2649
Sök

Felaktig repration på Volvo i Vänersborg

53 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Tjena lämnade in min bil på Volvo Brandt i VBG för byte av hjullager för cirka 2-3 månader sedan. Sedan dess har jag kört cirka 300 mil med bilen. För cirka en vecka sedan började jag höra ett dovt ljud från bilen särskilt när jag svängde höger men eftersom dom ganska nyligen bytt hjullager tänkte jag att det inte kan va samma hjullager igen. Så jag trodde att kanske bromsoken eller nåt låg på så jag rev isär det idag och detta var då inte felet. Så snura jag hjullagret och hörde med en gång att det va kasst så jag ringde Volvo och sa det till dom, dom erbjöd sig att byta ut det naturligtvis på garanti. Men när jag var på väg hem låstets lagret fast så jag ringde Volvo igen och bad om en låne bil eftersom jag är beroende av detta i mitt jobb, men dom hänvisa till att dom inte kan lämna ut en lånebil. Men har man inga slags rättigheter när ett företag inte kan utföra en repration som jag betalat mycket pengar för och som sen inte funkar?

16 Inlägg
25 juni 2009
vad har du för bil? såg det nybytt ut när du hade isär och kollade?  säker på att dom inte bytte det andra hjullagret??

53 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
tyllas skrev:
vad har du för bil? såg det nybytt ut när du hade isär och kollade?  säker på att dom inte bytte det andra hjullagret??

Volvo 850 T5-R, ja det såg helt nytt ut, och nej det va allt rätt lager dom bytte den gången. Dom hade till o med lyckats dra muttrarna så hårt när dom satt tillbaka däcket att dom va sylvassa på kanterna då dom gått emot oket eller nåt
Senast redigerat av Johan123456 (25 juni 2009)

4 001 Inlägg
25 juni 2009
Du har rätt att få varan utbytt på garanti och en del andra grejor i ersättning, kolla på konsumentverkets hemsida så ser du vilka rättigheter/skyldigheter du har.

Det är inte säkert att det är verkstaden som gjort fel, det kan vara fel från deras leverantör, fabrikationsfel förekommer överallt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

404 Inlägg
25 juni 2009
När det gäller köp av varor har iaf företaget ansvar för alla extra utgifter du utsätts för när det gäller garantifel, om det är samma sak när du lämnar in en bil och får den lagad kan jag inte svara på men i regel är man som privatperson täckt för det mesta. Kolla med konsumentverket, de brukar ha svar på tal.

Ps. Sjukt hur ilsk man skulle vara om man råkat ut för det där, först lämnar man in bilen för att få allt riktigt lagat och det slutar med att hjulet låser sig. Bara att klaga och vara på dom tills du får ersättning för dina besvär.

Hehe någon hann posta innan mig...
Senast redigerat av Attenator (25 juni 2009)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
25 juni 2009
va glad att de gick sönder med garnatin så du får de utbytt gratis  hade ju vart värre om du hade bytt de sj då du inte har nån jobb garanti
så bara lämna in bilen och se glad ut
shit happens

53 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Attenator skrev:
När det gäller köp av varor har iaf företaget ansvar för alla extra utgifter du utsätts för när det gäller garantifel, om det är samma sak när du lämnar in en bil och får den lagad kan jag inte svara på men i regel är man som privatperson täckt för det mesta. Kolla med konsumentverket, de brukar ha svar på tal.

Ps. Sjukt hur ilsk man skulle vara om man råkat ut för det där, först lämnar man in bilen för att få allt riktigt lagat och det slutar med att hjulet låser sig. Bara att klaga och vara på dom tills du får ersättning för dina besvär.

Tack för svaren. Har pratat med Volvo Brandt i Vänersborg igen och dom hänvisar återigen till att om man ska ha en lånebil så ska man ha försäkring. Men iallafall så hade deras verkstad stängt i 3 veckor till så dom ville att jag skulle komma med bilen till Trollhättan och deras verkstad. Har jag då rätt att kräva ersättning för jag får ta bilen dit? Det blir en resa på cirka 3 mil för mig, och antagligen får jag ta bilen dit på nåt sätt för bilen vågar jag inte köra med för det är stålflisor från hjullagret på hela fälgarna, så det är väl ett tecken på att lagret inte mår allt för bra.

1 634 Inlägg
26 juni 2009
Jag krävde lånebild när "min" verkstad hade glömt/struntat i att laga och lacka visa delar efter en försäkringsskada. Blev inte bemött med några protester. Fick även lånebil första vändan bilen var inne då de var försenade med den gång på gång på gång på gång. 3:e vändan hade jag lånebil i 3 veckor. Snart ska jag lämna in bilen för 4:e gången. Sammanlagt har bilen vart inne i 7 veckor, lånebil 5 utav dessa. Har ingen tilläggsförsäkring för hyrbil.

Tycker det är självklart. Har verkstaden tabbat sig ska de stå för lånebil medans de rättar till felet. Om inte, låt de veta vart du INTE tänker lämna in din bil nästa gång.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 juni 2009
Då det e svårt å göra nått fel när man byter nav på denna typen bil så e det ju inte verkstaden fel att lagret rasar utan det får då bytas ut på Volvos reservdelsgaranti å Volvo står inte för någon lånebil så tycker du verkligen verkstaden skall betala en bil till dig när dom egentöligen inte gort nått fel ?

Ring Volvo direkt å gnäll så kanske du får det men om verkstaden ber Volvo om stöd för dettta så skrattar Volvo bara åt dom.

Jag vet vad jag pratar om

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

4 001 Inlägg
26 juni 2009
Johan123456 skrev:
Attenator skrev:

Tack för svaren. Har pratat med Volvo Brandt i Vänersborg igen och dom hänvisar återigen till att om man ska ha en lånebil så ska man ha försäkring. Men iallafall så hade deras verkstad stängt i 3 veckor till så dom ville att jag skulle komma med bilen till Trollhättan och deras verkstad. Har jag då rätt att kräva ersättning för jag får ta bilen dit? Det blir en resa på cirka 3 mil för mig, och antagligen får jag ta bilen dit på nåt sätt för bilen vågar jag inte köra med för det är stålflisor från hjullagret på hela fälgarna, så det är väl ett tecken på att lagret inte mår allt för bra.

Som jag skrev innan, sök på konsumentverkets hemsida så kan du läsa vad du har för rättigheter till ersättningar.
MEN gapa inte för mycket, var saklig och ta inte i så du håller på att spricka för då slår dom bakut direkt och du får inte ett skit.

Saxat från konsumentverkets hemsida:
Skadestånd

Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan

Observera VISSA FALL, detta är alltså inte alltid tillämpligt, jag hade begärt avdrag på ursprungspriset med några hundralappar, det brukar vara enklare än att få ersättning för dina egna utgifter fast för dig så blir det ju samma sak till slut ändå

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 050 Inlägg
26 juni 2009
Volvos hjullager till bl,a S60R tillverkas tyvärr i Kina. De har haft enormt stora problem med dessa hjullager, då den Kinesiska tillverkaren glömt att fetta in lagerbanorna. Lagrena skär efter ca 3-400 mil.

Vi Bilägare uppmanade i en tidigare artikel alla bilägare av bl,a S60R att istället köpa piratlager hos Mekonomen Made in Germany. big_smile

När jag själv byter hjullager, så fettar jag alltid in det nya lagret, fyller det till bredden med PTF baserat hjullagerfett. Håller i minst 20år. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Sök