3538
Sök

Adolfssons E30 coupe med bur totalrenovering M50B25

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#41
Rquired skrev:
Team-Adolfsson skrev:
Rquired skrev:
Är jag portad här ifrån, du är inte sur för att jag skrev att MB rostar fortfarande va? wink

För detta är ett kul projekt att följa, alltid kul med seriösa projekt och dessutom på en E30! Men tror du inte bilen blir lite framtung med en M50 i nosen, den är ju tyngre än vad M20 är? Antar att du skall ha den som busbil på gata, eller? smile

är ett fritt land tror jag lol


nja den kommer inte bli så framtung då jag kommer ha en 45L fuelcell i bagagen
kommer även köra med glasfiber huv och skärmar men behålla plåt luckan bak för å jämna ut lite
sen blir batteriet bak i mitten där baksätet egentligen är
batteri plattan e bortkapad tongue

den kommer bli lite av varje
vill ha en bil som man kan åka satan med i kurvorna och en som inte är några problem att ställa upp med i några drift tävlingar på mindre nivå
även en fruktansvärt rolig gatbil wink
satsar på 200hk och max 1200kg med full tank och förare
jag 115kg
så 1000kg är max när den e tom wink
sen kommer det ju bli lite mer än 200hk när allt e klart men målet e iallafall 200hk på 1000kg smile
dock kommer den vara tyngre när jag reggar den bly vikter eller nåt tongue

Ok låter inte jätteilla precis, kul att du skall gatregga den blir alltid roligare om man kan ut och busa lite med den lagligt också smile

Vad skall du göra för att få upp M50n i 200hp? Är M52an mycket dyrare eller svårare att skruva i än en M50? Tänker snarast på B28an, dels lättare än M50 och dels kan du med ett M50 insug få en ut 200-210hp på bakhjulen (i en orginal 328 då) bara genom nytt insug smile

blir b28 topp på den
med 325 insuget som jag har
lite portad för bättre flås
sen extraktorgrenrör och chippad styrbox
borde ge runt 210-220hk tycker jag
lättat svänghjul för å å lite bättre gasrespons
men tar en sak i taget tongue å just nu är det slipning sad men måste göras det med tongue

förlåt för att ni inte får några bilder men kameran blev ju som sagt stulen sad


Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#42
Mrfleur skrev:
Ser mycket bra tongue den där med burar som du frågade, det går att regga om bilen med störtburer. förstås måste du ta bort baksäte osv... Tycker att SFRO och bes sa att man måste ombygga till 5bult för att ha M50b25 i e30 att det skulle gå igenom bes...

jo jag vet att det går regga med bur och sätet har jag eldat opp tongue

vad jag har hört ska de går köra me 4 bultat från 325an
annars får jag väl plocka från en e36a istället tongue

det man behöver ändra på hos sfro för regga som ombygt fordon

2. Ombyggt fordon.
a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross.
Info för cab. bygge med öppningsbara dörrar.
b.Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross.
c. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.
d. Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine).
e. Förkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser.
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross.
f. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
g. Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen

styrning blir från e36
bromssystem blir från en 328 e36 eller en m3a
fram å bakvagn från 325 e30 vad jag tänkt om det går tongue
motor å låda M50 med B28 topp och zf låda
ska räcka för å regga den som ombygt
problemet jag har är att jag inte hittar några gatgodkända fuel cells
o någon orginal tank har jag inte å vill inte ha då dom väger en hel del


235 Inlägg
19 juli 2009
#43
Team-Adolfsson skrev:
Mrfleur skrev:
Ser mycket bra tongue den där med burar som du frågade, det går att regga om bilen med störtburer. förstås måste du ta bort baksäte osv... Tycker att SFRO och bes sa att man måste ombygga till 5bult för att ha M50b25 i e30 att det skulle gå igenom bes...

jo jag vet att det går regga med bur och sätet har jag eldat opp tongue

vad jag har hört ska de går köra me 4 bultat från 325an
annars får jag väl plocka från en e36a istället tongue

det man behöver ändra på hos sfro för regga som ombygt fordon

2. Ombyggt fordon.
a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross.
Info för cab. bygge med öppningsbara dörrar.
b.Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross.
c. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.
d. Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine).
e. Förkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser.
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross.
f. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
g. Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen

styrning blir från e36
bromssystem blir från en 328 e36 eller en m3a
fram å bakvagn från 325 e30 vad jag tänkt om det går tongue
motor å låda M50 med B28 topp och zf låda
ska räcka för å regga den som ombygt
problemet jag har är att jag inte hittar några gatgodkända fuel cells
o någon orginal tank har jag inte å vill inte ha då dom väger en hel del

Ja det stämmer bra! tongue skönt att ha nåt som fattar också ang ombygget fordon... Tycker det är lite rolig eftersom jag själva också bygga min e30 med M50. Som får också nästan lika godis som du har tänkt dig! Ja jag letar också en gatgodkända fuelscells. Finns en annan forum om också undrar det http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=25478 men dom är osäker ändå.  Även jag har kikat runt olika formet, det finns inte rikiga svar sad

Bmw, när du älskar att köra!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juli 2009
#44
Team-Adolfsson skrev:
Rquired skrev:
Team-Adolfsson skrev:

är ett fritt land tror jag lol


nja den kommer inte bli så framtung då jag kommer ha en 45L fuelcell i bagagen
kommer även köra med glasfiber huv och skärmar men behålla plåt luckan bak för å jämna ut lite
sen blir batteriet bak i mitten där baksätet egentligen är
batteri plattan e bortkapad tongue

den kommer bli lite av varje
vill ha en bil som man kan åka satan med i kurvorna och en som inte är några problem att ställa upp med i några drift tävlingar på mindre nivå
även en fruktansvärt rolig gatbil wink
satsar på 200hk och max 1200kg med full tank och förare
jag 115kg
så 1000kg är max när den e tom wink
sen kommer det ju bli lite mer än 200hk när allt e klart men målet e iallafall 200hk på 1000kg smile
dock kommer den vara tyngre när jag reggar den bly vikter eller nåt tongue

Ok låter inte jätteilla precis, kul att du skall gatregga den blir alltid roligare om man kan ut och busa lite med den lagligt också smile

Vad skall du göra för att få upp M50n i 200hp? Är M52an mycket dyrare eller svårare att skruva i än en M50? Tänker snarast på B28an, dels lättare än M50 och dels kan du med ett M50 insug få en ut 200-210hp på bakhjulen (i en orginal 328 då) bara genom nytt insug smile

blir b28 topp på den
med 325 insuget som jag har
lite portad för bättre flås
sen extraktorgrenrör och chippad styrbox
borde ge runt 210-220hk tycker jag
lättat svänghjul för å å lite bättre gasrespons
men tar en sak i taget tongue å just nu är det slipning sad men måste göras det med tongue

förlåt för att ni inte får några bilder men kameran blev ju som sagt stulen sad

Låter som det kommer bli tryck i den lilla E30n tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 507 Inlägg
19 juli 2009
#45
Grymt projekt! Gillar när saker och ting görs ordentligt ifrån grunden. Lycka till!

Mvh
/T


235 Inlägg
20 juli 2009
#46
Kolla med det här ang fuel cells: http://www.arvikael-motor.com/index.do

Bmw, när du älskar att köra!


Sök