2959
Sök

Volvo v40 -97 2,0i ingen drivning

Fattig drömmare
123 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#1
för runt 6 veckor sen va jag ute o lekte med kärran o spann lite med däcken och allmänt plågade motorn och drivningen. när jag skulle köra iväg efter ett rödljus så hände ingenting utan jag kunde gasa hur mkt som helst men kärran ville inte röra sig. om jag försökte lägga i en växel (vilken som helst) utan att koppla så skorrade lådan lite, men jag fick i växeln om jag våldade lite. nu när jag testade den idag så kunde jag lägga i vilken växel som helst utan minsta motstånd och utan minsta skorrande. det konstiga är att bilen låter inte det minsta konstigt och det gjorde den inte heller när jag stod där vid rödljuset och inte kom någon stans. jag kom först att tänka på växellådan men de borde fört ett jävla oväsen om den gett sig, så länge inte en axel gått av, men då måste det ju blivit ett spikrakt snitt för annars hade de ju fortfarande gett drivning, eller låtit som fasen?

det kan inte vara kopplingen som jag brände upp när jag spann en del med däcken innan jag stannade för rödljuset? eller att den helt enkelt har fastnat/låst sig i nertrampat läge? visserligen så känns koppligen normal när man trampar ner pedalen...

någon som har en ide?


1 Inlägg
4 mars 2009
#2
koppling kan kännas något normal när lamellen är slut, spelet på pedalen försvinner mer och mer ju mer kopplingen nöts och kopplingspedalen tar högre och högre upp, brukar ju lukta ganska illa när kopplingen "bränns", skulle chansa på att byta lamell, tryckplatta, samt urtrmapningslager.

Fattig drömmare
123 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#3
ok fast kopplingen känns som innan och de luktade inget heller.


110 Inlägg
4 mars 2009
#4
det e nog lådan..hade samma problem me min som jag köpte..säljaren sa de e bara kopplingen..ok sa jag..köpte ny koppling o la i..skruva i hopa allt.la  i ettan..skulle växla ti tvåan såå hände ingetting..det var lådan som var kass..hittade en ganska billigt i trelleborg för 4500 tusen.hoppas att det e bara kopplingen för diig..

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 mars 2009
#5
För det första finns inte 2.0 motorn med "i" beteckning utan de är bara 1.8 som finns med det, dvs Mitsubitshi motorn.
Det är troligen lådan som gett upp, det är ju ingen Volvo M56 låda på sugmotorerna utan en Renault låda som inte är i närheten av lika hållbara eller bra som Volvolådan.

Autotech

Fattig drömmare
123 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#6
ok. men har 2,0an samma låda som 1,8an eller 1,6an?


Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 mars 2009
#7
da_Rayman skrev:
ok. men har 2,0an samma låda som 1,8an eller 1,6an?
Japp....utom dom sista åren då även den fick M56 låda men du har en Fas 1 ser det ut som.

Autotech

110 Inlägg
5 mars 2009
#8
det finns två modeler av lådor till v40...jag hade problem o hitta rätt låda till min

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 mars 2009
#9
Neett skrev:
det finns två modeler av lådor till v40...jag hade problem o hitta rätt låda till min
det finns betydligt flerän två olika wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fattig drömmare
123 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#10
torpis skrev:
det finns betydligt flerän två olika wink
till v40 fas 1?


Forummoderator
10 576 Inlägg
5 mars 2009
#11
da_Rayman skrev:
torpis skrev:
det finns betydligt flerän två olika wink
till v40 fas 1?
minst 4st

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fattig drömmare
123 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#12
torpis skrev:
minst 4st
ok. vilka motorer har vilka lådor? finns de några motorer som har samma låda?


4 821 Inlägg
5 mars 2009
#13
När man kollar på en V40 ´97 så får man upp att det sitter följande vxl.lådor:
1,6 har M3P
1,8 har M3P , AW50-42
2,0 har M5P , AW50-42
1,9D har M5D

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 mars 2009
#14
Christian S skrev:
När man kollar på en V40 ´97 så får man upp att det sitter följande vxl.lådor:
1,6 har M3P
1,8 har M3P , AW50-42
2,0 har M5P , AW50-42
1,9D har M5D
lägg till det Automat + turbomodellernas två lådor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 821 Inlägg
5 mars 2009
#15
torpis skrev:
Christian S skrev:
När man kollar på en V40 ´97 så får man upp att det sitter följande vxl.lådor:
1,6 har M3P
1,8 har M3P , AW50-42
2,0 har M5P , AW50-42
1,9D har M5D
lägg till det Automat + turbomodellernas två lådor.
97 fanns automat bara på 1,8 & 2,0 vilket jag även har skrivit, 97 fanns det inga turbomotorer förutom dieseln.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Fattig drömmare
123 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#16
va e skillnaden mellan M5P lådan och AW50-42? e båda från renault?

tror du de går o peta i en låda från en 1,6 eller 1,8 till min motor?


Reservdansk
6 271 Inlägg
6 mars 2009
#17
da_Rayman skrev:
va e skillnaden mellan M5P lådan och AW50-42? e båda från renault?

tror du de går o peta i en låda från en 1,6 eller 1,8 till min motor?
AW50-42 är en automatlåda från Aisin.
Det är ingen Renault-låda.

http://www.aisin.com/product/automotive … index.html

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

764 Inlägg
11 juni 2009
#18
Vi råkade ut för ungefär sama sak fast vi har alltid kört lugnt med bilen!
En dag stannade vi vid en affär och när vi kom ut och skulle åka hem fanns ingen drivning på nån växel alls. Vad kan det vara då! Det är en V40 1.8 98:a!

TeQuilla

197 Inlägg
11 juni 2009
#19
har även varit med om att en drivknut gått sönder i splainsen. det syns om man kikar under bilen om axeln snurrar bara, nån får sitta i bilen och köra alltså:P

BadBoys_Club

764 Inlägg
18 juni 2009
#20
Men om dom går sönder ska man väl inte kunna ligga under bilen när den är igång och kunna lägga i vilken växel som helst hur lätt som helst utan att koppla?

TeQuilla


Sök