Undrar vad dom säger på besiktningen om man byter ut originaldämparen till en 2,5" simons samt en japs slutdämpare? någon som har provat/ vet hur detta går?
Mvh.
Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Njäe, bilen är ju helbilsgodkänd enligt EU-normer och då får du egentligen inte göra som du skriver. Sen om de bryr sig/tänker på det är en helt annan fråga, men "by the book" är det inte godkänt.
Tror verkligen inte det ska vara några som helst problem, men får du en paragrafryttare till besiktningsman så KAN du få nedslag.
Njäe, bilen är ju helbilsgodkänd enligt EU-normer och då får du egentligen inte göra som du skriver. Sen om de bryr sig/tänker på det är en helt annan fråga, men "by the book" är det inte godkänt.
Tror verkligen inte det ska vara några som helst problem, men får du en paragrafryttare till besiktningsman så KAN du få nedslag.
okej men dom på besiktningen härute är ganska schyssta så det löser sej nog
Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
min saab är en 99 med och dom har inte sagt nått åt de tidigare ägarna om 2.5 tums hela vägen, och en ljuddämpare, så nog ska inte de va nå problem om inte db kraven ställer till de
Kolla på filmen som jag har på min gamla Galant, den hade 2,5tums raka rör och 4,5tums japsare. Gick och GÅR fortfarande igenom besiktningen.
Det finns undantag beroende var du besiktar bilen, alla besiktningsmän är inte lika brydd hur mycket bilen låter bara inte du har läkage och "oljud" som många tycker det är när man bara har raka rör och ingen dämpare.
Vad är då oljud för DIG och vad är oljud för en besiktningsman? Det är egentligen frågan...?
Kolla på filmen som jag har på min gamla Galant, den hade 2,5tums raka rör och 4,5tums japsare. Gick och GÅR fortfarande igenom besiktningen.
Det finns undantag beroende var du besiktar bilen, alla besiktningsmän är inte lika brydd hur mycket bilen låter bara inte du har läkage och "oljud" som många tycker det är när man bara har raka rör och ingen dämpare.
Vad är då oljud för DIG och vad är oljud för en besiktningsman? Det är egentligen frågan...?
Lycka till!
Som sagt: är bilen helbilsgodkänd är det egentligen totalt aja-baja. Att man har "tur" på besiktningen är en helt annan sak.