3725
Sök

Ang breddning på saab 900 "Fälg storlek fram?"

162 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Hej! jag har in mina planer att brädda min ng900 turbo från 1995 ca 6cm, Vad jag förstår så kommer det behöves lika mycket bredare fälgar och däck, Hade jag 225 innan, så kommer jag behöva 285 breda nu. för att få ut fälgen lika fint som Orginal.  Men kommer det inte bli jobbigt med så breda däck fram, när man ska svänga mm mm ?  Varför jag gör detta, är pga att jag skall kunna ha stora M/T slicks på + och även att det kommer bli snyggt såklart wink

Någon med erfarenhet, får gärna svara

MVH/Nicklas cool

Jag har 7 intressen: Bilar å sex

231 Inlägg
8 juni 2009
e ingen expert men kan du inte bara köra me spacers??

162 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Självklart kan jag de smile,  Men Frågan e då hur mycket man kan spacera ut, innan det förknippas med livsfara? Men det e klart att får man spacerat ut ca cm fram å hjäper säkert det mycket i kör egenskaperna med 3 cm smalare däck en bak ??

1 291 Inlägg
8 juni 2009
Enklast är att smacka dit ett par spacers men då brukar framhjulsdrivna bilar bli riktigt stygga (spårkänsliga, rycka i ratten mm), speciellt tillsammans med diffbroms. Om du tex sätter 40mm spacer på varje sida så ökar du scrubradien med lika mycket och den ska man försöka ha så liten som möjligt.. roll

Då är dett bättre att gå upp i däcksbredd och minska ET lagom på fälgen så att det såklart inte tar i fjäderbenet/innerskärmen. Då landar du på ungefär hälften så stor ökning av scrubradien.

2 164 Inlägg
8 juni 2009
På en NG900 skulle jag inte göra den operationen utan en massa stabilisator stag under biler, för styr växeln m.m som finns aatt köra.
Även nya länkarmar fram skulle jag skaffa av modell bättre men allt detta går ju på en bra bit över 10 000:- så jag skulle rekomendera dig att låta bli.
Bredare än 225 bör man inte gå om man inte bill träna upp sig så att ratten inte slits ur händerna på dig.

MVH

162 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
så det låter som att bredare däck är bättre en spacers smile, om man tex, har 20 mm spacers å 265 däck så kanske det inte påvärkar bilen så styggt heller,  styrleder och annat shosan som har med styrning att göra ?, skulle funka med 5 cm breddning också, då kan man gå ner yttligare i däck, 255 däck fram låter ju inte kattastrof i miina öron =P, men att köra med 275 bak,    Jag kommer att bredda, så frågan är bara vad som är bäst, /thanks
Senast redigerat av THE_SAAB_DUDE (8 juni 2009)

Sök