2512
Sök

Rockford basar

Saab frälst
11 Inlägg
26 juni 2005
Trådstartare
#1
Har tänkt köpa ett par rockford Fossgate POWER 10'or.. 2st..  600w rms 1200w max.  Nån som vet om det är bra grejer?
Vilekt steg bör man använda til dom?
Vet att det finns ett power slutsteg som är uppmätt till 1260w rms.


6 851 Inlägg
26 juni 2005
#2
Jodå, de spelar på ganska så bra.
För att driva dem bör du iaf. ha ett T3002 steg (minst iaf.) eller T8002.
Power serien är ju helt klart att föredra om du vill ha ut mesta möjliga ur dina högtalare..
Men helt klart finns ju andra steg typ DLS,Kicker m.m som är minst lika bra..


209 Inlägg
26 juni 2005
#3
ett steg att rekomendera är "Ground Zero Nuclear GZNA-2800X"
tänk på att dessa steg är grymt underspecade.
just detta steg lämnar drygt 1800 watt bryggat, och då är det inga MDS-watt heller.
köper du det på carsound.se så kan dom mäta upp det åt dig.

vill du ha nåt värre, så gå på "Ground Zero GZNA-1.2500D" - ca: 8000-8500:-


trucken
563 Inlägg
26 juni 2005
#4
basarna från rockford spelar på bra bara du har effekt men så är det med alla basar

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

Saab frälst
11 Inlägg
26 juni 2005
Trådstartare
#5
Jag har bestämt mig för ett T8002 steg (rockford fossgate power)  det är uppmätt till 1290w rms enligt eco ..  eftersom varje bas e på 600w rms styck borde det bli hyffsat bra.. nu är min fråga..  eftersom jag ska pula ner alltihop i en 16 ventilers calibra som är på inköpslistan just nu så undrar jag om originalgeneratorn klarar av att hantera strömmen till effekten eller måsst ja köpa en större generator och ett tilll batteri?


209 Inlägg
26 juni 2005
#6
en fet konding (12 farad är största jag sett - och den räcker och blir över),
och eventuellt ett fetare batteri eller generator.

men ska du inte glida omkring och dunka järnet hela tiden så räcker det om du har en ruskig konding.


6 851 Inlägg
26 juni 2005
#7
För att förklara detta med en konding, IGEN! så hjälper den INTE mot att batteriet blir urladdat,det blir det iaf. möjligen så hjälper det mot att lyserna inte blinkar vid stillastående/tomgång.
Det som den kan göra är att den skickar ut ström lite snabbare än vad batteriet gör en väldigt kort tid., då det oftast är väldigt långt till steget från batteriet.Kondingen behöver ca 1-2 sek. för att ladda ur sig, men den behöver ju hjälp av batt./gen. att laddas igen.
Så man kan säga att kopplar du ett vanligt batteri bak NÄRA steget så är det minst lika bra som en konding, om inte bättre.

Men för att svara på Judgers fråga så tror jag allt att du klarar att köra steget med den generatorn utan problem.
Det du skulle kunna göra om du är rädd för att gen. ska brinna upp eller få skut på batt. är att skaffa dej ett klass D steg (Mono block/bassteg). De drar inte alls så mycke ström som ett vanligt 2-4 kanalare gör,Men levererar lika mycke eller mera effekt till basen/arna gör.


209 Inlägg
26 juni 2005
#8
ladda ur en 12 faradare på 1-2 sek? killen har inte tänkt driva en 30kW anläggning.

men visst, älska D-steg.. suger inte lika mkt ström, och utvecklar inte lika mkt värme.   : )

för att göra det hela rätt; köp en 140+ AMP generator, och 2 st optima (ett framtill, och ett vid steget/stegen) - heha



Sök