4462
Sök

Skum tomgång, någon "trött" sensor kanske?

99 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en Polo 9n (-04) med 1,4 liters bensinmotor. Tomgången ligger på ca 700 varv/min men då och då dippar den ner till 670 och går sedan direkt tillbaka till ca 700. Den gör det relativt "rytmiskt", alltså ungefär var 2,5:e sekund och bara när den är varm.

Har inte tidigare brytt mig om det men idag, från ingenstans, fick den ett ryck och gick hur bra som helst på tomgång, 800 varv/min superstabilt, för att efter ca 15 sekunder gå ner till samma låga tomgång som innan. Detta hände då jag krypkörde fram och tillbaka och rattade som en dåre medan jag sidoförflyttade bilen i garaget.

Någon sensor som håller på att bli trött kanske? Tomgången förbättras för övrigt ibland om man får till EPC eller kat varningslampa...? Kanske går in i något fördefinierade-värden-program om den saknar någon givares signal?

Bilmekaniker
274 Inlägg
12 december 2007
#2
skulle kunna vara luftmassemätaren.. när lambda lampan lyster (motorstyrenhet) så går motorn in i nödfunktion ocj går då förbi detta fel

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

3 235 Inlägg
12 december 2007
#3
Hej, har samma problem med min golf-99, 1,4i (tror vi har samma motor)

Tomgångegn vandrar lite upp och ner när motorn är varm, typ mellan 780 coh 850 vpm.
Misstänker också en givare, men har inte lyckats hitta vilken som spökar. Ska dra till en vän som har utrustning att avläsa felkoder, så får se om det kommer upp nånting.

Motorn är också liksom kraftlös ibland när man kör på höga varm, men det går fort över. Kan det vara bensinpumpen?

Hör gärna av dig om du hittar en lösning.


99 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#4
Vi har i princip samma motor, ja. Jag funderar på att ta den till vw och få det felsökt. Kostar säkert en slant, men man kanske får det åtgärdat. För ett tag sen var jag inne för att nollställa gasspjällhuset och då påpekade killen att tomgången inte ska hålla på och pendla sådär.

Har du förresten testat att släcka lampor och stänga av all elektrisk utrustning (och även AC:n)? Och jämföra tomgången i det läget med all utrustning och helljus påslaget? För mig går den jämnt om man slår av lamporna i alla fall. Fortfarande på rätt lågt varv, men jämnt.

Kraftlös på höga varv? Kanske igensatt bränslefilter? Vet ej..
Senast redigerat av Val (12 december 2007)

3 235 Inlägg
12 december 2007
#5
Nej, det har jag inte gjort, men ska testa det.

Jag har en vän som driver en privat verkstad, han hjälper mig ibland med service och sånt.
Ska be honom och hjälp, han har säkert en lösning på problemet.

Fitret har jag bytt nyligen, men det kan ju vara smuts i gasspjället.
Eller kanske tomgångsmotorn som krånglar.

Jag upptäckte att den knappt suger in nån luft när den går på tomgång. Jag håller handen för luftintagen, men den suger ingenting. Jag sprutade tom med startgas in i hålet, men varvtalet ändrades inte. Är det också så på din?
Det går ju en slang till från värmeskölden till luftintaget, vet inte varför, men den kanske får luft däriffrån?...

Jag återkommer när jag löst detta.


99 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#6
Jag hade smuts i mitt gasspjäll. Rengjorde det utan resultat (fast det är ju bra med rena grejer förstås!). Jag antar att du inte hållit handen direkt mot gasspjällshuset utan mot luftburkens intag? Håller du direkt mot spjällhuset så ska du se att det suger!

Slangen som går till värmeskölden är där för att ta in varmluft till motorn när den är kall. Det finns någon ventil eller spjäll som stänger den tillförseln efter en stund när grejer börjar bli varma. Antar att det är för att påskynda uppvärmningen av motorn.
Senast redigerat av Val (12 december 2007)

3 235 Inlägg
14 december 2007
#7
jag testade med att släcka allt som drar ström (halvljus, vift...), och då gick den upp i varv lite.
Satte jag på helljuset och värmeviften, då sjönk varvtalet märkbart.
Styrboxen ska ju egentligen kompensera för det, eller?
Men hursomhelst gick den fortfarande lite ojämt både med eller utan elekroniken på.

Och så ett annat litet problem: oljepluggen sitter rätt hårt på den. Ville byta olja häromdagen, med pluggjäveln satt hårt, och man kommer ju in under bilen ordentligt, väldigt låg markfrigång, så jag fick aldrig kraft nog att få loss den.
Är rädd för att skada sumpen, den är ju i aluminium. Finns det nåt knep för att få loss den utan nån skada? Spray, värme?...


3 235 Inlägg
14 december 2007
#8
Förresten, vet du var lmm sitter på din Polo?

Jag har letat efter den, men inga tecken varken före eller efterluftburken...
Sitter den under den? Inte ens nån kontakt eller så...Eller så tittade jag bara på fel ställe.


7 Inlägg
14 december 2007
#9
tja...

jag hade samma problem med min golf, den pendlade i tomgången... det försvann ibland när man gasade ur som faaaaaan... sen kom det tillbaka.

problemet för mig var: luftmassemätaren!


Brandman
51 Inlägg
23 januari 2008
#10
Har exakt samma problem som er! Den dippar och har sig (bara när den är varm) och dippar ännu mer när man slår på t.ex hellyse eller bakrutevärmaren på tomgång. Bara det att min dör ibland när den får sina dippar.
Har bytt rotor, fördelarlock, tempgivaren till motorstyrningen och kollat stiften, utan resultat.

Får inte upp några felkoder när VW läser av den. Inte heller har det tänts någon lampa för fel.

Är det LMM eller lambda kanske? Var sitter dessa?

Bilen är en Polo GTI 6N -98.

EXTREMT tacksam för svar, då detta problem har gett mig många gråa hår i 4 månader nu. Börjar bli trött på skiten...
Senast redigerat av Scratchen (23 januari 2008)

945 Inlägg
23 januari 2008
#11
rätta mig om jag har fel, me är det inte så att felkoder kan bara tas på elektroniskt styrda komponenter.
En trasig LMM ska kunna visa sig genom felkod, men vags lm:er kan vara luriga, kan va på väg att paja utan att visa felkod.

blinka blått om du vill rejsa!

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
23 januari 2008
#12
TTTTT skrev:
rätta mig om jag har fel, me är det inte så att felkoder kan bara tas på elektroniskt styrda komponenter.
En trasig LMM ska kunna visa sig genom felkod, men vags lm:er kan vara luriga, kan va på väg att paja utan att visa felkod.

Rent generelt så är LMM svår diagnoserade, problemet är att den kan mäta fel luftflöde på vissa delar på registret.

Angående diagnosbara komponenter, oftast så är alla komponenter elektroniskt styrda eller "övervakade" vilket resulterar i att nästan alla komponenter i en motor är diagnostik bara, och även komp kan övervakas i vissa motorer, mest förekommande i diesel motorer.

Val skrev:
Någon sensor som håller på att bli trött kanske? Tomgången förbättras för övrigt ibland om man får till EPC eller kat varningslampa...? Kanske går in i något fördefinierade-värden-program om den saknar någon givares signal

Låter som tomgångsmotorn/ventil inte gör som han ska, i ditt fall kanske inte den komponenten har möjlighet att ge "feedback" till styrenheten, däremot så kan den tända motorlampa pga emmisions nivå(stavning)
Så tipset är att kika lite på tomgångsmotorn/ventil, borde sitta i närheten av spjället.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

23 Inlägg
12 juli 2009
#13
tror inte de sitter nån luftmassemätare i polon?

155 Inlägg
12 juli 2009
#14
koll vaakum - luft slang för spricka och LMM...

A4 orginal till mer kreativ - :)


Sök