3619
Sök

Undran ang. RMS och Peak

208 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
Hejsan

Jag har fått det förklarat för mig men jag förstår ändå inte riktigt detta med RMS watt och Peak watt.

så som jag har fått det förklarat så är Peak vad basen absolut klarar under en microsekund innan den går sönder och RMS e vad den tål...

Hadde det inte varit enklare om det bara funnits RMS eller e Peak en viktig faktor för basarna..

Kan nån till förklara detta exsempel för mig?

En bas har 800W Peak men bara 200RMS watt.

Tack på förhand

M.V.H
Bronx

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 maj 2009
RMS på ett element är va det klarar kontirnueligt under en längre tid.

Peakeffekten klarar den inte under en längre tid pga att talspolen inte klarar av att kylas ner tillräckligt.

Detta KAN kringås ngt genom att ha renare effekt tex, mer effekt rms i ett steg än vad basen vill ha, för då belastar man inte steget lika hårt och förekomsten av distortion (oren signal) blir lägre.
Och det är distortion som är dne största boven i dramat när man dödar ett element.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

208 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
okay.. så man skulle kunna mata en bas som har 200RMS med kanske 600 RMS eller skulle elementet gå sönder då? (om Peaken liger på 800W)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 maj 2009
Bronx90 skrev:
okay.. så man skulle kunna mata en bas som har 200RMS med kanske 600 RMS eller skulle elementet gå sönder då? (om Peaken liger på 800W)

RISKEN finns....om man missköter gain och volym.
Men risken är MINDRE med 600W RMS än säg 100W RMS på samma bas just för att man har en reservkapacitet man inte använder vilket gör att steget knappt jobbar vilket ger en mkt renare signal.
Detta kan även ge betydligt mer kontroll över basen.
Men som jag sade....så länge man inte gainar upp för mkt och spelar så det låter illa så är det sällan ngr problem. Håll signalerna rena, dvs låter det illa....gaina ner ngt eller sänk wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

208 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
okay.. tack för hjälpen smile

2 914 Inlägg
23 maj 2009
men det "gills" bara om du har ett steg av bättre slag. (t.ex. jbl av bättre slag eller dylikt, och inte sinus live (har aldrig sett dom IRL men hört att det ger dålig "signal" till steget)
bara förtydligande tongue

4 693 Inlägg
23 maj 2009
DLS, Kicker och JL Audio är dom enda vad jag vet som GARANTERAR sina watt på både steg och högtalare

Booyakasha!

28 Inlägg
23 maj 2009
kalle_kalle skrev:
men det "gills" bara om du har ett steg av bättre slag. (t.ex. jbl av bättre slag eller dylikt, och inte sinus live (har aldrig sett dom IRL men hört att det ger dålig "signal" till steget)

Ehhh, hur får du et steg att ge dåligt signal till steget???tongue

MVH  Frode

www.stetsom.se
www.ljudgaragen.se
Bilstereo & HiFI butik sedan-1992

1 534 Inlägg
6 juni 2009
Softis skrev:
DLS, Kicker och JL Audio är dom enda vad jag vet som GARANTERAR sina watt på både steg och högtalare

lägg till rockford, genesis, rainbow, focal, amega osv

2 914 Inlägg
7 juni 2009
Mr_Sound skrev:
kalle_kalle skrev:

Ehhh, hur får du et steg att ge dåligt signal till steget???tongue

MVH  Frode

my bad. menar basen

Dieselpower!
534 Inlägg
7 juni 2009
Softis skrev:

Näää, Digital-Designs Garanterar ju inte sina watt på deras slutsteg, dom skriver ju underspeccar på deras (;

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 juni 2009
Softis skrev:

?! LOL. Nej, det är väldigt många fler.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
7 juni 2009
jonash skrev:
Softis skrev:

?! LOL. Nej, det är väldigt många fler.

Men det var dem enda han visste.......

Skulle dock va kul om tillverkarna sätter ut ungefärliga siffror på vad man kan få ur dem lite större stegen med 1,2,3,4,5,6 batterier av normal typ, inte NSB, Stinger SP och såna dB batterier som kostar en 5-7k/st

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
7 juni 2009
Jo, det skulle egentligen vara intressant, men då är de nog tvugna att ange exakt vilken batterimodell (och tillverkningsår) de har använt för att få en någorlunda rättvis mätning.

Batterier utvecklas ju, om än långsamt, och prestandan kan ändras vid olika tillverkningsår. smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
7 juni 2009
Drönirettab skrev:
Jo, det skulle egentligen vara intressant, men då är de nog tvugna att ange exakt vilken batterimodell (och tillverkningsår) de har använt för att få en någorlunda rättvis mätning.

Batterier utvecklas ju, om än långsamt, och prestandan kan ändras vid olika tillverkningsår. smile

Mmm som mitt steg som är specat 8kwrms vid 12,6V har dreddan mätt upp till ca 6700w i 1,15ohm med hans två nsb90+ batterier och en h-es massa 50mm2 kablar ihopkopplade osv ja om du sett hans bil så vet du hur det ser ut.....

I min beetle sitter det bara 4st maxxima DC där bak och ett fram och med två 50mm2 per batteri paralellkopplat så undrar jag hur mkt man eg. kan kräma ur det då. iofs använder jag säkring numera till steget för poängens skull i espl men annars..... 6kw?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
9 juni 2009
När det gäller olika märkens effekt angivelse så ska man inte jämföra mellan olika märken blint för de flesta har olika uppfattning vad effekttålighet är.

När det gäller RMS så är det en högtalare utan låda som spelas med rosa brus (alla frekvenser samtidigt). Den effekt som basen tål utan att talspolens värme ändras är RMS enligt många tillverkare.

När det gäller PEAK så finns det både mekanisk och termisk effekttålighet. Oftast så är det den mekaniska effekttåligheten som sätter gränsen om man matar med REN effekt. Den mekaniska effekttåligheten beror på lådan samt frekvensen.

En Kvalitets bas som har max effekttålighet på 1500w kan lätt klara 6000w i par sek i optimala förhållanden vid rätt frekvens med REN effekt.

När man bränner basar så att talspolen har brunnit ihop så har man oftast haft oren signal eller så spelar man över RMS värdet en längre stund så talspolen värme skenar uppåt.
När värme skenar uppåt i en talspole så ökar impedansen och slutsteget lämnar mindre effekt och högtalaren låter mindre. Vad man gör då är att man vrider på volymratten och olyckan är snart ett faktum

Sen måste jag nämna att riktigt kassa basar kan klarar mer effekt en fina ”HiFi” basar på grund av att de har högt spel i talspole glappet i magneten. Naktdelen är att verkningsgraden på sådana basar är urusel.

Har säkert glömt någon faktor men lite matnyttigt står det nog!!

MVH//Björn

Sök