3534
Sök

Vattenskoter 2-takt eller 4-takt kompressor?

Svetsrobotprogrammerare
364 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#1
Ska eventuellt köpa vattenskoter ihop med farsan, men behöver veta en sak, ska man välja 2-takt eller 4-takt?, har frågat några bekanta och fått olika svar, vissa säger att man ska köpa kompressormatad 4-takt, andra säger 2-takt utan kompressor. vill ha en skoter som inte går sönder så lätt, verkar som att dom kompressormatade 4-taktarna rasar ganska ofta?, ska ha skotern till att åka vattenskidor efter, behöver inte va nån beast direkt, va rekommenderar ni?

tack på förhand
// Reinart

Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 juni 2009
#2
Rent spontant så är det mindre som kan fallera på en 2takt, och då bör dessa ha högre driftsäkerhet.

När vi pratar utombordsmotorer så är 2-takts insprutning att föredra i dagens läge. Bättre på alla punkter.
Kan inte riktigt argumentera "precis" varför du ska välja det ena eller det andra när det kommer till vattenskotrar.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juni 2009
#3
Inte så mycket som kan gå sönder på 2-takt. Men skulle jag köpt en vattenskoter hade 4-takt och kompressor varit självklart. Säger bara SeaDoo RXP eller Kawasaki Ultra 260X, fy fan vilka maskiner big_smile

http://www.blocket.se/vasternorrland/Ka … 20&w=3

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Svetsrobotprogrammerare
364 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#4
Farsan är inne på denna: http://www.blocket.se/alvsborg/Seadoo_G … 13&w=2

medans ja mer är inne på: http://www.blocket.se/skaraborg/SeaDoo_ … 13&w=2

Vilken skulle ni välja?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juni 2009
#5
Är inte så insatt i dessa maskinerna tyvärr, men det är 155hp i SeaDoos 2-t va?

Jag hade i alla fall valt 4-t pga ljudnivå, förbrukning, effektkura och miljö (spelar trots allt lite roll eller hur?) Att jag personligen tyckte den gråe var snyggare har inget med saken att göra tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 juni 2009
#6
Är det förgasar maskiner på dessa vrålåk eller är det insprutning på både 4T och 2T? Om båda är utrustade med insprutning så kommer det inte skilja särskilt mycket i ljudnivå, tex Evinrudes E-Tec 2-takt, är mycket tystare en konkurrenternas 4-takt. 4T, är inte alltid en fördel faktum är att jag ser ingen fördel alls.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 722 Inlägg
1 juni 2009
#7
ojoj nu drömmer jag om att ha en stuga långt ut vid havet och kunna köra på havet till nån ö ... big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juni 2009
#8
-Mackan- skrev:
Är det förgasar maskiner på dessa vrålåk eller är det insprutning på både 4T och 2T? Om båda är utrustade med insprutning så kommer det inte skilja särskilt mycket i ljudnivå, tex Evinrudes E-Tec 2-takt, är mycket tystare en konkurrenternas 4-takt. 4T, är inte alltid en fördel faktum är att jag ser ingen fördel alls.

Må så vara, men oftast så går 4-taktarna lite tystare, Vet inte hur det är med maskinerna i dessa...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saabifierad
2 031 Inlägg
1 juni 2009
#9
Rquired skrev:
-Mackan- skrev:
Är det förgasar maskiner på dessa vrålåk eller är det insprutning på både 4T och 2T? Om båda är utrustade med insprutning så kommer det inte skilja särskilt mycket i ljudnivå, tex Evinrudes E-Tec 2-takt, är mycket tystare en konkurrenternas 4-takt. 4T, är inte alltid en fördel faktum är att jag ser ingen fördel alls.

Må så vara, men oftast så går 4-taktarna lite tystare, Vet inte hur det är med maskinerna i dessa...

Tror inte att ljudet är ett problem på en vattenskoter, detta är inte som en båt som man vill ha med sig hela sin familj på en liten seglartur utan man kör oftast själv, kanske någon kompis eller flick/pojkvän bakpå och vill gasa lite grann, då är det ju kul om det låter cool

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juni 2009
#10
Slash skrev:
Rquired skrev:
-Mackan- skrev:
Är det förgasar maskiner på dessa vrålåk eller är det insprutning på både 4T och 2T? Om båda är utrustade med insprutning så kommer det inte skilja särskilt mycket i ljudnivå, tex Evinrudes E-Tec 2-takt, är mycket tystare en konkurrenternas 4-takt. 4T, är inte alltid en fördel faktum är att jag ser ingen fördel alls.

Må så vara, men oftast så går 4-taktarna lite tystare, Vet inte hur det är med maskinerna i dessa...

Tror inte att ljudet är ett problem på en vattenskoter, detta är inte som en båt som man vill ha med sig hela sin familj på en liten seglartur utan man kör oftast själv, kanske någon kompis eller flick/pojkvän bakpå och vill gasa lite grann, då är det ju kul om det låter cool

Men tjuriga familjefäder i segelbåtar klagar gärna om det låter en massa wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Svetsrobotprogrammerare
364 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#11
Rquired skrev:
Slash skrev:
Rquired skrev:

Må så vara, men oftast så går 4-taktarna lite tystare, Vet inte hur det är med maskinerna i dessa...

Tror inte att ljudet är ett problem på en vattenskoter, detta är inte som en båt som man vill ha med sig hela sin familj på en liten seglartur utan man kör oftast själv, kanske någon kompis eller flick/pojkvän bakpå och vill gasa lite grann, då är det ju kul om det låter cool

Men tjuriga familjefäder i segelbåtar klagar gärna om det låter en massa wink

tur min far inte är sån ;D,

672 Inlägg
2 juni 2009
#12
Rquired skrev:
-Mackan- skrev:
Är det förgasar maskiner på dessa vrålåk eller är det insprutning på både 4T och 2T? Om båda är utrustade med insprutning så kommer det inte skilja särskilt mycket i ljudnivå, tex Evinrudes E-Tec 2-takt, är mycket tystare en konkurrenternas 4-takt. 4T, är inte alltid en fördel faktum är att jag ser ingen fördel alls.

Må så vara, men oftast så går 4-taktarna lite tystare, Vet inte hur det är med maskinerna i dessa...

Vindbruset överröstar det mesta i motorväg... så de kvittar.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Svetsrobotprogrammerare
364 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#13
hittade en turbomatad honda nu: http://www.blocket.se/varmland/Honda_Aq … 13&w=2

Va tror ni om en turbomatad istället för kompressormatad, är de mindre risk att dom går sönder?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 juni 2009
#14
ReinarT skrev:
hittade en turbomatad honda nu: http://www.blocket.se/varmland/Honda_Aq … 13&w=2

Va tror ni om en turbomatad istället för kompressormatad, är de mindre risk att dom går sönder?

Honda har ett bra rykte som f*n, och just denna modellen är väldigt populär. Hur den är jämfört med SeaDoon vet jag inte, men i detaljer och dylikt håller nog japanen högre nivå än amerikanen...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Svetsrobotprogrammerare
364 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#15
En polare är inne på att köpa denna: http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_W … 13&w=2

är yamaha något att ha?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 juni 2009
#16
ReinarT skrev:
En polare är inne på att köpa denna: http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_W … 13&w=2

är yamaha något att ha?

Yamaha är precis som Honda, japansk pålitlig mekanik. Definitivt nått att lita på!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök