3269
Sök

Ang dubbla talspolar?

Rörkrökare
575 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Jag skulle vilja få klarhet i en sak.
Jag har hört att om man har en bas med tex. dubbla 4 ohms spolar så om man parallell koppla de så blir de ju 2 ohm och i serie 8 ohm men om ja vill ha 4 ohm kan ja då använda mig av en spole?

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1

4 693 Inlägg
23 maj 2009
Använder du bara den ena spole så får du bara halv effekt, inga parametrar stämmer och den andra spolen tar antagligen skada av det. Så jag avråder dig.

Booyakasha!

Rörkrökare
575 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
okej som ja trodde då för en kompis påstod att detta stod i manualen till hans nya bas:S bör varna han me då.
tack!

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 maj 2009
Den andra spolen tar inte skada, men allt annat som Softis skrev stämmer.

Så det är inte att rekomendera.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
23 maj 2009
Det var någon här på garaget som bara hade kört på en spole och den andra spolen hade gett upp. Därför jag skrev så.

Booyakasha!

134 Inlägg
24 maj 2009
Softis skrev:
Det var någon här på garaget som bara hade kört på en spole och den andra spolen hade gett upp. Därför jag skrev så.

de va jag som undrade ifall de kunde bli så eftersom min morbror som hade mina t1or före mig körde bara med en spole per bas o så var den andra spolen på varje bas sönder, har inte fattat vrf riktigt än men de va drulle kvar på dom så dom ska in på lagning till veckan ändå smile

trucken
563 Inlägg
24 maj 2009
den oanväda spolen händer inget med, dock så är det bättre med båda då du ökar i db

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

4 693 Inlägg
24 maj 2009
crossboy skrev:
Softis skrev:

de va jag som undrade ifall de kunde bli så eftersom min morbror som hade mina t1or före mig körde bara med en spole per bas o så var den andra spolen på varje bas sönder, har inte fattat vrf riktigt än men de va drulle kvar på dom så dom ska in på lagning till veckan ändå smile

Jaha, var det du det. Fick precis för mig att det var någon som pratade om det.

Booyakasha!

6 851 Inlägg
24 maj 2009
Beror lite på vad för bas man har. Vet att bla. DLS ibland ger förslag på att endast använda en spole.

Sök