat noga på ljudet, det låter väldigt högt ifrån toppen, när jag går under bilen så låter det lite, men som om det kommer uppifrån. det låter ungefär som att någon slår med hammare på toppen.
Hur kan man ta reda på om det är ventilerna som knackar eller om det är vevlagerras?



maximus skrev:
Hur många grader låg oljan på?
Byt olja var 500:de mil och håll koll på tempen så minimerar du risken(jag har aldrig råkat ut för ras)
Ca 95-100 grader är lagom temp.
Är du säker på att det är vevlagerras?
Kanske bara ventillyftarna som knackar?


Du har inte vevlagerras för det bankar hela tiden.
Lyssna på detta http://www.garaget.org/video/pgiu8z5i1qpb

Det är dina ventillyftare som knackar.
Gå in på min sida och kolla på min video hur du ska få tyst på maskinen.
Motionera lyftarna.

Satsa på att sätta in en oljetemp,den sparar liv(vevlager).
Senast redigerat av maximus (23 maj 2009)


52 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#7
maximus skrev:
Frasse_rs skrev:
Jag har ingen oljetermostat, den är på väg.
Men på den orginala temp mätaren som aknske är vattentemp. så ligger den något snäpp över mitten, är det normalt?
Jag är inte helt säker på det, med det börjar knacka  väldigt högt när man kommer upp i 2000varv och över, alltså inget på tomgång. Jag har lyssnat noga på ljudet, det låter väldigt högt ifrån toppen, när jag går under bilen så låter det lite, men som om det kommer uppifrån. det låter ungefär som att någon slår med hammare på toppen.
Hur kan man ta reda på om det är ventilerna som knackar eller om det är vevlagerras?



maximus skrev:
Hur många grader låg oljan på?
Byt olja var 500:de mil och håll koll på tempen så minimerar du risken(jag har aldrig råkat ut för ras)
Ca 95-100 grader är lagom temp.
Är du säker på att det är vevlagerras?
Kanske bara ventillyftarna som knackar?


Du har inte vevlagerras för det bankar hela tiden.
Lyssna på detta http://www.garaget.org/video/pgiu8z5i1qpb

Det är dina ventillyftare som knackar.
Gå in på min sida och kolla på min video hur du ska få tyst på maskinen.
Motionera lyftarna.

Satsa på att sätta in en oljetemp,den sparar liv(vevlager).

Jaså? så dt är alltså inge vevlagerras big_smilebig_smile
På videon du skickade så tycker jag att dne låter hela tiden, min börjar som sagt att knacka när man kommer upp i varv, och när motorn börjar bli varm.
Jag ska se videon, termostaten är på väg, ska i så fort den kommer!

Tack så jätte mkt för hjälpen!!

Ungpung


Sök