3322
Sök

Tips på tätning/vibrationsskydd till kicker l5?

392 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Hej!

Har en Kicker l5 som jag har monterat i en baslåda. Låter bra förutom det att själva basen ligger o vibrerar mot plywood ytan och ger en massa missljud. Är hårt fastskruvad men det räcker inte..

problemet är att basens kon är fyrkantig..

Är det ngn som har några direkta tips på hur man kan lösa det?

Tack på förhand/ Martin
Senast redigerat av striper (6 juli 2009)

392 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
ingen som har en kicker? yikes

392 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
går knappt dra åt dem mer..men trots det viberar den friskt och luftpyser ut..

Finns det nått av gummi man kan smälla imellan utan att behöva limma fast den för gott?

Någon som testat med silikon? lägga runt hålet, vänta till det torkat o sedan skruva fast elementet igen?

Egen företagare
864 Inlägg
6 juli 2009
har du en låda av plywood?? då kan det nog vara så att det är för klent material i lådan.. så hela lådan flexar och det kan bli många konstiga ljud. Vet ingen som haft såna problem annars, kör ju själv med fyrkantig och det är då ingen skillnad på en rund.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

730 Inlägg
6 juli 2009
snurbo_diesel skrev:
har du en låda av plywood?? då kan det nog vara så att det är för klent material i lådan.. så hela lådan flexar och det kan bli många konstiga ljud. Vet ingen som haft såna problem annars, kör ju själv med fyrkantig och det är då ingen skillnad på en rund.

Har han t.ex. 22mm plywood så e de stadigare än 22mm spånskiva/MDF board..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Masterworks
6 juli 2009
Du sågade väll inte ett runt hål?  wink

77 Inlägg
6 juli 2009
gör en baffel till och sätt utanpå den du har och limma och sruva ihop så den blir redigt stadig och sen är de bara att möga på med silikon innan du sätter basen så ska de nog bli tätt.

1 634 Inlägg
6 juli 2009
Nästan varenda bilstereobutik har "Armour Nordic´s" sortiment, dom säljer en tätningslist på rulle som fungerar kanon. Kostar inte många kronor. Jag använder sådan list till alla mina högtalare, utan diskanten då wink

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

392 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Masterworks skrev:
Du sågade väll inte ett runt hål?  wink

ska man inte det? =O ;P

392 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Tunnan81 skrev:
gör en baffel till och sätt utanpå den du har och limma och sruva ihop så den blir redigt stadig och sen är de bara att möga på med silikon innan du sätter basen så ska de nog bli tätt.

menar du att man monterar baffeln över kanterna på basen för att trycka ner den?

Hängde inte med på det tipset..  smile

392 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Nästan varenda bilstereobutik har "Armour Nordic´s" sortiment, dom säljer en tätningslist på rulle som fungerar kanon. Kostar inte många kronor. Jag använder sådan list till alla mina högtalare, utan diskanten då wink

Mvh Andreas

okey!

Men då funderar jag direkt på tjockleken..

känns som att det behöver vara ganska tjockt för när man drar åt skruvarna så trycker man ihop det så hårt att det inte har ngt att flexa mot. Utan blir precis som jag har det nu.. hoppar du förstår min poäng

4 693 Inlägg
6 juli 2009
striper skrev:
Tunnan81 skrev:

menar du att man monterar baffeln över kanterna på basen för att trycka ner den?

Hängde inte med på det tipset..  smile

Han menade nog att du ska montera bort basen, göra en till baffel och sätta på den baffeln som du redan har och SEN sätta dit basen. Detta för att baffeln ska bli styvare och inte flexa så mycket.

Booyakasha!

392 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
okey..men tvekar på att 22mm flexar särskilt mkt.

Borde vara basen i sig som rör sig, men har dragit så hårt det går med både skruvdragare och för hand. Ingen rör sig så borde sitta hårt.

Mystiskt sad

btw har en 22mm spånlåda, skrev fel i inlägget ser jag. Läste om plywood precis innan jag skrev =P
Senast redigerat av striper (6 juli 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juli 2009
Kör du med vanliga skruvar eller med riktiga M-gäng med islagsmutter på baffelns baksida? Kan nog vara en bra idé att göra en till baffel och dra i islagsmuttrar, då kan du dra tills du inte orkar mer utan att dra sönder nåt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

392 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
det var ett bra tips big_smile

1 634 Inlägg
6 juli 2009
striper skrev:
andreas_gbg_ skrev:

Mvh Andreas

okey!

Men då funderar jag direkt på tjockleken..

känns som att det behöver vara ganska tjockt för när man drar åt skruvarna så trycker man ihop det så hårt att det inte har ngt att flexa mot. Utan blir precis som jag har det nu.. hoppar du förstår min poäng

Är ju ett helt annat material.
Jag har aldrig haft några problem.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
6 juli 2009
Jag skulle säga att du har gjort hålet för litet eller fel.
Det ska inte vibrera eller läcka luft.
Jag har haft exakt den basen och byggt 3 olika lådor till den.
Ingen har läckt eller vibrerat.
Gör om gör rätt är mitt tips wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Sök