3395
Sök

Problem med automatväxellåda - Väljer inte rätt växel, smäller och går enormt segt.

OCR
279 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Hej. Som rubriken lyder, något står ju inte rätt till med lådan.

Bilen är en Honda Prelude - 88. Köpte den för lite mer än en månad sedan, då funkade den prima, men nu på senare dar har den börjat krångla med lådan. Lägger jag i Backväxel (R) , så smäller det till och hela bilen hoppar typ. Sen så när jag lägger i (D) Så vill den inte alltid hoppa i rätt där, och om jag lägger i (N) så har jag inte friläge utan då lägger den i backen (R) Jätte skumt !

Sen har den ingen drivkraft, bilen har ju ändå en 2.0a i sig men den går som en 1.4 kanske, riktigt seg , när man trycker på fullt så varvar den inte mer än 3 - 4 tusen varv. Orkar knappt upp för långa branta backar om du står still vid början av dom.

Har fått tips om att byta växellådsoljan och rengöra filtret. Men hittar ju fan inte ens var oljetråget eller uttömnings skruven sitter.

Någon som kanske skulle kunna hjälpa mig och tipsa lite om problemet ? smile

/ Jimmy

Ocr

3 650 Inlägg
20 juni 2009
låter som växellägena ligger fel på nå sätt. Växellådsoljan ska du absolut byta

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
20 juni 2009
olje filtret hitter du innanför tråget till automaten. och ibland finns det inga urtappnings pluggar. utan man får lossa tråget och på det sättet tömma ut all olja
/jimpa

OCR
279 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Vet inte ens vart tråget sitter. Är inte den mest mekaniska av mig smile

Ocr

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 juni 2009
Lapp3n skrev:
Vet inte ens vart tråget sitter. Är inte den mest mekaniska av mig smile

Då kanske du ska antingen lämna in bilen till en verkstad, eller ta hjälp av nån lite mer kunnig.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

OCR
279 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Jag känner folk som troligen kan fixa, men tänkte först ifall någon kunde tipsa om vad det kan vara smile

Ocr

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 juni 2009
Lapp3n skrev:
Jag känner folk som troligen kan fixa, men tänkte först ifall någon kunde tipsa om vad det kan vara smile

Jahapp... Som är sagt innan så kan dålig olja ställa till med massor av problem. Om du bara visste hur en automat såg ut inuti, med alla kanaler, ventiler och små spjäll och fjädrar... så skulle du förstå... Så det första steget är alltid att byta olja och filter på en trilskande automat. (såvida den funkar alls)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök