29 juni 2009
Trådstartare
Jag ska försöka hålla "berättelsen" kort. En mekaniker (riktig klåpare) bytte packningen under ventilkåpan (utan att jag bett om det) medan han satte på en ny kamrem på min Honda Prelude -96 med F20A4. Efter några dagars körande upptäckte jag att oljelampan började lysa när jag svängde, senare såg jag också ett mindre oljeläckage under bilen. Det visade sig att packningen hade hoppat ur skårorna i kåpan så att den buktade ut på ett ställe, och sprutade massvis med olja rakt ut i motorrummet...
Jag tog av kåpan och torkade av packningen, sen satte jag in den i skårorna igen, men det verkade som att den var för stor, tryckte man på ett ställe hoppade den ut på ett annat, men till sist lyckades jag trycka i den. Nu är kåpan på men jag är rädd att det kan hända igen. En bekant sa att mekanikern antagligen hade skruvat på skruvarna för hårt, men är det inte snarare tvärt om?
Dessutom, ska man smörja packningen med lite olja, täter kanske lite bättre?
Packningen hade en liiiten spricka där den buktade ut, måste jag byta ut den tro? Fattar inte att en liten gummibit kostar 260 spänn...
Nu en sista fråga, det gick två slangar till kåpan, gör det något att jag tog av dem? Kanske kommit in luft där det inte ska finnas eller tappat tryck? Jag är en nybörjare när det gäller motorer...