3876
Sök

Upptaderad - Turbo får för mkt avgasar

9 Inlägg
20 maj 2009
#21
Nagz skrev:
Andreas 940 skrev:
Nagz skrev:
men jag hade en slang lös mellan turbon och  luftmassemätaren som ska till dumpen jag testa ta loss den o suga i den o då gick tomgågnen ner... blåste jag i den så dog den

Är dumpen urkopplad är den stängd=laddtryck hela tiden. Turbon ska ladda även på tomgång, bara att dumpen gör så att trycket återcirkulerar istället för att överladda motorn.

aa turbon laddar på tomgången men den ladda alldeles för mkt. så att den varvar mkt.

Tja!

Om påståendet mot all förmodan skulle vara riktigt så har du lyckats höjja VE vilket kräver många timmar och mycket kunskap. Den helt klart positiva åtgärden är så enkelt som att du justerar ner tomgång. mvh

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#22
hej!

jag har satt ditt turbo och grenrör och allting nu igen.

jag har testat att spruta startgas där den kunde tagit tjuvluft men ingen skillnad.
den bara varvar upp och dör. men när jag försökte att starta den ett tag om och om igen och när den blev varm så börja den varva upp som vanlig men den klarar precis att gå upp igen. och när den blir varmare så varvar den bara mer när den går upp i varv.

jag testa dra ut kontakten till båda motortempgivararna då bara gick den igång och dog.
samma sak hände med tomgångsmotorn. men när jag drog ut kontakten till tomgånsgivaren som sitter på insuget så drog den bara upp lite mer varvena när den varvar upp och dog. när jag drog ut kontakten till luftmassemätaren så  gick den och hade en väldigt dålig tomgång.

jag har kollat gasspjälet är stängt och går igen fint.
jag har smörjt upp tomgånsmotorn.

kan det inte vara att turbon snurrar för fort? så att luftmassemätaren får för mycket luftström igenom?


tack för all proffisonelhjälp smile
mvh david

Allfixare
1 475 Inlägg
20 maj 2009
#23
Nej det kan inte vara att turbon snurrar för fort.


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#24
fish skrev:
Nej det kan inte vara att turbon snurrar för fort.

vad kan de vara då?tongue

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#25
dgyldmark skrev:
Nagz skrev:
Andreas 940 skrev:

Är dumpen urkopplad är den stängd=laddtryck hela tiden. Turbon ska ladda även på tomgång, bara att dumpen gör så att trycket återcirkulerar istället för att överladda motorn.

aa turbon laddar på tomgången men den ladda alldeles för mkt. så att den varvar mkt.

Tja!

Om påståendet mot all förmodan skulle vara riktigt så har du lyckats höjja VE vilket kräver många timmar och mycket kunskap. Den helt klart positiva åtgärden är så enkelt som att du justerar ner tomgång. mvh

okej. VE vad är det i korta drag?

1 688 Inlägg
20 maj 2009
#26
Nagz skrev:
Marlboroman skrev:
Säker på att den inte bara drar tjuvluft eller osmord tomgångsmotor vilket känns avsevärt mer troligt?

jag tkr inte det för den gick ju bra innan jag börja pilla, men jag hade en slang lös mellan turbon och  luftmassemätaren som ska till dumpen jag testa ta loss den o suga i den o då gick tomgågnen ner... blåste jag i den så dog den

Har du återmonterat denna slang korrekt? Känns som att den kan ha ett stort finger med i spelet eftersom tomgången går ner när du suger i den, en vakumslang som styr tomgången.

Du har ju vakum i insuget på tomgång, säker på att denna slang inte skall kopplas på någon vakumnippel?
Testa att koppla den till en vakumnippel på insuget och se vad som händer iaf.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
21 maj 2009
#27
Nagz skrev:
okej. VE vad är det i korta drag?

Volumetric Efficiency, Fyllnadsgrad, om jag inte har helt fel för mig.

Mvh


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
#28
Losgard skrev:
Nagz skrev:
Marlboroman skrev:
Säker på att den inte bara drar tjuvluft eller osmord tomgångsmotor vilket känns avsevärt mer troligt?

jag tkr inte det för den gick ju bra innan jag börja pilla, men jag hade en slang lös mellan turbon och  luftmassemätaren som ska till dumpen jag testa ta loss den o suga i den o då gick tomgågnen ner... blåste jag i den så dog den

Har du återmonterat denna slang korrekt? Känns som att den kan ha ett stort finger med i spelet eftersom tomgången går ner när du suger i den, en vakumslang som styr tomgången.

Du har ju vakum i insuget på tomgång, säker på att denna slang inte skall kopplas på någon vakumnippel?
Testa att koppla den till en vakumnippel på insuget och se vad som händer iaf.

ok men slangen jag prata om var till dumpen. det är en återcirkulerande dump. men jag har tagit av pluggat allt till dumpen så den är inte inkopplad. men motorn konstrar sig endå hmm

105 Inlägg
21 maj 2009
#29
Om den gick någorlunda bra på tomgång när du ryckte ur kontakten till LMM:en så har du en trasig luftmassemätare.
Mvh Jocke

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#30
TurboThell skrev:
Om den gick någorlunda bra på tomgång när du ryckte ur kontakten till LMM:en så har du en trasig luftmassemätare.
Mvh Jocke

jag testa med en anna luftmassemätare nyss och den gick inte bättre:/

kan det va soppa pumpen? pumpen som sitter på nu är gjord för en b230f men jag har en b230ft nu.

Thorsella
22 maj 2009
#31
För hög tänning? Kolla va den står  skulle tippa på de iaf

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#32
Thorsella skrev:
För hög tänning? Kolla va den står  skulle tippa på de iaf

som sagt bilen gick bra innan jag skulle testa porta. så det vore konstigt.

Thorsella
23 maj 2009
#33
kolla så kammen står rätt och kolla tänningen   det skulle va de första ja skulle kolla på låter som de ändå

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#34
Thorsella skrev:
kolla så kammen står rätt och kolla tänningen   det skulle va de första ja skulle kolla på låter som de ändå

ok jag ska kolla men vad tror du att det kan vare annars?

502 Inlägg
24 maj 2009
#35
Nagz skrev:
Thorsella skrev:
För hög tänning? Kolla va den står  skulle tippa på de iaf

som sagt bilen gick bra innan jag skulle testa porta. så det vore konstigt.

Eftersom du har portat toppen lär du ju ha tagit bort fördelare och allt annat som sitter på, då är det väl inte så konstigt om den hamnat lite fel när du satte tillbaka allt?

Portningen spelar nog mindre roll i det hela, tror snarare du satt nånting fel när du monterat tillbaka allting eller att nånting gått sönder.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#36
nu har jag hittat felet. har bytt ut lite saker.
tack så mkt för all hjälp

1 062 Inlägg
24 maj 2009
#37
Nagz skrev:
nu har jag hittat felet. har bytt ut lite saker.
tack så mkt för all hjälp

Hade ju inte varit fel om du skrev ut vad som var felet på den??

mvh

Team Björkeryd

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#38
wildboy_87_ skrev:
Nagz skrev:
nu har jag hittat felet. har bytt ut lite saker.
tack så mkt för all hjälp

Hade ju inte varit fel om du skrev ut vad som var felet på den??

mvh

varför skulle jag göra en tråd om det inte var nått fel? :S
det va slanden som går fårn isuget till bromscylindern som hade spruckigt.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
24 maj 2009
#39
Nagz skrev:
wildboy_87_ skrev:
Nagz skrev:
nu har jag hittat felet. har bytt ut lite saker.
tack så mkt för all hjälp

Hade ju inte varit fel om du skrev ut vad som var felet på den??

mvh

varför skulle jag göra en tråd om det inte var nått fel? :S
det va slanden som går fårn isuget till bromscylindern som hade spruckigt.

läs igen...man brukar alltid skriva lösningen så andra kan söka sig fram till svar i framtiden...


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#40
MeloveGolf skrev:
Nagz skrev:
wildboy_87_ skrev:

Hade ju inte varit fel om du skrev ut vad som var felet på den??

mvh

varför skulle jag göra en tråd om det inte var nått fel? :S
det va slanden som går fårn isuget till bromscylindern som hade spruckigt.

läs igen...man brukar alltid skriva lösningen så andra kan söka sig fram till svar i framtiden...

oj det hade jag inte läst, ber om ursäkt  smile


Sök