2635
Sök

Nissan Micra -92 generatorkolen?

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Min bil har fått ryck nu om att inte starta, så jag håller på att felsöka, men jag hittar inga fel på batteri, tjuvström eller sådant.
Nu undrar jag om vart man hittar generatorkolen på Micran. Jag har genomsökt hela motorn, men jag förstår inte bättre för det.

Så nu vänder jag mig till er motorkännare, så ni kanske kan hjälpa mig? Besvara mig gärna så att jag förstår, för jag är ingen expert när det gäller motorer.

Tack på förhand!

21 761 Inlägg
7 juni 2009
Menar du att du redan har kollat upp att batteriet är i bra skick, men att motorn fortfarande inte startar?

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Menar du att du redan har kollat upp att batteriet är i bra skick, men att motorn fortfarande inte startar?

Japp, batteriet är i bra skick, motorn startar med starthjälp. Och jag misstänker att det är generatorkolen som behöver bytas ut.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 juni 2009
Startar inte motorn på egen hand är ju inte batteriet i bra skick... Dör den så fort du kopplar bort starthjälpen? Vad för spänning på batteripolerna när (om) bilen går på egen hand? Laddningslampa som lyser?

kolen sitter i generatorn... (drivs av remmen "fram" på motorn)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
7 juni 2009
Generatorkolen har inget med själva startvägran att göra, däremot kan dåliga generatorkol göra att batteriet inte blir uppladdat (vilket i sin tur gör att inte motorn startar). Men det är en helt annan sak. smile

Om motorn inte startar utan starthjälp så får du plocka fram multimetern och göra några mätningar, börja med att mäta på själva batteripolerna (inte polskorna) när du vrider nyckeln till startläge. Om spänningen ligger på tex 11 V eller högre, då flyttar du minusmätpinnen ner till en plåtren karossdel och gör om samma startförsök.

Eftersom motorn startar med starthjälp så är det antingen batteriet som ändå är dåligt eller så har någon av batterikablarna dålig kontakt med kaross/motorblock. smile

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Generatorkolen har inget med själva startvägran att göra, däremot kan dåliga generatorkol göra att batteriet inte blir uppladdat (vilket i sin tur gör att inte motorn startar). Men det är en helt annan sak. smile

Om motorn inte startar utan starthjälp så får du plocka fram multimetern och göra några mätningar, börja med att mäta på själva batteripolerna (inte polskorna) när du vrider nyckeln till startläge. Om spänningen ligger på tex 11 V eller högre, då flyttar du minusmätpinnen ner till en plåtren karossdel och gör om samma startförsök.

Eftersom motorn startar med starthjälp så är det antingen batteriet som ändå är dåligt eller så har någon av batterikablarna dålig kontakt med kaross/motorblock. smile

Okej, mycket som ska testas smile Men frågan är egentligen, vart sitter kolen på generatorn? Jag har stått och tittat på den, men ser ingen del man kan ta bort för att kolla kolen :S

Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 juni 2009
SItter på baksidan av generatorn. kan sitta nån plastgrunka ivägen. Men kolla dom andra sakerna först.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök