3752
Sök

lagligheten med spacers?????

3 059 Inlägg
10 april 2008
Klaesson skrev:
Spacea inte för mycket med biltema det gjorde ja å ja tappade ett hjul. inte så kul.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/56730/311143_4thl3q.jpg
Köp riktiga spacers istället för dom på biltema om du ska vara seriös vill säga.

Nog ganska självförvållat va? Antar att du inte hade längre bultar.

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
10 april 2008
jag kör på biltema spacers tillfälligt och det går jätte bra mellan 0-190 enligt gps

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
11 april 2008
som med allt annat, kvalle kostar xD

Ableton Live

Bilbyggare!!!
595 Inlägg
11 april 2008
Själv tycker jag att Manton är billig! Tänka bara vad aluminium kostar! Och det är inga små bitar man svarvar ur!

143 Inlägg
11 april 2008
manton e väl de som tillverkar egna bultcirklar om man vill ha andra??

skulle vilja ha 4/100 iställe för 4/108.. köpa riktigt fina fälgar som inte finnes spec möe av i mitt bultmönster..

Bilbyggare!!!
595 Inlägg
11 april 2008
Mr_Dahl skrev:
manton e väl de som tillverkar egna bultcirklar om man vill ha andra??

skulle vilja ha 4/100 iställe för 4/108.. köpa riktigt fina fälgar som inte finnes spec möe av i mitt bultmönster..

Det fixar dom....

86 Inlägg
11 april 2008
Ingen som funderat på hur hjullager mår av spacers? ...skullle nog aldrig köra me d...

BMW - När du älskar att köra!!

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
11 april 2008
klart att hjulagren slits mer med spacers, dock så länge man håller kolla på det är det ingen fara, samt använder vettiga spacers.
på min datsun 280zx så har jag 30mm (svarvade i alu) spacers per färlg alltså 60mm per axel... ingen fara med lagren än så länge...

1 050 Inlägg
12 april 2008
Använd gärna "Momentdragare" i samband med användandet av spacers. Drar du t.ex en hjulbult för hårt, så finns det ev,risk för att spacern ger sig (sjunker ihop) sedan blir hela hjulet skevt. Detta händer lätt om man använder sig av tunna spacers typ: Biltemas 5mm trådspacers. (helt odugliga)

Ett bra "allround moment" till fälgarna kan vara: 100-120Nm. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

KHRacing
12 april 2008
volvodanne81 skrev:
Undrar om det är lagligt att sätta på spacers på bilen. vad säger polis och besiktning om det???
vissa säger att det är olagligt andra att det är lagligt.. vad är sant??

OLAGLIGT !

1 050 Inlägg
12 april 2008
KHRacing skrev:
volvodanne81 skrev:
Undrar om det är lagligt att sätta på spacers på bilen. vad säger polis och besiktning om det???
vissa säger att det är olagligt andra att det är lagligt.. vad är sant??

OLAGLIGT !

Att använda spacers är inte olagligt i sig. Vad som däremot är olagligt är om man "ökar spåvidden" mer än tillåtet. Du får ha hur många spacers som helst, så länge spårvidden är inom godkända mått. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

12 086 Inlägg
12 april 2008
leo_m83 skrev:
problemet med spacers är ju att ratten skakar som f*N över 90km. Trots framvagninställning och hjul balansering wink

Det säger nog mer om dina spacers än om funktionen,
Jag har 25mm spacers på Bmwn jag gjort själv, funkar skitbra.. dock inte besiktat med dem.

Det finns spacers upp till decimetern och dom kanske inte är så populära bland besiktningsmännen. Frågan är om det finns lag mot just spacers lr om det faller under någon mer generell lag om säker montering av hjul. Kan inte någon ta reda på det? smile

12 086 Inlägg
12 april 2008
MrQuickzilver skrev:
Ingen som funderat på hur hjullager mår av spacers? ...skullle nog aldrig köra me d...

Det är ju så jävla bullshit.

Så det är ok att åka med ET 20 fälgar men inte att åka med ET40 fälgar med 20mm spacers?

Tänk efter! Spacers lr inte, det som förändrar bilens vägegenskaper är inte spacern (ja utgår från en korrekt monterad felfri spacer) det är ändringen av spårvidden! Vilket man oftast gör med annan inpressning på fälgen, och då är de helt plötsligt ok?

392 Inlägg
12 april 2008
MrQuickzilver skrev:

Qvarnis Porsche har ju 20 cm, (ja cm) spacers , han har aldrig fått byta hjullager, o han åker ju tom på bana med den !

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

KHRacing
12 april 2008
E-30 skrev:
KHRacing skrev:
OLAGLIGT !

Att använda spacers är inte olagligt i sig. Vad som däremot är olagligt är om man "ökar spåvidden" mer än tillåtet. Du får ha hur många spacers som helst, så länge spårvidden är inom godkända mått. big_smile

testa du o besiktiga din bil med spacers & be besiktningsmannen läsa på innan han ger dig besiktningspappret då cool

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
12 april 2008
MrQuickzilver skrev:

hjul lagren slits mer av spacers, men de gör dom även så fort du stoppar på andra fälgar, större eller bredare, slit mer då för tyngden på lagren blir annars o som de är tänkt från fabrik så de blir även andra spänningar, men de är så lite, så de märks inte direkt nå mkt, hjullagren lever typ 1500 mil kortare tid...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

2 Inlägg
6 juli 2009
Molway i Landskrona, superfina 25mm
LowAndSlow740 skrev:
var kan man köpa spacers?

Life starts at 200 km/h

1 335 Inlägg
6 juli 2009
Jag har 20mm spacer runt om och aldrig nån som klagat på de! :S fan va alla är känsliga för vad som är lagligt eller ej... Finns väll snart inget som är lagligt i vårat samhälle iaf!

Sök