ingen fara... men du skulle nog sagt att du ville ha ny olja i för de tog väl inte betalt för olja o filter eller?!
Grejen är den att jag tycker det är en självklarhet att man byter olja och filter när man byter turbo. Är ju knappast nånting som är en dyr historia, varken för dem eller mig.
Innan hade han skrivit att filtret var ett skitigt GM filter.. vilket han inte trodde en bilverkstad skulle byta till, plus att olje pluggen satt stenhårt.. borde kunna lossa rätt lätt på den om de nu var bytt för så kort tid sen..
Innan hade han skrivit att filtret var ett skitigt GM filter.. vilket han inte trodde en bilverkstad skulle byta till, plus att olje pluggen satt stenhårt.. borde kunna lossa rätt lätt på den om de nu var bytt för så kort tid sen..
Ledsen för ändringarna i texten, men var lite väl lång text innan. Nu dock har jag fått med det mest väsentliga tror jag.
Frågan kommer av att jag arbetar på en verkstad, och många vet inte att tex oljor blir svarta direkt nästan, speciellt på Diesel bilar. Vi gjorde ett test på en Passat Pumpdüse, efter 5 sek gångtid efter bytet var oljan svart igen.
Därav undrade jag, såg inget i texten om hur det var konstaterat.
Shindou skrev:
bmsone skrev:
Hur vet du att den inte är bytt?
Är du dum eller skojar du bara ?
Innan hade han skrivit att filtret var ett skitigt GM filter.. vilket han inte trodde en bilverkstad skulle byta till, plus att olje pluggen satt stenhårt.. borde kunna lossa rätt lätt på den om de nu var bytt för så kort tid sen..
Som topic lyder, trimmfirman struntade att byta olja och filter vid turbobyte.
Turbon på min 9-5:a 2.0T rasade för några veckor sedan, passade då på att byta till en Aeroturbo när jag ändå bytte turbo.
Hämtade ut bilen och körde de 50 mil man ska köra innan oljebyte. När jag sen skulle byta oljan i bilen så satt för det första oljeplugen fast som ett rent helvete och när jag väl fått bort den och började tappa ur oljan så märkte jag på en gång att oljan var minst sagt kolsvart! Detta var knappast olja som endast rullat 50 mil! Dessutom så satt det ett "GM-oljefilter" på som denna verkstad inte skulle köpa in och sätta på bilen.
Alltså kort sagt, oljan som var i bilen, hade varit i bilen när den gamla turbon rasat. Inte bra alls då det kan vara massa skit från den rasade turbon i omlopp i systemet.
Vad tror/anser ni? Kan detta på nått sätt ha varit "farligt" för min nya turbo?