dnil skrev:
Har kört några veckor med bilen nu, felet finns kvar. Dessutom har fler sympton tillkommit... Ibland är bilen svårstartad, tänder inte alls och det luktar bensin när den väl smäller igång. Visar också tecken på att den hunnit bli sur innan den tänder. Ryckiga gången är kvar, och ibland dör motorn kanske 1s under tiden man kör. Är tämligen säker på att det är tändningsproblem då det också stämmer med tidigare symptom med glödande grenrör.
En felkod kommer tillbaka fastän jag kör basic setting i VAG-COM:
Monday, 09 March 2009, 21:03:04
VAG-COM Version: Release 409.1-S
Control Module Part Number: 6K0 906 030 B
Component and/or Version: MARELLI 1AV S022
Software Coding:
Work Shop Code:
1 Fault Found:
01087 - Basic Setting Not Performed
35-00 - -
Felkoden återkommer efter någon vecka (alltså mycket mer sällan än att bilen rycker och går illa). Kan det vara så att ECUn går tillbaka till något grundprogram om motorn går illa utan att den kan diagnostisera varför? Eller kan det vara fel på ECUn? Man märken när ECUn återgår till grundinställningen för då börjar tomgången vandra.
Några idéer? Tändmodulen kanske? Lite svårt att tro på tändstift/kablar (vore väl konstigt om alla cylindrarnas tändstift la av samtidigt...). Kablarna ser ut att vara i bra skick. Någon som vet om det finns någon "backup" i fall att hallsensorn i fördelaren skulle vara dålig? Dvs om ECUn har en möjlighet att gå tillbaka till någon grundinställning baserat på tex svänghjulsgivare i fall att den tappar signal från hallsensorn?
Motorn går hur bra som helst mellan gångerna den rycker till, gör det svårt att hitta vad det är som är fel ibland.
Mvh
Daniel