3403
Sök

Ang: dump ventil till Saab 9-5 2,0T

3 295 Inlägg
17 juli 2009
#21
köp ett open air kit från www.speedparts.se så får du bolt on prylar, sen köper du en återcirkulerande Forge avlastningsventil. finns även dom på speedparts.


251 Inlägg
17 juli 2009
#22
m0s skrev:
Öppen dump är helt fel
Hybrid dump är "halv"-fel.
Återcirkulerande är rätt

Ett tips är ju att läsa på lite om bilen innan du börjar experimentera.
Kolla gärna in Saabturboclubs forum för mer information om bilen om tex. vad du kan och inte kan göra med din T7 motor

Är du ute efter lite pysljud så är ett öppet filter eller ett nytt insatsfilter att föredra på den motorn

Asså folk säger hela tiden öppen fump e dåligt o bla bla till volvo och saab för tomgången svajar m.m d tog mig ca 20min o motera bra.. fick hjälp att ställa in dev av Eksten som äger en evo 9 nu har har haft 2st s40 T4 och han berättade alla som har det problemet måste fokusera sig mer på att ställa in dumpen ordenligt.. alltså montera dumpen starta bilen och börja ställa in så märker du om tomgången svajar eller inte.. så man ska inte säga fel val o skit för ALLT FUNKAR! mvh

1 867 Inlägg
17 juli 2009
#23
Slave_joe skrev:
Xlinee skrev:
m0s skrev:
Det är en jäkla skillnad på styrsystemet i en gammal 9000 och i en nyare motor som T7an.

Men är det bara för syns skull så kolla in den länken jag länkade till innan.
Och vill du la "lite" mer "dumpljud" så sätt i ett insatsfilter istället för det vanliga luftfiltret. Du kan även borra en massa småhål på avskärmingen för filtret och då så hörs det lite mer.

ah, ja vet. Men borra i lufburken är ju inte det bästa heller ifall man ska sälja den osv,

Men klarar orginaldumpen så mycket tryck då?, 1,1 1,2 bar?.

ja orginalventilen klarar tryck upp mot 1.5 bar.

Jag har kört original plastdumpar på 2bar, det funkar, kan inte säga nåt om livslängden dock, bara kört det i några månader.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

2 164 Inlägg
17 juli 2009
#24
HoNkken skrev:
m0s skrev:
Öppen dump är helt fel
Hybrid dump är "halv"-fel.
Återcirkulerande är rätt

Ett tips är ju att läsa på lite om bilen innan du börjar experimentera.
Kolla gärna in Saabturboclubs forum för mer information om bilen om tex. vad du kan och inte kan göra med din T7 motor

Är du ute efter lite pysljud så är ett öppet filter eller ett nytt insatsfilter att föredra på den motorn

Asså folk säger hela tiden öppen fump e dåligt o bla bla till volvo och saab för tomgången svajar m.m d tog mig ca 20min o motera bra.. fick hjälp att ställa in dev av Eksten som äger en evo 9 nu har har haft 2st s40 T4 och han berättade alla som har det problemet måste fokusera sig mer på att ställa in dumpen ordenligt.. alltså montera dumpen starta bilen och börja ställa in så märker du om tomgången svajar eller inte.. så man ska inte säga fel val o skit för ALLT FUNKAR! mvh

Grejen är att saabs styr system och reglering av bränsle luft blandningen och skyddet av motorn är mycket mer avancerad än vad dom flesta andra bilar har.
Sen så är kolvarna lite klena på dom så man vet aldrig vad som kan hända.
Återcirkulerande är de som funkar bäst och då får man även ut mest.

MVH


18 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#25
AxlSam skrev:
Xlinee skrev:
då blir det som att inte startmotron orkar hålla kvar den på " vanlig tomgång "


// Xlinee big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilelollollollol

Det är inte startmotorn som håller igång bilen wink

Förstår det jamed:P haha, men du fattar ändå vad jag menar tongue


18 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#26
Fredrik-79 skrev:
HoNkken skrev:
m0s skrev:
Öppen dump är helt fel
Hybrid dump är "halv"-fel.
Återcirkulerande är rätt

Ett tips är ju att läsa på lite om bilen innan du börjar experimentera.
Kolla gärna in Saabturboclubs forum för mer information om bilen om tex. vad du kan och inte kan göra med din T7 motor

Är du ute efter lite pysljud så är ett öppet filter eller ett nytt insatsfilter att föredra på den motorn

Asså folk säger hela tiden öppen fump e dåligt o bla bla till volvo och saab för tomgången svajar m.m d tog mig ca 20min o motera bra.. fick hjälp att ställa in dev av Eksten som äger en evo 9 nu har har haft 2st s40 T4 och han berättade alla som har det problemet måste fokusera sig mer på att ställa in dumpen ordenligt.. alltså montera dumpen starta bilen och börja ställa in så märker du om tomgången svajar eller inte.. så man ska inte säga fel val o skit för ALLT FUNKAR! mvh

Grejen är att saabs styr system och reglering av bränsle luft blandningen och skyddet av motorn är mycket mer avancerad än vad dom flesta andra bilar har.
Sen så är kolvarna lite klena på dom så man vet aldrig vad som kan hända.
Återcirkulerande är de som funkar bäst och då får man även ut mest.

MVH

okej, men hur ska man göra för att ställa in den? för tomgången är bra om man inte gasar till? eller om man kör så dör bilen, de blir typ " som att man får kärring stopp" du förstår? på tomgången är inte felet, utan när man gasar till när man står till så svajar dumpen, men när jag ställer den hårt de blir det bra? why ? bara när man gasar till så känns det som att inte startmotron " pallar " svårt o förklara, men vad ska man ha? ÖPPET ELLER INTE?!?!?!? VILL VETA, kan de vara fel på dumpen, eller?  / Xlinee big_smilebig_smilebig_smilebig_smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 juli 2009
#27
Xlinee skrev:
VILL VETA, kan de vara fel på dumpen, eller?  / Xlinee big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Ja den är öppen.....



tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

18 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#28
TBOC_Razor skrev:
Xlinee skrev:
VILL VETA, kan de vara fel på dumpen, eller?  / Xlinee big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Ja den är öppen.....



tongue

:p okej, men då köper jag en återcirkulerande fitt dump då? tyck inte om den som sitter på, den är ugly then hell big_smile



Sök