Byte av packning under ventilkåpa på Prelude, höll i tre dagar...

OveR-
29 juni 2009 · 15 Inlägg

Jag ska försöka hålla "berättelsen" kort. En mekaniker (riktig klåpare) bytte packningen under ventilkåpan (utan att jag bett om det) medan han satte på en ny kamrem på min Honda Prelude -96 med F20A4. Efter några dagars körande upptäckte jag att oljelampan började lysa när jag svängde, senare såg jag också ett mindre oljeläckage under bilen. Det visade sig att packningen hade hoppat ur skårorna i kåpan så att den buktade ut på ett ställe, och sprutade massvis med olja rakt ut i motorrummet...

Jag tog av kåpan och torkade av packningen, sen satte jag in den i skårorna igen, men det verkade som att den var för stor, tryckte man på ett ställe hoppade den ut på ett annat, men till sist lyckades jag trycka i den. Nu är kåpan på men jag är rädd att det kan hända igen. En bekant sa att mekanikern antagligen hade skruvat på skruvarna för hårt, men är det inte snarare tvärt om?

Dessutom, ska man smörja packningen med lite olja, täter kanske lite bättre?

Packningen hade en liiiten spricka där den buktade ut, måste jag byta ut den tro? Fattar inte att en liten gummibit kostar 260 spänn...

Nu en sista fråga, det gick två slangar till kåpan, gör det något att jag tog av dem? Kanske kommit in luft där det inte ska finnas eller tappat tryck? Jag är en nybörjare när det gäller motorer...

Bosskelso
29 juni 2009 · 126 Inlägg

OveR- skrev:
Nu en sista fråga, det gick två slangar till kåpan, gör det något att jag tog av dem? Kanske kommit in luft där det inte ska finnas eller tappat tryck? Jag är en nybörjare när det gäller motorer...

När gjorde du det? före du fick ny packning eller efter?

jonas 740
29 juni 2009 · 429 Inlägg

Har för mig att man måste ta bort ventilkåpan när man byter kamrem på din bil så det gjorde han rätt i att byta den utan att fråga!
Sen ska man inte lägga olja på en ny vanlig ventilkåpspackning finns specielt packnings silkon som man kan använda till sånt. Du använder packningen och lägger silikonet på anliggnings ytorna...
Nej, varför ska du ta bort de slangarna för? Är till vevhusventilationen.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
OveR-
30 juni 2009 · 15 Inlägg

Jag var ju tvungen att ta bort slangarna för att kunna ta av kåpan, dem är väldigt styva och jag hade inte kunnat vända på kåpan annars. Nu är de naturligtvis påkopplade igen. Måste jag använda silikonet? Har inget sånt, och jag ser att han har lagt någon röd massa på packningarna, jag vill ju att det ska vara tätt men samtidigt ska det inte hoppa ut igen... frågan är bara hur hårt skruvarna ska dras åt

tefuse
30 juni 2009 · 127 Inlägg

Den "röda massan" du beskriver är troligtvis Packning på tub, finns att köpa på biltema eller vilken annan bildels affär som helst.
Packningarna brukar vara modell lite större istället för mindre så de går sönder.
smeta på lite mer packningen på tub o dra till du känner att de sitter.

Mvh/ kenta

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang