2382
Sök

Köp råd av första bil Saab eller Volvo

23 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Tja.

Jag är helt ny på garaget.org så jag vet inte om det är rätt änma jag lägger in men iaf.

Jag fyller snart 17 och ska köpa bil snart, funderar på en saab 900 aero eller något liknande eller volvo 850.

Fårga nu er mer erfarna av bil köp och annat som är relaterat till bil.

Vad kan vara bar och dåligt med dessa 2 bil modeler?

Driver
2 111 Inlägg
28 juni 2009
Gissa om denna tråd kommer balla ur...

Välkommen till garaget! smile. Ett hett tips är sökfunktionen, den kan man hitta både de ena o de andra med smile!

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

398 Inlägg
28 juni 2009
Skulle nog köpt en Volvo 7/940 men en Saab 900 funkar ju också bra men tänk på att turbosarna är dyra i försäkring och oftast slitna.

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

1 464 Inlägg
28 juni 2009
Janken skrev:

Vissa kan, trots sitt bilägande, hålla sig neutral även om vissa småbarn inte klarar av det. Men visst, sökfunktionen är rätt bra. wink

@Hyggllan;
Hugget som stucket. Som nämns har det väl lite med vad det kommer att kosta dig och utan att ha något riktigt belägg för det gissar jag på att Volvon är billigare att äga i det mesta förutom när det gäller bränslet. Volvo känns mer lämplig som förstabil överlag tycker jag.

Och vad finns det för 'folk' i Halmstad eller där du bor? Jag vet att det finns ett par från SAAB klubben där, men jag har för mig att volvofolket är överrepresenterade där (?). Isåfall kan det spela in med tanke på vilken hjälp du kan få osv. Kanske något att fundera på.

Slutligen, var vill du ha driften på hjulen? Majoriteten av alla i din ålder vill ha driften på bakhjulen. Bilarna beter sig något anorlunda ju även om jag föredrar det andra själv.

Edit; Förtydligande.
Senast redigerat av MrJAM (28 juni 2009)

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 juni 2009
MrJAM skrev:
Janken skrev:

Vissa kan, trots sitt bilägande, hålla sig neutral även om vissa småbarn inte klarar av det. Men visst, sökfunktionen är rätt bra. wink

@Hyggllan;
Hugget som stucket. Som nämns har det väl lite med vad det kommer att kosta dig och utan att ha något riktigt belägg för det gissar jag på att Volvon är billigare att äga i det mesta förutom när det gäller bränslet. Volvo känns mer lämplig som förstabil överlag tycker jag.

Och vad finns det för 'folk' i Halmstad eller där du bor? Jag vet att det finns ett par från SAAB klubben där, men jag har för mig att volvofolket är överrepresenterade där (?). Isåfall kan det spela in med tanke på vilken hjälp du kan få osv. Kanske något att fundera på.

Slutligen, var vill du ha driften på hjulen? Majoriteten av alla i din ålder vill ha driften på bakhjulen. Bilarna beter sig något anorlunda ju även om jag föredrar det andra själv.

Edit; Förtydligande.

Finns väl både Saab och Volvo kunnigt folk här, så ur den synvinkeln spelar det väl ingen större roll. Av de bilar du räknar upp hade jag nog valt 850, men 900 är ingen dålig bil det heller. Svårt val men jag tycker nog lite bättre om Volvos inredning och Saaben är så understyrd hmm

Som skrevs ovan, RWD passar väl bättre till ungdom. Varför inte en Volvo 940 eller till och med en Bmw?

Bmw är pålitliga och roliga bilar men försäkringen är oftast lite dyrare, men inte alltid. Å andra sidan gör priset på delar (japp samma ibland tom lägre som volvo trots vissa rykten och att Bmw är billigare att serva pga kamkedja) och den påtagligt lägre förbrukningen att Bmwn blir lika dyr som Volvon. I mitt fall hade en motsvarande Volvo 850 eller Saab 900 blivit dyrare att äga än Bmwn...

Något jag rekommenderar i alla fall smile

*obs, 2/7/940 har billigare delar än Bmw, volvo kör nån sorts "nice price" till dessa*

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 002 Inlägg
28 juni 2009
Ännu en saab vs volvo tråd..

...

4 Inlägg
29 juni 2009
Köp inte en Saab eller Volvo. Leta på Blocket efter en Chevrolet Alero eller en Chrysler Stratus. Mycket häftigare bil som inte vem som helst har. Och dessutom billigare.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2009
BeGr skrev:
Köp inte en Saab eller Volvo. Leta på Blocket efter en Chevrolet Alero eller en Chrysler Stratus. Mycket häftigare bil som inte vem som helst har. Och dessutom billigare.

Då kan man lika gärna hoppa upp på en 300M direkt cool

Men så finns det förstås nackdelar med en amerikanare också...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
29 juni 2009
dahboy skrev:
Ännu en saab vs volvo tråd..

Volvo är ganska populär  cool tongue

Volvo850-92
1 678 Inlägg
29 juni 2009
Hyggllan skrev:
Tja.

Jag är helt ny på garaget.org så jag vet inte om det är rätt änma jag lägger in men iaf.

Jag fyller snart 17 och ska köpa bil snart, funderar på en saab 900 aero eller något liknande eller volvo 850.

Fårga nu er mer erfarna av bil köp och annat som är relaterat till bil.

Vad kan vara bar och dåligt med dessa 2 bil modeler?

Gör först en lång lista på vad vill ha av bilen?
Om det är sport så ska du ha något japanskt.

956 Inlägg
29 juni 2009
Kan vi inte börja med att diskutera Saab eller Volvo som tråd skaparen är intresserad av?
Sen om han säger till att kanske b.la Bmw,Audi osv. är intressant att gå in på det?
Istället för att börja babbla OT nu, "Du ska köpa Citroeng", "Nej nej, en Cheva ska du ha".

OEM <3
6 957 Inlägg
30 juni 2009
Av dessa 2 märken så skulle jag letat efter en Volvo 7/940 GLT kring -90.

Av dem modeller du nämner skulle jag inte köpt en utan turbo, kanske en 850 för 5:ans skull.

OEM <3

Sök