3107
Sök

Finns det något färdigt om man ska koppla in slutsteg i en SAAB 9-3 2.0t

25 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
har satt in nya Canton 6.9er i bilen och undrar om det finns något enkelt sätt att koppla in sånt. Kanske via säkringsboxen inte vet jag. Alla tips är välkommna smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 juli 2009
Är det i din 9-3SS? Vad har du för ljudsystem idag, fanns där några 6x9or innan du satte i dina Canton?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

25 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Japp det är min och nej det fanns inga 6.9 innan men ny finns det två clarion mellan register högtalare och två 6.9 canton.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 juli 2009
Okej, har du nå högtalare i framdörrarna? En snikgrej som du kan göra nu om du bara vill få ljud ur dina 6x9or är att ta kablarna från 4" mellanregistren som sitter i hatthyllan. Men du kommer inte få någon som helst bas, och dom kommer inte spela så högt. Det som gäller är ett slutsteg, men om du ska ha nån nytta av det så måste du ha minst SS2 (SoundSystem2, Premium 150) vilket du har om du har högtalare i framdörrarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

25 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Jo det är så jag har det kopplat nu men undrar vad det är för signal som kommer från dom kablarna utifall man skulle koppla in dom i hög nivå ingångarna i slutsteget. Vet ej om det går men det är ju en intressant tanke. skulle vilja dra strömmen från säkringsboxen undrar om det håller för två 6.9 or ??

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 juli 2009
Du kan ta den signalen till ett steg ja, men den är skuren vid 120Hz så du kommer inte få någon bas från dina 6x9or ändå. Om du vill få lite tryck från dom så rekommenderar jag att du tar signalen från dörrhögtalarna.

Om du kan ta ström från säkringsboxen eller ej beror inte på högtalarna utan på slutsteget som ska driva dom. Du har 30A att tillgå där så det får inte vara något stort steg, men ett litet 2-kanals funkar bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

25 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Det visade att när jag gick till bra ljud i bil att jag har en fullregister signal i dom kablarna men att jag hade polerna fel på ena högtalarn. Vilket innebär att man inte får någon bas freq till högtalarna (nu funkar det med ljudet).

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 juli 2009
Eh nej, det är inte fullregister i hatthyllehögtalarna! tongue Signalen till dom små mellanregistren (4") är skuren vid 120Hz. Om du däremot har stora systemet så att du har ett par 6x9" bashögtalare i hatthyllan så har du basregister där. Högtalarna i dörrarna däremot får en fullregistersignal.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

25 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Enligt audio killarna i norrköping så är det en full register signal. Jag koppla om polerna och wola! så fick jag bra ljud i 6.9orna. konstigt va smile vet ej varför men han sa att jag även kan lägga på en högnivå konverter till dom. för att få lågnivå. fattar inte riktigt allt han snacka om men nu har jag bra ljud helt plötsligt i 6.9orna smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 juli 2009
Mätte just upp den signalen men min RF 3sixty och vist, det finns signal ända ner till 20Hz, men delningen ligger kring 120Hz så det är inte mycket signal kvar av basregistret. Jag tror absolut att det fungerar för dig med 6x9orna, det har jag inte sagt nåt om, men dom kan knappast spela särskilt mycket bas.

Det han menade var nog att man kan köra en hög till lågnivåomvandlare för att mata ett slutsteg med lågnivåsignal, men då tycker jag det är bättre att köpa ett steg som tar högnivå direkt om man nu inte köper en riktigt bra omvandlare. Har själv kört omvandlare hittils men nu kör jag högnivån direkt och det låter klart bättre.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök