3347
Sök

Högtalare Mercedes-Benz W124 coupé. Rock 'n' Roll, country...

136 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
Vad ska jag ha för högtalare till min Benz? Jag lyssnar på rock 'n' roll, boogie woogie, country och dansband. Har en 12" Magnat ActiveReflex 300A-baslåda sitter i. Nån som kan hjälpa mig?

~Boogie Woogie~

136 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Ingen som begriper sig på sånthär?

~Boogie Woogie~

136 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Fortfarande ingen som begriper sig på sånthär?

~Boogie Woogie~

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 juli 2009
Jodå, men för att kunna hjälpa dig så behövs det mer information. Vad har du för budget? Vad är det för storlek på högtalare som du vill ha? Ska du bara ha ett framsystem eller även ett baksystem? Ska du driva med huvudenheten eller med steg?
Senast redigerat av ChriZtoffer (5 juli 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

136 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
högtalare är ju inte så dyra så där fläska på lite, men jag är väl kanske inte ute efter nåt svindyrt tävlings tjosanhejsan precis. Original sitter det 4" ifram och 5.25" ibak bara, men vill gärna ha 6.5" ibak om det inte finns nåt bättre? jag kan INGET om billjud! Vet inte vad som är bäst att driva med... Baslådan har inbyggt slutsteg.

~Boogie Woogie~

136 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Låter det bra om man sätter två diskanter i instrumentet och sätter 5.25er i dörrarna och 6.5er i hatthyllan?

~Boogie Woogie~

4 005 Inlägg
11 juli 2009
Spluff skrev:
Låter det bra om man sätter två diskanter i instrumentet och sätter 5.25er i dörrarna och 6.5er i hatthyllan?

Om det sitter 4" fram, har du tänkt på att du förmodligen måste bygga om för att få plats med 5,25or? Kan du detta?

Kan du plocka loss alla lister, dra kablar på rätt sida på rätt sätt osv?

Om du kan nada om billjud så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en kompis som kan, alternativt åka in till BRL eller likn firma och låta dem hjälpa dig att plocka ut ett system som passar dig. Kanske t.o.m montera allt åt dig?

Bumpning av sina egna trådar är förbjudet btw.

136 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Spluff skrev:

Om det sitter 4" fram, har du tänkt på att du förmodligen måste bygga om för att få plats med 5,25or? Kan du detta?

Om du kan nada om billjud så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en kompis som kan, alternativt åka in till BRL eller likn firma och låta dem hjälpa dig att plocka ut ett system som passar dig. Kanske t.o.m montera allt åt dig?

Det sitter 4" i instrumentet och inget i dörrarna original. Det går ju bygga om lite. Bara för att jag inte kan nåt om billjud så betyder det inte att jag inte är händig på annat vis. Och jag har några kompisar som kan koppla billjud.
Senast redigerat av Spluff (11 juli 2009)

~Boogie Woogie~

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 juli 2009
Om du ändå ska bygga om framdörrarna så tycker jag du ska göra plats för 6,5" där. Då kan du köpa ett 3-vägs framsystem med 6,5" midbas (för dörrarna), 4" mellanregister för instrumentbrädan och ett par diskanter som du sätter nånstans vid mellanregistren. Sen så bak sätter du ett par 5,25" koaxialer om du vill att dom där bak ska höra nåt. Allra bäst vore det ifall du driver framsystemet på ett slutsteg, då kommer det verkligen till sin rätt!

Tänk dock på att det kommer krävas en bra montering (stabilt fastsatt och bra dämpat) om du vill att det ska låta bra. Så det är inte bara högtalarna i sig som kostar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

136 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
tack för tips och förslag! smile

~Boogie Woogie~

4 693 Inlägg
11 juli 2009
linuslinje skrev:
Spluff skrev:

Vad är bumpning?

Booyakasha!

1 534 Inlägg
11 juli 2009
Softis skrev:
linuslinje skrev:
Spluff skrev:

Vad är bumpning?

om ingen skriver i tråden åker tråden ned bland de andra trådarna
så skriver han ett eget inlägg så att tråden hannar högst upp igen sk bumping

136 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Men vad gör man när det sitter 3000 inloggade och man vet att c:a 1000 av dom kan svara på min fråga, men ingen gör det tongue Det är ju fortfarande ingen som svarat på vad jag ska ha för högtalare om jag ska spela rock 'n' roll och country tongue

~Boogie Woogie~

560 Inlägg
11 juli 2009
Tex:

DD CX4 4" koaxialhögtalare fram

Re Audio RE 5 FR  bak

Spluff skrev:
Men vad gör man när det sitter 3000 inloggade och man vet att c:a 1000 av dom kan svara på min fråga, men ingen gör det tongue Det är ju fortfarande ingen som svarat på vad jag ska ha för högtalare om jag ska spela rock 'n' roll och country tongue

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

136 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
jimmyostrom skrev:
Tex:

DD CX4 4" koaxialhögtalare fram

Re Audio RE 5 FR  bak

Spluff skrev:

Du verkar kunna det där tongue Är dom bra om man ska lira lite Curt och Roland eller typ Oak Ridge Boys? smile

~Boogie Woogie~

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 juli 2009
Det är ju inte bara högtalarna som påverkar ljudet, även stereon och eventuella slutsteg gör det. Beroende på hur du ställer in equalizern så kan du få olika ljud också. Det bästa vore helt klart ifall du kunde åka till någon butik och provlyssna lite olika högtalare för att bilda dig en egen uppfattning om vad som låter bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

136 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Det är ju inte bara högtalarna som påverkar ljudet, även stereon och eventuella slutsteg gör det. Beroende på hur du ställer in equalizern så kan du få olika ljud också. Det bästa vore helt klart ifall du kunde åka till någon butik och provlyssna lite olika högtalare för att bilda dig en egen uppfattning om vad som låter bra.

Har en pioneer-stereo som jag köpte på elmia förra året, den är rätt rejäl tror jag. Jag har ett slutsteg som är inbyggt i baslådan. Hade gärna åkt och lyssnat men närmaste BRL-butik iallafall, ligger i jönköping tror jag, 6-7 mil här ifrån. Tror det finns mediamarkt i Skövde 3 mil härifrån, men eftersom jag inte får körkort förän den 29:e (förhoppningsvis) så har jag lite svårt att ta mig till olika ställen och vill gärna ha bilen färdig innan körkortet...

~Boogie Woogie~

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 juli 2009
Men kommer du att driva framsystemet på slutsteg också eller får dom nöja sig med stereons effekt? För det låter klart bättre med steg, vad för högtalare du än köper. Att din baslåda har ett inbyggt steg (aktiv baslåda) spelar ingen roll, om det inte finns utgångar på det för fler högtalare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

136 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Men kommer du att driva framsystemet på slutsteg också eller får dom nöja sig med stereons effekt? För det låter klart bättre med steg, vad för högtalare du än köper. Att din baslåda har ett inbyggt steg (aktiv baslåda) spelar ingen roll, om det inte finns utgångar på det för fler högtalare.

Det finns utgångar på det för fler högtalare...

~Boogie Woogie~

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 juli 2009
Okej, good, vet du hur mycket effekt det ger? Märke på det?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök