3521
Sök

Inkoppling av bilstereo

91 Inlägg
9 juli 2006
Trådstartare
Köpte en bilstereo begagnat idag!
Har dock 2 problem.
Dessa borde vara tämligen enkla för någon med lite kunskap (vilket inte jag besitter i detta ämne)
1. När jag drar ur tändningen så slocknar radion, Jag vill att den ska spela tills jag stänger av den!.
2. Stöldkassetten (heter den så?) som satt i bilen (Golf IV 99) var aningen misshandlad så jag tänkte att den plockar vi ur & sätter i den jag fick med stereon istället.
Detta funkar inte bra alls, Stereon sitter lös osv Jag vill att den ska sitta riktigt fast!

3. När bilstereon (sony) som satt inkopplad när jag köpte bilen pajade så drog jag loss nån kabelhärva som efter vad jag förstår innehöll en antennförstärkare.  Tror att kabelhärvan var nån sorts ISO som converterade till nån sonystandard? Hur kopplar jag in en sån på enklaste sätt?

/tacksam för svar!

91 Inlägg
9 juli 2006
Trådstartare
Kan denna funka?
Den som satt på kabelhärvan såg ut något liknande
http://www.biltema.se/products/product. … emId=78594
Senast redigerat av DayDreameR (9 juli 2006)

100 Inlägg
9 juli 2006
förstod inte riktigt tongue men det på bilden är som du säger en antennförstärkare och har ingenting med ISO kablaget att göra
radion som stängs av när du stänger av bilen (för det var väl så?) beror på att strömkabeln är kopplad till tändningslåset på bilen, den bryter då strömen när du stänger av bilen.
för att radion ska gå även när bilen är avstängd måste du dra strömkabeln direkt till bateriet.
men se till att ha en säkring ganska nära batteriet för säkerhets skull!

om du är osäker på att koppla osv är det bara att rådfråga någon ljudexpert eller en kompis som är insatt.
det är egentligen busenkelt att koppla stereo, det enda du behöver är i stort sett högtalarkabel, strömkabel, jordkabel och antenn.

91 Inlägg
9 juli 2006
Trådstartare
Jag förklarar väl som en kratta..
När jag hade Spelaren som satt i när jag köpte kärran så funkade det som så att den inte stängde av stereon när jag drog ur nyckeln. (antagligen därför jag är van vid det)

Efter att ha dragit ur härvan & ersatt stereon med en clarion så funkade det inte längre.
Kabelhärvan jag tog ur passade ju inte (sonyspecifik?)

volvoraggare
4 776 Inlägg
9 juli 2006
´skaffa dig en kontakt till din clarion och koppla på härvan igen så ska det funka men bästa är ju att dra nya kablar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

91 Inlägg
9 juli 2006
Trådstartare
Jo Men clarionstereon har ju samma kontakt som sitter i bilen original!
Så där var det ju bara att plugga i & åka i princip!

91 Inlägg
10 juli 2006
Trådstartare
Skulle det funka att åka & köpa en förlängningsISO med "tändningslogik"

21 Inlägg
28 juli 2006
Hälsa på en bilstereoaffär i närheten så säger han precis hur du skall göra. Jag hade problem med att stereon återställdes varje gång jag tog ut nyckeln. Gick och vara förbenad i veckor sen så ger han mig en liten sladd jag ska koppla mellan orginal "jacket" och stereon. Dom kan det mesta om ljud, logiskt va? tongue

Mitt nya motto för året; Race'a aldrig mot en civilpolis! Man vinner ju för tillfället men förlorar i det stora loppet :P

Sök