10 juni 2009
Trådstartare
Mycket vanlig fråga, och eftersom sök-funktionen verkar vara för komplicerad att använda tänkte jag skriva av mig lite och förhoppningsvis blir den klistrad. Vill en moderator skriva om den och sedan klistra är det helt okej för mig.
Med inspelningstid menas "den tid högtalaren måste spelas (röra på sig) innan den låter som det är tänkt av tillverkaren".
Högtalaren tar ingen skada av att spelas när den är ny, däremot krävs det oftast ingen hög volym innan den börjar låta illa och låter det illa får du sänka igen, med andra ord så hör du själv om du inte kan höja mer. Högtalaren mjuknar allt eftersom och efter x antal timmar har gått (olika på olika högtalare) så börjar den "släppa" och låta bättre och du märker att det går att spela högre innan den börjar låta illa. Detta är "fas 1". Den största skillnaden sker under de första timmarna, sedan kommer högtalaren att ändra sig lite smått under många timmar framöver (återigen beroende på högtalare).
Själv sätter jag alltid högtalarna på "inspelning" på hemma stereon, jag låter alltså bara högtalarna stå brumma eller spela på en volym som inte stör mig eller min familj, sen kan man höja lite till efter ett tag då de mjuknar snabbare om de får röra lite mer på sig. Det går utmärkt att spela in i bilen också, men då får du antingen ha bilen så att du kan ha en laddare på eller så spelar du bara när du är ute och kör, detta är i min mening tråkigt då det tar så lång tid om du inte bor i bilen. Ett annat alternativ är att spela rosa brus, frekvenssvep osv på lagom volym.
Mvh Andreas
Senast redigerat av andreas_gbg_ (10 juni 2009)
Numera Saab 9-5 Aero -00