Tjena, jag går i köpetankar och funderar nu på mitt första bilköp.
Det är en röd Mazda MX-3a från året 1995.
Den har precis rullat över 18.000 mil, vilket kan tyckas är ganska långt men en japsmotor borde väl klara av en del mer?
Har sett registreringsbevis och papper på att den har gått utan anmärkning alla år.
Kamremmen byttes vid 14 tusen mil, så 4 tusen mil sen.
Nuvarande ägare är en tjej på 24 år och före henne ägdes den av en gammal dam.
Priset ligger på 22 tusen, vilket enligt mig är en väldigt liten slant, den ser väldigt fin ut också.
Tacksam för tips och råd!
EDIT: Mest ute efter svar på om den är prisvärd och ett OK köp, väntar mig inte direkt nån bra bil som första bil så denna tycker jag verkar vara ett bra val, vad tycker ni?
EDIT: Jo en fråga till när jag ändå är på gång det är en 1.8l V6 på 131 hk i den, den borde väl gå ganska OK? Jag menar, den väger inte särskilt mycket, 1140kg såg jag nånstans, men kan va mindre.
Sen tänkte jag köpa kjolpaket, ljuddämpare och lite smått å gott (sportratt, växelspaksknopp, handbroms utstyrsel och liknande, kanske även sportstolar), tror ni det skulle bli snyggt? Såg en del riktigt fina kjolpaket på astina.dk.
Och sist, vad tror ni lackering skulle gå på för ett kjolpaket? Tänkte nämligen lacka dom delarna svarta, kan bli en skön blend, då jag inte har råd att lacka hela bilen och den är ju lite solblekt så att lacka de delarna klarröda med ny färg kan få en ful kontrast. Tips?
Svara på det ni orkar, är nybörjare så alla tips välkomnas, men helst inga "orka riskokare, här ska de va volvo".