2261
Sök

Ryckig gång på VW AEE motor

4 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej,

Har en Seat Inca (VW Caddy) skåp -99 med AEE motor (1.6l). När jag köpte den började den gå illa redan på hemvägen, tydliga tecken på problem med soppaförsörjningen. Misstänkte soppapumpen och beställde en begagnad från skroten. Under tiden jag väntade på pumpen flyttade jag på bilen några gånger hemma på gården. En gång blev den stående på tomgång några minuter och märkte att den gick märkligt på tomgång, varvtalet låg runt 2500varv kanske (gissar, finns ingen varvräknare...). Öppnade då på huven och noterade att grenröret var mörkrött, detta alltså av att bara ha stått och gått utan last några minuter (dock på varvtal runt 2500 varv). Tänkte att detta var ett märkligt symptom på trasig soppapump, vore mer troligt med fel på tändningen.

Hur som helst bytte på soppapumpen och läste ur felkoderna med VAG-COM, det fanns två stycken:

00519 - Intake Manifold Pressure Sensor (G71)
        27-10 - Implausible Signal - Intermittent

00525 - Oxygen Sensor (G39)
        07-10 - Signal too Low - Intermittent

Nottställde dessa koder och har nu kört bilen till och från jobbet en dryg vecka. Bilen går hyfsat, men vill rycka en del innan den blir varm. Typiskt när man växlar upp till 2an och trampar på gasen, dock går den bra när den blivit varm och har då inga hyss för sig då. När den rycker känns det som att den lägger av på alla cylindrar en kort stund, dvs inte att den bara missar på någon cylinder. I kväll visade den dock upp samma tendenser att villa gå på höga varvtal på tomgång och jag hade stora problem att få igång den efter en kortare resa då motorn inte hann bli varm. Läste ur felkoderna igen, 519 och 525 hade inte kommit tillbaka och det enda som fanns nu var:

01087 - Basic Setting Not Performed
        35-00 - -

Någon som vill vara med och gissa vad som är problemet? Dvs, jag har inga felkoder som varkar skvallra om trasiga sensorer eller dylikt. Körde TBA för att fixa "Basic Settings", men har svårt att tro att detta är grundproblemet. Tändkablar ser ok ut, ingen fukt i fördelaren så vitt jag kan se. Kontakdon till tändmodul och hallsensor ser ut som nya.

Kan det vara tändmodulen? Vad kan det annars finnas för felorsaker som inte skulle resultera i felkoder i datorn (MARELLI 1AV) ?

Mvh
Daniel

290 Inlägg
7 februari 2009
#2
00519 - Intake Manifold Pressure Sensor (G71)
        27-10 - Implausible Signal - Intermittent
kolla vacuumslangen till mapgivaren.

00525 - Oxygen Sensor (G39)
        07-10 - Signal too Low - Intermittent
kommer ju oftast lite automatiskt när bilen inte går riktigt.

4 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#3
Hej,

Ok, ska kolla vacuumslangen. Konstigt dock att inte den felkoden kommit tillbaka under veckan som varit när jag kört med bilen med dessa fel. Men jag vet inte hur "känslig" datorn i bilen är.

Mvh
Daniel

290 Inlägg
8 februari 2009
#4
ja det är konstigt, men det kan ju va så ibland.
låter ju som den skulle vara lågtänd annars, men hur skulle den kunna bli de?

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
8 februari 2009
#5
Dum motfråga kanske men finns det fördelare på bilen? Tänkte om tändningen står fel.


4 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#6
Hej,

Jag skruvat lite idag, hade dock lite problem att klura ut vilka givare det finns på denna bil. Det sitter en givare i insugsröret, och mina efterforskning pekar på att det ska vara en MAP-sensor. Den ser ut så här:

http://image.fbt.se/global/images/image … 8147_1.jpg

Spontant hade jag gissat på att det var en tempgivare, ser verkligen inte ut att vara något som kan mäta tryck. VAG nummer 036 906 051. Några andra givare kopplade till insugsröret hittar jag inte! Det är givare #5 på denna bild jag pratar om: http://www.vagcat.com/p/B166/129500.png . Det finns alltså inga slangar till denna givare, jag rengjorde den och kollade över anslutningarna men hittade inga direkta problem.

Plockade bort och rengjorde trottelhuset också, samt körde "TBA" via VAG-COM. Nu går bilen hyfsat, genererar inga felkoder. Men den går inte bra, svarar inte riktigt bra på gasen och vill rycka lite. Ska köra under veckan och se hur den beter sig, kanske en flaska spridarrengöring skulle hjälpa...

g-man: Ja, det sitter en "vanlig" fördelare på den, med hall-sensor. Har kollar anslutningarna till den också, ser ok ut. Har justerar man tändningen på en sådan här motor? Vad ska den stå på, och var finns markeringarna? Har tyvärr ingen verkstadshandbok ännu så jag är lite lost...

Mvh
Daniel

4 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#7
Har kört några veckor med bilen nu, felet finns kvar. Dessutom har fler sympton tillkommit... Ibland är bilen svårstartad, tänder inte alls och det luktar bensin när den väl smäller igång. Visar också tecken på att den hunnit bli sur innan den tänder. Ryckiga gången är kvar, och ibland dör motorn kanske 1s under tiden man kör. Är tämligen säker på att det är tändningsproblem då det också stämmer med tidigare symptom med glödande grenrör.

En felkod kommer tillbaka fastän jag kör basic setting i VAG-COM:

Monday, 09 March 2009, 21:03:04
VAG-COM Version: Release 409.1-S

Control Module Part Number: 6K0 906 030 B
  Component and/or Version: MARELLI 1AV        S022
           Software Coding:
            Work Shop Code:
1 Fault Found:
01087 - Basic Setting Not Performed
        35-00 - -

Felkoden återkommer efter någon vecka (alltså mycket mer sällan än att bilen rycker och går illa). Kan det vara så att ECUn går tillbaka till något grundprogram om motorn går illa utan att den kan diagnostisera varför? Eller kan det vara fel på ECUn? Man märken när ECUn återgår till grundinställningen för då börjar tomgången vandra.

Några idéer? Tändmodulen kanske? Lite svårt att tro på tändstift/kablar (vore väl konstigt om alla cylindrarnas tändstift la av samtidigt...). Kablarna ser ut att vara i bra skick. Någon som vet om det finns någon "backup" i fall att hallsensorn i fördelaren skulle vara dålig? Dvs om ECUn har en möjlighet att gå tillbaka till någon grundinställning baserat på tex svänghjulsgivare i fall att den tappar signal från hallsensorn?

Motorn går hur bra som helst mellan gångerna den rycker till, gör det svårt att hitta vad det är som är fel ibland.

Mvh
Daniel

445 Inlägg
28 mars 2009
#8
dnil skrev:
Har kört några veckor med bilen nu, felet finns kvar. Dessutom har fler sympton tillkommit... Ibland är bilen svårstartad, tänder inte alls och det luktar bensin när den väl smäller igång. Visar också tecken på att den hunnit bli sur innan den tänder. Ryckiga gången är kvar, och ibland dör motorn kanske 1s under tiden man kör. Är tämligen säker på att det är tändningsproblem då det också stämmer med tidigare symptom med glödande grenrör.

En felkod kommer tillbaka fastän jag kör basic setting i VAG-COM:

Monday, 09 March 2009, 21:03:04
VAG-COM Version: Release 409.1-S

Control Module Part Number: 6K0 906 030 B
  Component and/or Version: MARELLI 1AV        S022
           Software Coding:
            Work Shop Code:
1 Fault Found:
01087 - Basic Setting Not Performed
        35-00 - -

Felkoden återkommer efter någon vecka (alltså mycket mer sällan än att bilen rycker och går illa). Kan det vara så att ECUn går tillbaka till något grundprogram om motorn går illa utan att den kan diagnostisera varför? Eller kan det vara fel på ECUn? Man märken när ECUn återgår till grundinställningen för då börjar tomgången vandra.

Några idéer? Tändmodulen kanske? Lite svårt att tro på tändstift/kablar (vore väl konstigt om alla cylindrarnas tändstift la av samtidigt...). Kablarna ser ut att vara i bra skick. Någon som vet om det finns någon "backup" i fall att hallsensorn i fördelaren skulle vara dålig? Dvs om ECUn har en möjlighet att gå tillbaka till någon grundinställning baserat på tex svänghjulsgivare i fall att den tappar signal från hallsensorn?

Motorn går hur bra som helst mellan gångerna den rycker till, gör det svårt att hitta vad det är som är fel ibland.

Mvh
Daniel

Jag har lite av ett liknande problem på min vw polo -97:a, Idag hände det igen, förhoppningsvis för sista gången. Jag körde helt normalt med bilen hade kanske kört i 2 minuter, sen bara så bara stendog bilen. Jag har vart med om att den har rykt lite innan men ingen allvarligt. Grejen är att den går igång på nykeln men den vägrar att starta och han maler på som om att den har bra med batteri. nån som har vart med om liknande?
/Rasmus


Allmänt trevlig.
94 Inlägg
26 april 2009
#9
whoiswho skrev:
dnil skrev:
Har kört några veckor med bilen nu, felet finns kvar. Dessutom har fler sympton tillkommit... Ibland är bilen svårstartad, tänder inte alls och det luktar bensin när den väl smäller igång. Visar också tecken på att den hunnit bli sur innan den tänder. Ryckiga gången är kvar, och ibland dör motorn kanske 1s under tiden man kör. Är tämligen säker på att det är tändningsproblem då det också stämmer med tidigare symptom med glödande grenrör.

En felkod kommer tillbaka fastän jag kör basic setting i VAG-COM:

Monday, 09 March 2009, 21:03:04
VAG-COM Version: Release 409.1-S

Control Module Part Number: 6K0 906 030 B
  Component and/or Version: MARELLI 1AV        S022
           Software Coding:
            Work Shop Code:
1 Fault Found:
01087 - Basic Setting Not Performed
        35-00 - -

Felkoden återkommer efter någon vecka (alltså mycket mer sällan än att bilen rycker och går illa). Kan det vara så att ECUn går tillbaka till något grundprogram om motorn går illa utan att den kan diagnostisera varför? Eller kan det vara fel på ECUn? Man märken när ECUn återgår till grundinställningen för då börjar tomgången vandra.

Några idéer? Tändmodulen kanske? Lite svårt att tro på tändstift/kablar (vore väl konstigt om alla cylindrarnas tändstift la av samtidigt...). Kablarna ser ut att vara i bra skick. Någon som vet om det finns någon "backup" i fall att hallsensorn i fördelaren skulle vara dålig? Dvs om ECUn har en möjlighet att gå tillbaka till någon grundinställning baserat på tex svänghjulsgivare i fall att den tappar signal från hallsensorn?

Motorn går hur bra som helst mellan gångerna den rycker till, gör det svårt att hitta vad det är som är fel ibland.

Mvh
Daniel

Jag har lite av ett liknande problem på min vw polo -97:a, Idag hände det igen, förhoppningsvis för sista gången. Jag körde helt normalt med bilen hade kanske kört i 2 minuter, sen bara så bara stendog bilen. Jag har vart med om att den har rykt lite innan men ingen allvarligt. Grejen är att den går igång på nykeln men den vägrar att starta och han maler på som om att den har bra med batteri. nån som har vart med om liknande?
/Rasmus

Har exakt samma problem! Bilen tvärdog och vägrar starta, maler dock  som vanligt på startmotorn.

9 Inlägg
18 juni 2009
#10
hej ja har en polo 85a så är svår startad från o till som går ryckigt nån som vet vad det kan ha med o göra? (hittade inte hur man skapade ny tråd) Mvh

Btp


Sök