3808
Sök

Strömförsörjning till 12v bilstereoprylar via 220V

Darth Vader
1 644 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Hej, visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken.

Menmen, har börjat klura lite på att bygga en partylåda, d.v.s. en mobil låda med en bilstereo, ett batteri, en baslåda, ett steg och lite högtalare. Alltså bilstereoprylar, men fristående då jag hade lite överblivna prylar hemma som bara låg och skräpade.

Jag har en Ctek-laddare där jag laddar upp batteriet när den inte används, men jag vill komma på en bra lösning till hur man kan enkelt, om man har tillgång till ett vägguttag koppla in lådan till denna och driva hela paketet direkt ifrån uttaget, jag behöver alltså omvandla 220V till 12V.

Jag menar inte att ladda batteriet, utan att vid möjlighet driva 12V-bilstereoprylarna direkt i ett eluttag, hur gör man detta på bästa sätt?

Setupen är en stereo, ett bilbatteri, ett fyrkanalssteg, en 12" bas, 2x 6x9or drivna på steget och 2 st 4" drivna på stereon. Allt avsäkrat självklart.
Senast redigerat av DoWahDiddy (15 juli 2009)

Braaaaap?

21 761 Inlägg
15 juli 2009
Du måste i så fall använda en kraftig AC/DC-omvandlare, kan kosta en slant. smile

Ett annat alternativ skulle vara om du hade en MXS25000, då kunde du använda den både som relativt kraftigt spänningsaggregat och laddare.

Darth Vader
1 644 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
Det finns alltså ingen hyfsat billig lösning, det var synd sad

Braaaaap?

121 Inlägg
16 juli 2009
Du kan väl använda laddaren kopplat till bilbatteriet och ha detta inkopplat under drift om inte det blir för besvärligt att ha med batteriet. Det blir då nästan som i bilen, batteriet driver ljudanläggningen och laddaren motsvarar generatorn. I en bärbar dator gör man väl oftast så, laddaren sitter i medan man använder datorn om det finns ett 230 V uttag i närheten.
Annars finns det stora nätaggregat som ger ut lämplig likspänning (DC). Kjell o Co säljer ett 13,8 V som kan ge ut 10- 20 Amp för 799 kr, upp till 30 Amp 999 kr. Sök på, http://www.kjell.com/

Sök