för runt 6 veckor sen va jag ute o lekte med kärran o spann lite med däcken och allmänt plågade motorn och drivningen. när jag skulle köra iväg efter ett rödljus så hände ingenting utan jag kunde gasa hur mkt som helst men kärran ville inte röra sig. om jag försökte lägga i en växel (vilken som helst) utan att koppla så skorrade lådan lite, men jag fick i växeln om jag våldade lite. nu när jag testade den idag så kunde jag lägga i vilken växel som helst utan minsta motstånd och utan minsta skorrande. det konstiga är att bilen låter inte det minsta konstigt och det gjorde den inte heller när jag stod där vid rödljuset och inte kom någon stans. jag kom först att tänka på växellådan men de borde fört ett jävla oväsen om den gett sig, så länge inte en axel gått av, men då måste det ju blivit ett spikrakt snitt för annars hade de ju fortfarande gett drivning, eller låtit som fasen?
det kan inte vara kopplingen som jag brände upp när jag spann en del med däcken innan jag stannade för rödljuset? eller att den helt enkelt har fastnat/låst sig i nertrampat läge? visserligen så känns koppligen normal när man trampar ner pedalen...
koppling kan kännas något normal när lamellen är slut, spelet på pedalen försvinner mer och mer ju mer kopplingen nöts och kopplingspedalen tar högre och högre upp, brukar ju lukta ganska illa när kopplingen "bränns", skulle chansa på att byta lamell, tryckplatta, samt urtrmapningslager.
det e nog lådan..hade samma problem me min som jag köpte..säljaren sa de e bara kopplingen..ok sa jag..köpte ny koppling o la i..skruva i hopa allt.la i ettan..skulle växla ti tvåan såå hände ingetting..det var lådan som var kass..hittade en ganska billigt i trelleborg för 4500 tusen.hoppas att det e bara kopplingen för diig..
För det första finns inte 2.0 motorn med "i" beteckning utan de är bara 1.8 som finns med det, dvs Mitsubitshi motorn. Det är troligen lådan som gett upp, det är ju ingen Volvo M56 låda på sugmotorerna utan en Renault låda som inte är i närheten av lika hållbara eller bra som Volvolådan.
det finns två modeler av lådor till v40...jag hade problem o hitta rätt låda till min
det finns betydligt flerän två olika
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
När man kollar på en V40 ´97 så får man upp att det sitter följande vxl.lådor: 1,6 har M3P 1,8 har M3P , AW50-42 2,0 har M5P , AW50-42 1,9D har M5D
lägg till det Automat + turbomodellernas två lådor.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Vi råkade ut för ungefär sama sak fast vi har alltid kört lugnt med bilen! En dag stannade vi vid en affär och när vi kom ut och skulle åka hem fanns ingen drivning på nån växel alls. Vad kan det vara då! Det är en V40 1.8 98:a!
har även varit med om att en drivknut gått sönder i splainsen. det syns om man kikar under bilen om axeln snurrar bara, nån får sitta i bilen och köra alltså:P
Men om dom går sönder ska man väl inte kunna ligga under bilen när den är igång och kunna lägga i vilken växel som helst hur lätt som helst utan att koppla?