3413
Sök

Oljefyllda cylindrar. opel vectra

43 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej, jag har ett problem..  skulle ut och köra med opeln här om dagen. och skitet startade inte.
felsökte lite snabbt och märkte när jag tog bort tändstiften att dom har legat i ett oljebad i några timmar ( alla 4 tändstift )
tyckte det var konstigt för jag hade startat upp bilen tidigare den dagen, och då gick den hur bra som helst..
så nån som vet vad problemet är? kolvringarna? ventil tätningar?
mycket tacksam för svar.. smile

1 688 Inlägg
25 juni 2009
#2
Enda rätta för att få ett 100% svar är ju att öppna upp och titta.
Inte ens gud är så synsk att han kan veta ett sånt fel över ett forum. tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 867 Inlägg
26 juni 2009
#3
Vectra har ökänt dålig vevhusventilation och ventilkåpspackningar, oljan på stiften kommer från tändstiftsbrunnarna och rann ner när du tog ur stiften.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

43 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#4
Koop skrev:
Vectra har ökänt dålig vevhusventilation och ventilkåpspackningar, oljan på stiften kommer från tändstiftsbrunnarna och rann ner när du tog ur stiften.

Okej, tack för svaret. men det var inte direkt lite olja där inne..
jag får väl öppna och kolla..

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 juni 2009
#5
Farsan fick samma problem på sin BMW 523i -00 och där var de vevhusventilationen som hade frusit (de var i vintras och han körde bilen till och från jobbet, typ nån km). Då var cylindrarna fyllda med olja, han körde startmotorn med alla stift utskruvade och därefter satte han i nya stift. Bilen svartrök ju ett tag efteråt men nu funkar det.

BMW sålde vevhusventilationsslangar som är isolerade för de var tydligen ett vanligt problem på de här bilarna, och han skaffade sådana och därefter har de bara funkat.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 867 Inlägg
26 juni 2009
#6
Vectrans motor har stora likheter med saabmotorerna, där vevhusventilation också är ett problem. Rengör alla slangarna till vevhusventen, och byt ventilkåpspackningarna, så borde det sluta trycka olja dit.
Täppt vevhusvent för också till att det blir jävligt varmt i motorn, så oljan kan börja koksa, så byt gärna oljan också när du ändå är igång.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

43 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#7
patrikhornfeldt skrev:
Farsan fick samma problem på sin BMW 523i -00 och där var de vevhusventilationen som hade frusit (de var i vintras och han körde bilen till och från jobbet, typ nån km). Då var cylindrarna fyllda med olja, han körde startmotorn med alla stift utskruvade och därefter satte han i nya stift. Bilen svartrök ju ett tag efteråt men nu funkar det.

BMW sålde vevhusventilationsslangar som är isolerade för de var tydligen ett vanligt problem på de här bilarna, och han skaffade sådana och därefter har de bara funkat.

okej, tack för rådet. kanske ska prova det smile

43 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#8
Koop skrev:
Vectrans motor har stora likheter med saabmotorerna, där vevhusventilation också är ett problem. Rengör alla slangarna till vevhusventen, och byt ventilkåpspackningarna, så borde det sluta trycka olja dit.
Täppt vevhusvent för också till att det blir jävligt varmt i motorn, så oljan kan börja koksa, så byt gärna oljan också när du ändå är igång.

tack smile jävligt bra råd.. ska gå ut och göra det på en gång smile
som tur var så köpte jag ventilkåpspackning när det hände..
nästa gång jag får problem kan jag ju alltid fråga dig smile

43 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#9
Koop skrev:
Vectrans motor har stora likheter med saabmotorerna, där vevhusventilation också är ett problem. Rengör alla slangarna till vevhusventen, och byt ventilkåpspackningarna, så borde det sluta trycka olja dit.
Täppt vevhusvent för också till att det blir jävligt varmt i motorn, så oljan kan börja koksa, så byt gärna oljan också när du ändå är igång.

har bytt tätningen, rengjort alla slangar bytt olja+filter men den startar inte. börjar tro att det har blivit motorhaveri.

3 235 Inlägg
1 juli 2009
#10
startar den med startgas?


43 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#11
engolf skrev:
startar den med startgas?

nej, den gick igång 3 sek i förrgår sen dog den.. den har gnista och får bensin...

Supraman
2 300 Inlägg
2 juli 2009
#13
luktar oljan bensin när du luktar på stickan och lyfter oljepåfyllningsloclet?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
2 juli 2009
#14
när du skriver opel vectra vad tänker du då på för årgång?

första som dyker upp i skallen med 3sec gång är startspärren..

om bilen fungerade dagen innan utan problem och inte startar dagen efter
tycker jag inte du ska lägga så mycket vikt i att det var olja på stiften

startar den i 3sec så är dom mesta sakerna meningslösa att felsöka

antingen är det bränslet som inte räcker längre  kan vara trasig huvudpump bara att lyssna

eller så är det startspärren som strular

Kör fort så hinner inget hända...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 juli 2009
#15
Growe skrev:
när du skriver opel vectra vad tänker du då på för årgång?

första som dyker upp i skallen med 3sec gång är startspärren..

om bilen fungerade dagen innan utan problem och inte startar dagen efter
tycker jag inte du ska lägga så mycket vikt i att det var olja på stiften

startar den i 3sec så är dom mesta sakerna meningslösa att felsöka

antingen är det bränslet som inte räcker längre  kan vara trasig huvudpump bara att lyssna

eller så är det startspärren som strular

tänk på att cylindrarna var fyllda med olja........ men har du testat att ta bort stiften o köra med startmotorn ett tag, o sen testat o starta som vanligt?


43 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#16
Growe skrev:
när du skriver opel vectra vad tänker du då på för årgång?

första som dyker upp i skallen med 3sec gång är startspärren..

om bilen fungerade dagen innan utan problem och inte startar dagen efter
tycker jag inte du ska lägga så mycket vikt i att det var olja på stiften

startar den i 3sec så är dom mesta sakerna meningslösa att felsöka

antingen är det bränslet som inte räcker längre  kan vara trasig huvudpump bara att lyssna

eller så är det startspärren som strular

det är en 97-98.
har också tänkt på startspärren. eftersom alarmet kom på en dag.  då var jag tvungen o nollställa det. du vet. vrid på tändningen xx antal sekunder tusen gånger.. när jag tog bort själva alarmdosan så var det 2 kablar som var urkopplade, allså dom hade lossnat, kopplade tillbaka dom. det var då den gick o starta 3 sekunder. och lästa om det på internet att den stryper bensinen..

nej pumpen är det ingen fel på. det var en av dom första sakerna jag kollade..
kan nig slå vad om att det är den jävla alarmboxen som håller på och jävlas..

43 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#17
Funkiee skrev:
Growe skrev:
när du skriver opel vectra vad tänker du då på för årgång?

första som dyker upp i skallen med 3sec gång är startspärren..

om bilen fungerade dagen innan utan problem och inte startar dagen efter
tycker jag inte du ska lägga så mycket vikt i att det var olja på stiften

startar den i 3sec så är dom mesta sakerna meningslösa att felsöka

antingen är det bränslet som inte räcker längre  kan vara trasig huvudpump bara att lyssna

eller så är det startspärren som strular

tänk på att cylindrarna var fyllda med olja........ men har du testat att ta bort stiften o köra med startmotorn ett tag, o sen testat o starta som vanligt?

ja det har jag gjort. bytte olja+filter ventilkåpstättning. rengjorde alla slangar ( dom var fyllda med skit, helt täppt)
sen körde med startmotorn flera varv. skruvade in tändstift men hände inget.


Sök