3425
Sök

Nyckeln slirar på den sista bulten på toppen:(

225 Inlägg
24 juli 2006
Trådstartare
Tjena!
Jag har en motor med en 531 topp som jag tänkte plocka lös för att sätta på b230f men hinner bara skruva lös 9 bultar från toppen, när jag ska ta lös den tionde slirar nyckeln å sen går den inte få lös, vilket helvete!! Har ni något bra knep för att kunna ta lös den sista bulten?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 juli 2006
det går inte att slå dit en hylsa en storlek mindre då?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
24 juli 2006
Skruva tillbaks dom andra bultarna igen. Då kanske trycket släpper på den som slirar. Bara en ide som slog mig. Hoppas de fixar sig.

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

4 571 Inlägg
24 juli 2006
Sista utvägen är ju att borra hål i bulten och använda ett redskap som jag inte vet vad det heter.
men det är som en pryl med kanter som man slår ner i hålet och sedan gängar upp den.

Ps någon som vet va detta verktyg heter?

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
24 juli 2006
Izual skrev:
Sista utvägen är ju att borra hål i bulten och använda ett redskap som jag inte vet vad det heter.
men det är som en pryl men med kanter som man slår ner i hålet och sedan gängar upp den.

Torx

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

757 Inlägg
24 juli 2006
finns annars en gripklo liknande nyckel som funkar bra. men kanske inte är så lätt att få styrka o dra med den dock.

torx? nja det är ju insexen efterträdare ju.

31 Inlägg
24 juli 2006
Izual skrev:
men det är som en pryl med kanter som man slår ner i hålet och sedan gängar upp den.

Kallas grispitt smile

231 Inlägg
24 juli 2006
Går även att borra  bort själva bultskallen. Börja med ett litet borr och ett körnslag i mitten. Därefter går du upp i storlek till bultens diameter, M10, M12 eller vad det nu är. till slut lossnar skallen och toppen kan lyftas av. Därefter lossar du bulten med en rörtång, papegojtång eller liknande. Finns även tänger att lossa pinnbultar med. Notera att detta bara funkar med bultar...
Men testa med ett Torxbit först och se om den släpper, men troligtvis inte då toppen är rejält åtdragen...

Btw. Använd en dammsugare samtidigt som du borrar så slipper du en massa spånor..

21 761 Inlägg
24 juli 2006
Osse T5 skrev:
Izual skrev:

Kallas grispitt smile

Nja, det är väl den varianten med "felgängning" som kallas för det.

9 108 Inlägg
24 juli 2006
Drönirettab skrev:
Osse T5 skrev:
Izual skrev:

Kallas grispitt smile

mm, 'screw extractor kit' står det på förpackningen till mina såna där som du menar wink Vet inte vad det kallas i folkmun. Funkar bra i alla fall!

Grispitt funkar också fint..
Senast redigerat av MilleN (24 juli 2006)

puff
24 juli 2006
svetstång?

31 Inlägg
24 juli 2006
Drönirettab skrev:
Osse T5 skrev:
Izual skrev:

Kallas grispitt smile

Kan vara så, men det funkar det med.

21 761 Inlägg
24 juli 2006
Jo, det gör det.

5 710 Inlägg
25 juli 2006
Tvivlar på att det funkar nått vidare med "grispitten" då det är en rätt saftig skruv som dessutom är ganska långt utdragen (den är seg och fjädrar)
Risken är att "pitten" går av och då blir det roligt.....de är RÄTT hårda och i princip omöjliga att borra i.
Man bör även tänka sig för med torx bits osv, ta isf en stor rackare så den inte går av, de är oxo hårda ......

MVH Jonas
..............

225 Inlägg
25 juli 2006
Trådstartare
Okej, tack för hjälpen, ska försöka ta lös den jäveln med hjälp av era tips:)

21 761 Inlägg
25 juli 2006
Se till att svära och skrika ordentligt åt skruven, då lossnar den säkert lättare.

274 Inlägg
25 juli 2006
ja skulle satsa på o svetsa på en annan bult rätt på skruvskallen,
bara o dra med spärrskaft sen..
funkar alltid...smile

fyllo

460 Inlägg
26 juli 2006
En skruv som inte vill lossna kan man slå hårt med en slägghammare på bultskallen,vibrationerna gör att skruven lossnar lättare.

Om  skruvenskallen är skadad slå på verktyget du andvänder så kan det släppa

A.E
bilverkstadsägare i 25år
Senast redigerat av carawelle (26 juli 2006)

SSS -12
3 217 Inlägg
26 juli 2006
carawelle skrev:
En skruv som inte vill lossna kan man slå hårt med en slägghammare på bultskallen,vibrationerna gör att skruven lossnar lättare.

Om skallen på skruvenskallen är skadad slå på verktyget du andvänder så kan det släppa

A.E
bilverkstadsägare i 25år

Gäller inte detta allra främst om den rostat fast, för att slå av rosten?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

2 123 Inlägg
26 juli 2006
jonTe skrev:
Tvivlar på att det funkar nått vidare med "grispitten" då det är en rätt saftig skruv som dessutom är ganska långt utdragen (den är seg och fjädrar)
Risken är att "pitten" går av och då blir det roligt.....de är RÄTT hårda och i princip omöjliga att borra i.
Man bör även tänka sig för med torx bits osv, ta isf en stor rackare så den inte går av, de är oxo hårda ......

Det är ju härdat stål men det går lätt att borra i om man använder en borr som är mer vinklad i anfallsgraden.

Prova värma med med svets och sedan slå på en mindre nyckel eller hylsa.

Eller svets fast ett bulthuvud på den befintliga bulten.

Slå på bulten så vibrationerna gör att den hoppar i gängorna.

Prova dra åt den en bit, detta för att den ska röra sig och hoppa i gängorna om den lossat, sen brukar det oftast bara gå att skruva upp den, fungerar ungefär 75% av gångerna

Grispitt tycker jag iaf du ska ta som sista utväg då det är stor risk att dom går av och inte så roligt om dom går sönder, men det går att lösa.

Lycka till nu iaf.

Sök