4682
Sök

Min Dumpventil kvittrar på låga varv & Pyser på höga? varför? skada turbo?

180 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#21
Okej. Och när ja skruvat ut den så den öppnar tidigare ,när det är perfekt då ska de inte kvittra som en dump av luftfiltret vid låga varv?


Bärs!
3 456 Inlägg
29 maj 2009
#22
blomberg_ktm skrev:
Okej. Och när ja skruvat ut den så den öppnar tidigare ,när det är perfekt då ska de inte kvittra som en dump av luftfiltret vid låga varv?

Öppna & titta hur mkt brickor du har, har du inga brickor bör du kapa fjädern.
Att åka med dumpen lite isärskruvad är inget jag skulle göra...

Garaget.org peakade 2008.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
29 maj 2009
#23
Gör som min beskrivning.
Locket ska vara helt påskruvat,inte halvt.


180 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#24
maximus skrev:
Gör som min beskrivning.
Locket ska vara helt påskruvat,inte halvt.

öppna helt ta bort fjädern sen justera om de är brickor i.. Hur ska ja justera? ta bort en bricka eller hur funka det?

slutar luftfiltret kvittra när dumpen öppna å stänger som den ska?


7 277 Inlägg
29 maj 2009
#25
Du öppnar upp dumpen som tidigare visat, därefter tar du bort brickor så fjädern inte blir lika hårt spänd.
Dumpen ska öppna så tidigt som möjligt men samtidigt inte stå öppen på tomgången.
Räcker det inte med att ta bort brickor så får du korta av fjädern lite, ta lite åt gången så att det inte blir för mycket.
Kapar du iaf av den för mycket så får du sätta i en bricka igen.

Vakumslangen till dumpen kan också vara dålig, då får den lite svårare att öppna.
Så byt gärna ut den med ifall den är lite gammal.


509 Inlägg
29 maj 2009
#26
Tror inte de e så farligt om de kvittrat lite på låga laddtryck, de e värre om de gör de på fullt ladd. Jag har haft två saabar tidigare å bägge kvittrade från filtret vid lugna gaspådrag med orginaldump.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
29 maj 2009
#27
Thiger_84 skrev:
Tror inte de e så farligt om de kvittrat lite på låga laddtryck, de e värre om de gör de på fullt ladd. Jag har haft två saabar tidigare å bägge kvittrade från filtret vid lugna gaspådrag med orginaldump.

Sant.
Jag har ställt min så att den öppnar vid 0,5.
Låter fjantigt att komma i byn om den öppnar redan vid 0,1.


180 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#28
Nu har jag tagit bort 1 bricka den enda som fanns men de hjälpte inte så kapade 1 varv på fjädern men de hjälpte inte så skapade 1 till men de hjälpte inte så ja kapade 1 till å de hjälpte men nu är den lite öppen på tomgång också så satte dit fjädern igen men den är fortfarande lite öppen på tomgång.. hmm vad ska ja göra nu slänga dumpfan åt helvete eller? första å sista turbo bilen kanske


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
29 maj 2009
#29
Nu får du lägga i brickor..
Den ska inte vara öppen på tomgång.
Har du bara lite laddtryck när det kvittrar så spelar det ingen roll.


180 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#30
maximus skrev:
Nu får du lägga i brickor..
Den ska inte vara öppen på tomgång.
Har du bara lite laddtryck när det kvittrar så spelar det ingen roll.

ok lite laddtryck va de när de kvittrade kunde ni ju sagt tidigare:P
men hittade brickor nu så när ja starta bilen nu så är den 1mm öppen å när ja gasar till lätt så öppnar den å stänger igen helt.

så nu är den som den ska då ?


180 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#31
Nu dumpar eller kvittrar den ingenting på lägre varv sad ska man sätta i mer brickor då eller för de gör väl inget om den kvittrar på lågt laddtryck? hur långt/högt?


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
30 maj 2009
#32
blomberg_ktm skrev:
Nu dumpar eller kvittrar den ingenting på lägre varv sad ska man sätta i mer brickor då eller för de gör väl inget om den kvittrar på lågt laddtryck? hur långt/högt?

Släng i fler brickor bara så det blir ungefär som det var från första början eller fixa fram ny fjäder om du kan, är ingen som helst fara med kvitter på lägre varv som nämnts innan.

Blir så trött på folk som inte vet vad dom snackar om och lurar folk att sabba sina grejer istället för att hålla tyst mad .

- Time Attack -

180 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#33
NIzmO skrev:
blomberg_ktm skrev:
Nu dumpar eller kvittrar den ingenting på lägre varv sad ska man sätta i mer brickor då eller för de gör väl inget om den kvittrar på lågt laddtryck? hur långt/högt?

Släng i fler brickor bara så det blir ungefär som det var från första början eller fixa fram ny fjäder om du kan, är ingen som helst fara med kvitter på lägre varv som nämnts innan.

Blir så trött på folk som inte vet vad dom snackar om och lurar folk att sabba sina grejer istället för att hålla tyst mad .

Jasså?

Men när de kvittra på låga varv de kommerj u från luftfiltret "öppet" och de är ju för att dumpen inte öppnade så luften åkte tillbaka in i turbon å sen ut i filtret å de eju itne bra för turbon ?


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
2 juni 2009
#34
Vid så låga tryck det handlar om när man kör på det viset skadar inget, är en annan sak om det kvittrar runt 1 bar och uppåt men funkar ett tag även det wink .

Sen ska det ljudet egentligen inte uppkomma pga att turbon "stannar" utan när turbon hamnar i sk surge som man kan höra talas om när det talas kompressormappar, nu är jag inte så jätte insatt så jag kan säga exakt vad surge innebär men ska vara nått i stil med att turbon hamnar utanför sitt användningsområde vilket inte riktigt är lika illa som att turbon skulle stanna upp.

- Time Attack -

180 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#35
NIzmO skrev:
Vid så låga tryck det handlar om när man kör på det viset skadar inget, är en annan sak om det kvittrar runt 1 bar och uppåt men funkar ett tag även det wink .

Sen ska det ljudet egentligen inte uppkomma pga att turbon "stannar" utan när turbon hamnar i sk surge som man kan höra talas om när det talas kompressormappar, nu är jag inte så jätte insatt så jag kan säga exakt vad surge innebär men ska vara nått i stil med att turbon hamnar utanför sitt användningsområde vilket inte riktigt är lika illa som att turbon skulle stanna upp.

okej så vad tycker du att man ska göra med dumpen?
Sätta i mer brickor så fjädern blir mer spänd så den öppnar senare eller låta den va så den öppna vid även lättare gasningar å släpper ut luften? Inte för de låter nått typ när den släpper ut på låga varv men stått å kollat på den å sätt att den öppnar nu vid låga varvs gasningar.

Så låta den va så eller sätta i mer brickor så den öppnar senare vilket är bäst?


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
2 juni 2009
#36
Om bilen går som den ska nu med "slappare" fjäder så kan du ju låta den vara så om du vill, om den smygöppnar så tomgången blir lite svajig ibland som är ganska vanligt så borde du spänna upp den lite.

Så funkar det är det bara o köra men du hade inte behövt göra nått från första början egentligen, huvudsaken är att dumpen avlastar turbon lite när den jobbar med lite högre tryck, vid "fiskörning" eller låga tryck (runt 0,5bar) så behöver inte dumpen öppna egentligen för sånt klarar en turbo utan problem.

- Time Attack -

180 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#37
NIzmO skrev:
Om bilen går som den ska nu med "slappare" fjäder så kan du ju låta den vara så om du vill, om den smygöppnar så tomgången blir lite svajig ibland som är ganska vanligt så borde du spänna upp den lite.

Så funkar det är det bara o köra men du hade inte behövt göra nått från första början egentligen, huvudsaken är att dumpen avlastar turbon lite när den jobbar med lite högre tryck, vid "fiskörning" eller låga tryck (runt 0,5bar) så behöver inte dumpen öppna egentligen för sånt klarar en turbo utan problem.

Okej, ja va osäker så la upp en tråd och alla skrev att ja skulle kapa fjädern å grejja sen när ja fixat allt säger folk att ja ej behövt det hehe..

Men går bilen sämre bättre me slappare fjäder ?

den smygöppnar ej, gjrode det innan men satte i en bricka till. så nuy ede tätt


4 Inlägg
3 juni 2009
#38
köp en som e lite bättre en dom där budjet dumparna.

180 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#39
Kachi skrev:
köp en som e lite bättre en dom där budjet dumparna.

å vad för skillnad skulle det bli? den öppnar å stänger som den ska nu.
den satti bilen när ja köpte den



Sök