2513
Sök

323 turbo frågor...

40 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#1
323 E36 turbo

Jag har i planerna att turbokonvertera min bmw 323 E36 och har några fråger till er som har lite erfarenheter av bmws motorer eller någon anna som är mer motorkunnig än mig.
Jag vet att det är M52 motorn och att den inte är något bra att överladda. Men jag har inte tänkt kräma ur massa hästar ur den utan mest för turboljudet från den underbara 6:an.
Har tänkt köra med turbon från volvo s40`s T4:a, vet att den inte kommer göra för mycket på min motor, men 40-50 hästar och lite med vrid till sitter aldrig fel, om jag ens tänker ladda så mycket att den ger dom hästarna.
Men nu till sakerna jag gärna skulle vilja ha svar på.

Fråga 1: Olja till turbon - Blir det bra om man dubbelkopplar på oljeslangen till Vanosen, är trycket tillräckligt för att ge olja till både turbon och Vanosen?

Fråga 2: Eftersom blocken har en tendens att sprick vid överladdning, villket jag inte tror jag behöver oroa mig för med denna lilla turbo och den lilla effektökning jag tänkt mig. Men jag hade
tänkt sätta en oljekylare mellan turbon och motor så att oljan kyls ner lite innan den går in i motor igen, låter det som en bra idé eller blir det förmycket så att den inte orkar pumpa oljan genom turbo och oljekylare och ge olja till vanosen?

Fråga 3: Tror ni jag behöver oroa mig för att blocket spricker om jag gör ovastående med oljekyl till den lilla turbon? Jag har inte hittat speciellt mycket om M52b25 motorn, men folk kör kompressor på 300 hästar utan problem på 328:orna och min tanke är då, rätta mig om jag har fel. Är att 323 motorn måste vara tåligare eftersom det är mindre Liter i den och blocket är tjockare än 328:ans och har mindre risk att sprika?

Tips tas gärna emot. Men att byta till 325:ans block mm är inte intressant och jag vet att den inte går genom besiktning och sånt, så det är ingen mening att skriva sånna saker. Jag vill köra på min 323 motor orörd med denna lilla turbo och lagom med laddtryck. Bilen ska användas som en BRUKSBIL inget annat, därav den lilla turbon som jag misstänker inte gör förmycket jävulskap i motorn. Och jag har tänkt köra med ett turbochip, har läst mycket om "Fekzen" och han verkar göra bra och pålitliga chip, rätta mig om jag har fel.


1 435 Inlägg
21 maj 2009
#2
Det viktigaste är att du skaffar ett chip som är justerar soppa / tändning så bilen inte får för lite soppa eller spikar. Med rätt mapp kan man ladda rätt mycket med oöppnad motor.

Fekzens chip duger nog till de, om han har möjlighet att göra ett efter så nära din setup som möjligt.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (21 maj 2009)


40 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#3
aa det vet jag. okej. tack så mycket. Ingen som har något vettigt svar på oljekylningen om oljetrycker e starkt nog?


King
82 Inlägg
31 maj 2009
#4
323 är ju en strypt 325 motor smile finns en guid för exakt va du behöver på autopower smile

Mercedes Benz C220 AMG Edition

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juni 2009
#5
Börja med att läsa rubriksreglerna  http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar    justera därefter din rubrik.



till din fråga så kan jag bara ställa motfrågan varför du tar en turbo från en 1.8litersmotor och monterar på en 2.5litersmotor?

varför inte ta en turbo från en 2.5litersmotor i så fall?  din bil kommer inte gilla över 0.5bar i laddtryck pga aluminiumblocket (visst är det väl "samma" som 328 på en 96:a?) jag hade hellre valt turbon från S60R, en KKK24.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

511 Inlägg
7 juni 2009
#6
och jag hade nog varit smart att ta torpis förslag,

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX


Sök