3643
Sök

Polis fråga: Hur många får färdas i en personbil?

348 Inlägg
27 juli 2006
Trådstartare
Jag ska ev. köra lite folk framöver, och det kanske blir någon mer än 5 personer. Dock så undrar jag reglerna är angående detta.

Säg t.ex att jag kör 6 pers i en bil reggad för 5, vilka böter finns, och hur stora? Vem är det som åker på det? Jag som förare eller den som sitter utan bälte? Finns det risk att förlora lappen?

Hittils har jag fått fram det här:

Hur många får färdas i en personbil?

Bilens maximala vikt eller axelbelastning får inte överskridas. Dessutom får inte passagerare eller last medföras eller placeras så att förarens sikt eller möjlighet att manövrera bilen påverkas. I registreringsbeviset för varje registrerad bil finns uppgift om det antal personer fordonet är avsett för. Sittplats som är försett med bilbälte ska i första hand användas.

Källa: http://www.polisen.se/inter/nodeid=1376 … ion=1.html

MVH

2 652 Inlägg
27 juli 2006
du åker inte på något så länge folket är över 15år

4 571 Inlägg
27 juli 2006
men passagerarna utan bälte för böta

27 juli 2006
dom som kan ha bälte ska ha bälte, vi vart stoppade när vi åkte upp till sälen och då sa snutarna att vi som kunde ha bälte skulle ha det.. vi var typ två för mycket tror jag.

~ Opel Rekord Coupé -67 ~

27 juli 2006
och man behöver inte böta om man inte har bälte om det inte finns plats.

~ Opel Rekord Coupé -67 ~

2 652 Inlägg
27 juli 2006
vad fick dom andra två som inte hade då?

Snabb =)
247 Inlägg
348 Inlägg
27 juli 2006
Trådstartare
tackar för bra och snabba svar.

Alla är 15+

Som jag tolkar det som står är:

"3 § Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hänförts till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006.

Vid kortare färd i samband med kortege, uppvisning eller motsvarande får ytterligare passagerare tas med i en personbil.

Undantagen gäller om den eller de ytterligare passagerare som tas med färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte."

Notera vid kortare färd, med uppvisning, då jag ska till falköping på lördag på kvällen, så det borde inte vara någa problem. Frågan är bara färden dit på 3 mil och tillbaka. Men isåfall tar passageraren böter?

Att notera också är att jag inte kör min bil, men det ska inte avra några problem?

Åter tack för alla svar, garaget folk kan man lita på smile

424 Inlägg
28 juli 2006
I vår husbil var vi sju  (reggad för 1 passsagerare). Det skulle polisen inte ha nåt att säga till om eftersom jag kan hänvisa till:

"3 § Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hänförts till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006."

I korteger får man va fler, men det får inte vara farligt. Däremot när ni kör från "uppvisningsområdet" kommer polisen be er att släppa av ev passagerar som "inte får plats"

**// Toyota \\**

348 Inlägg
28 juli 2006
Trådstartare
Okay, nu har jag både mailat och ringt..

Mailsvaret lämnade mig frågande, men svaret jag fick:

Hej!
Nej, förutom ett undantag:
Vid färd i samband med kortege, uppvisning eller motsvarande får
ytterligare passagerare tas med i en personbil.
Undantaget gäller endast under kortegen .....
inte vid färd till eller ifrån.
Undantaget gäller om den eller de ytterligare passagerare som tas med
färdas på ett lämpligt fast monterat säte.
Innebär riktigt säte, ej till exempel campingstol.
Om passagerarna inte är straffmyndiga d.v.s. under 15 år, bötar
chauffören, annars bötar var och en för sig.

Med vänlig hälsning
Trafikpolisen i Göteborg

------------------

Så jag ringde polisen och frågade, kom fram och han sa att det var så och så med regler, DÄR får jag åka med mer om det inte hindrar sikten etc, men påväg dit och från får jag ej, och det är jag som chaufför som åker dit på böter/förlorar kortet.

Lite olika där :S

Sök