323 E36 turbo
Jag har i planerna att turbokonvertera min bmw 323 E36 och har några fråger till er som har lite erfarenheter av bmws motorer eller någon anna som är mer motorkunnig än mig.
Jag vet att det är M52 motorn och att den inte är något bra att överladda. Men jag har inte tänkt kräma ur massa hästar ur den utan mest för turboljudet från den underbara 6:an.
Har tänkt köra med turbon från volvo s40`s T4:a, vet att den inte kommer göra för mycket på min motor, men 40-50 hästar och lite med vrid till sitter aldrig fel, om jag ens tänker ladda så mycket att den ger dom hästarna.
Men nu till sakerna jag gärna skulle vilja ha svar på.
Fråga 1: Olja till turbon - Blir det bra om man dubbelkopplar på oljeslangen till Vanosen, är trycket tillräckligt för att ge olja till både turbon och Vanosen?
Fråga 2: Eftersom blocken har en tendens att sprick vid överladdning, villket jag inte tror jag behöver oroa mig för med denna lilla turbo och den lilla effektökning jag tänkt mig. Men jag hade
tänkt sätta en oljekylare mellan turbon och motor så att oljan kyls ner lite innan den går in i motor igen, låter det som en bra idé eller blir det förmycket så att den inte orkar pumpa oljan genom turbo och oljekylare och ge olja till vanosen?
Fråga 3: Tror ni jag behöver oroa mig för att blocket spricker om jag gör ovastående med oljekyl till den lilla turbon? Jag har inte hittat speciellt mycket om M52b25 motorn, men folk kör kompressor på 300 hästar utan problem på 328:orna och min tanke är då, rätta mig om jag har fel. Är att 323 motorn måste vara tåligare eftersom det är mindre Liter i den och blocket är tjockare än 328:ans och har mindre risk att sprika?
Tips tas gärna emot. Men att byta till 325:ans block mm är inte intressant och jag vet att den inte går genom besiktning och sånt, så det är ingen mening att skriva sånna saker. Jag vill köra på min 323 motor orörd med denna lilla turbo och lagom med laddtryck. Bilen ska användas som en BRUKSBIL inget annat, därav den lilla turbon som jag misstänker inte gör förmycket jävulskap i motorn. Och jag har tänkt köra med ett turbochip, har läst mycket om "Fekzen" och han verkar göra bra och pålitliga chip, rätta mig om jag har fel.