2877
Sök

Vad säger försäkringsbolagen om bankörning?

120 Inlägg
20 juli 2006
Trådstartare
Alla ni som kör på bana ibland: Vad säger era försäkringsbolag om det? Gäller försäkringen om man skulle "lyckas" med något?

SSS -12
3 217 Inlägg
20 juli 2006
Tror det ingår en speciell försäkring när man betalar avgiften för banan!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

231 Inlägg
20 juli 2006
carpan skrev:
Alla ni som kör på bana ibland: Vad säger era försäkringsbolag om det? Gäller försäkringen om man skulle "lyckas" med något?

Både ja och nej, men oftast nej! Är inte den enklaste frågan att svara på, för det finns inget bra svar. Oftast så accepteras sk förarutvckling/träning. Men så fort tävling, tidtagning, andra omständigheter är inblandade så säger dom stopp. Skiljer även mellan bolagen. Tror inte heller dom kan ge nåt konkret svar. BMWSC har utrett detta ganska noggrant och kräver tom licens av sina medlemmar på deras träffar då dom även har en arrangörslicens SBF som gör att klubben är tredjepartsskyddad också. Skulle nånting hända på en avlyst bana, tex att ngn kör på en åskådare eller en bil gäller inte ens trafikförsäkringen och man kan bli helt ersättningskyldig själv om denna försäkring saknas. Så innan en bankörning bör man kolla med sitt försäkringsbolag vad som gäller för bana, resp avlyst område typ flygplats el liknande då det kan skilja på dessa platser då det tolkas olika vad som är inhägnat eller inte.  Läs mer om BMWSC:s tolkning här:

http://www.bmwsc.com/gatbilstraffar_index.html

Läs även underrubriken: "Finns det lagar som reglerar banträffar för gatbilar?"
Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (21 juli 2006)

120 Inlägg
21 juli 2006
Trådstartare
Tack "9-5 Aero m-06"!

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
21 juli 2006
bra att detta kom upp tycker jag

Sök