2578
Sök

Nissan 200sx, byte av lambdasond

10 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Hallå!

Har lite bekymmer nu när jag ska byta min lamdasond till bilen.
Åkte och köpte en orginal lambda för att byta, men när jag väl fått hem sonden så märker jag att sladden är för kort, jag skarvar till den så att den ska räcka då jag lyckas se att dom andra sladdarna går in i en kabelhärva för att sedan utmynna som jag trodde till andra sidan av motorn för att kopplas in.. men ack så fel jag hade, mitt i denna härva så går ena kabeln (av 3) framåt och dom andra två bakåt.. så jag blev helt nollstäld.

Någon med en S13 som vet hur det ser ut på era / eran bil?!  Skulle verkligen behöva lite hjälp med detta.

Tacksam för svar! MVH Niklas

4 670 Inlägg
30 juni 2009
lambdan kopplas ju in i en kontakt som brukar vara bakom toppen, själva kabeln på lambdan brukar inte vara spec lång.

Förstår inte riktigt vad som är fel? du ska ha ett kontaktstycke ifrån kablepiskan som lambdan ska kopplas in på

Eller har du inte kontaktstycket som den ska kopplas in på?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12203/551632_wpuduf.jpg

den är ju inte spec lång,
Senast redigerat av mickius (30 juni 2009)

10 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Det kontaktstycket letade jag efter men hittade det inte.
Vet inte riktigt heller vad killen har hållt på med innan (tidigare ägaren).
T.ex så satt det en bredbandslamdamätare i bilen fast han hade en vanlig lambdasond osv, så man får lite kliningar i huvudet när man kollar hmm 

Men jag ska hem och leta bakom toppen efter kontaktstycket när jag kommer hem så får vi se om det sitter kvar, eller om han har plockat bort det, man slutar aldrig förvånas smile

4 670 Inlägg
30 juni 2009
cdviper skrev:
Det kontaktstycket letade jag efter men hittade det inte.
Vet inte riktigt heller vad killen har hållt på med innan (tidigare ägaren).
T.ex så satt det en bredbandslamdamätare i bilen fast han hade en vanlig lambdasond osv, så man får lite kliningar i huvudet när man kollar hmm 

Men jag ska hem och leta bakom toppen efter kontaktstycket när jag kommer hem så får vi se om det sitter kvar, eller om han har plockat bort det, man slutar aldrig förvånas smile

men i vilka kablar gick förra lambdan in i då? för du måste ju kopplat ut den som satt innan?

Det ska sitta 2 kontaktstycken bakom toppen om ja inte minns fel 1 till Lambda o 1 till Tändbryggan.

Om han nu plockat bort kontaktstycket så vet i fan varför man gör så? för de brukar kunna vara trångt o hålla på o skarva kablar osv där omkring

10 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Jag har bara skruvat loss lambdan och försökt kolla vart kablarna tar vägen, men det är i stort sett omöjligt, 20 kablar i en jäkla röra som både går fram och bakåt, så ska försöka kolla igenom det ikväll om det går, samt att kolla efter kontaktstyckerna bakom toppen och hoppas å ber om att jag hittar dessa, samt att jag hoppas dom är ikopplade.

Men förstår inte varför han inte använt kontaktstycket när han satt i lambdan, och han vägrar ju svara när man ringer oxå, så det är inte så lätt att få svar av honom heller hmm

Sök