2292
Sök

Saab 270hk drar olja,kylvatten och blåryker HJÄLP

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej. tänkte köpa mig en saab 900 som är lite trimmad, men han som äger den säger at den drar ca 1 liter olja på ca 5 mil, drar kylvatten och blåryker

Vad kan det vara för fel? kan det vara som han säger at det bara är en annan eller ny turbo som gäller för att den ska vara som den ska.???

Här är infon från annonsen på blocket.


saab 900 med motor från en saab 93 -99

laddar dåligt, drar olja, drar kylarvatten, blåryker.
antagligen turbon som är slut.
maptun steg 5
sinterlamell
viggen tryckplatta
ställbara koni
slitsade och hålborrade skivor fram

motorn är renoverad för 3000 mil sedan. allt utom turbo.



Som sagt. vad kan det vara? och om det är turbon vart hittar man en ny och till vilket pris ca??



Mvh johan.


4 670 Inlägg
4 juli 2009
#2
Kan mycke väl vara turbon som gått.

Men kan även vara kassa kolvringar, kassa ventiltätningar eller gången topplockpackning

Begär komptest, Kolla oljan o vattnet

Så det inte har blandat sig, är de vatten i oljan kan allt i motorn ta stryk! o ev behövas renoveras
Senast redigerat av mickius (4 juli 2009)


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#3
mickius skrev:
Kan mycke väl vara turbon som gått.

Men kan även vara kassa kolvringar, kassa ventiltätningar eller gången topplockpackning

Begär komptest, Kolla oljan o vattnet

Så det inte har blandat sig, är de vatten i oljan kan allt i motorn ta stryk! o ev behövas renoveras

okej. men man tycker ju att dom små grejerna inte behöver vara trasiga på endast 3000 mil? fast det beror ju på hur man kör.

Vad skulle du/ni göra? köpa skiten eller strunta it? han begär 10,000kr för den.

och om det bara är turbon, så varför inte köpa en ny istället för att kasta säkert 60 -70 tusen i sjön för trimmning?


Lite skumt faktiskt. lär ju fylla på ojla ca 5 ggr om jag bara ska få hem den haha.


7 274 Inlägg
4 juli 2009
#4
Den är värd pengarna iaf, men gör ett komptest på den på plats.
Har du bra komp är det bara att ta bilen. 10,000 är inte mycket för det där iaf.


4 670 Inlägg
4 juli 2009
#5
Dark_Angel skrev:
mickius skrev:
Kan mycke väl vara turbon som gått.

Men kan även vara kassa kolvringar, kassa ventiltätningar eller gången topplockpackning

Begär komptest, Kolla oljan o vattnet

Så det inte har blandat sig, är de vatten i oljan kan allt i motorn ta stryk! o ev behövas renoveras

okej. men man tycker ju att dom små grejerna inte behöver vara trasiga på endast 3000 mil? fast det beror ju på hur man kör.

Vad skulle du/ni göra? köpa skiten eller strunta it? han begär 10,000kr för den.

och om det bara är turbon, så varför inte köpa en ny istället för att kasta säkert 60 -70 tusen i sjön för trimmning?


Lite skumt faktiskt. lär ju fylla på ojla ca 5 ggr om jag bara ska få hem den haha.

Har oljan blandat sig med vatten så lär lager osv skära riktigt snabbt då oljan förlorar de den ska göra o smörja!

Men komptest, kolla oljan starta den o kolla oljan efter den blivit varm

Ser allt ok ut så är den klart värd 10000


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#6
mickius skrev:
Dark_Angel skrev:
mickius skrev:
Kan mycke väl vara turbon som gått.

Men kan även vara kassa kolvringar, kassa ventiltätningar eller gången topplockpackning

Begär komptest, Kolla oljan o vattnet

Så det inte har blandat sig, är de vatten i oljan kan allt i motorn ta stryk! o ev behövas renoveras

okej. men man tycker ju att dom små grejerna inte behöver vara trasiga på endast 3000 mil? fast det beror ju på hur man kör.

Vad skulle du/ni göra? köpa skiten eller strunta it? han begär 10,000kr för den.

och om det bara är turbon, så varför inte köpa en ny istället för att kasta säkert 60 -70 tusen i sjön för trimmning?


Lite skumt faktiskt. lär ju fylla på ojla ca 5 ggr om jag bara ska få hem den haha.

Har oljan blandat sig med vatten så lär lager osv skära riktigt snabbt då oljan förlorar de den ska göra o smörja!

Men komptest, kolla oljan starta den o kolla oljan efter den blivit varm

Ser allt ok ut så är den klart värd 10000

men alltså nu står det still. komp test? va är det nu då? tongue


7 274 Inlägg
4 juli 2009
#7
http://www.biltema.se/products/product. … emId=82423
Du sätter den i hålet för tändstiften.
Då ser du ifall en eller flera cylindrar har dåligt komp.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#8
Brains skrev:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82423
Du sätter den i hålet för tändstiften.
Då ser du ifall en eller flera cylindrar har dåligt komp.

okej. och om dom har det??


7 274 Inlägg
4 juli 2009
#9
Dark_Angel skrev:
Brains skrev:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82423
Du sätter den i hålet för tändstiften.
Då ser du ifall en eller flera cylindrar har dåligt komp.

okej. och om dom har det??

Vanligast är att toppackningen har gett sig, då kan den förbränna olja och/eller vatten.
Fortsätter man att köra om vattnet och olja blandar sig så kan man även skada lager osv.
Kan även vara en spricka i toppen eller hål i kolven, dock är det ovanligare.


STI TypeR Driver
191 Inlägg
4 juli 2009
#10
Då är de troligen ett allvarligare fel än enbart turbon.
t,ex kolvringar eller topppackning.

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
#11
vettvilling skrev:
Då är de troligen ett allvarligare fel än enbart turbon.
t,ex kolvringar eller topppackning.

om den beter sig som den gör med oljan och vatten och blårök eller om det är dålig komp??


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juli 2009
#13
§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

den har dessutom hamnat i fel forumsdel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök