Svart sotig rök från avgassystemet

tc_telge
8 juli 2006 · 8 Inlägg

För 2 år sedan imorterade jag en volvo 850 t5. Bilen gick som en klocka till en början, men ganska så snart började en liten lampa lysa i instrumentpanelen. det var Lambdasonden som hade rykt. Jag lämnade in bilen på verkstan, felet blev förvissoåtgärdat, men de satte dit en piratkopia på volvos egna lambdasond vilket resulterade i att lampan återigen tändes. Volvo tog in bilen till sig och satte dit en lambda i orginal. Efter detta har bilen gått mkt bra fram tills för någon månad sedan. Idag tänds det inga lampor i instrument panelen, men bränsleförbrukningen har ökat till 2-2,5 l milen, och periodvis när man kör så avger bilen ett svart måln från avgasröret.
Jag lämnade åter in bilen på auktoriserad verkstad, de hävdade först att oljetråget var igensatt. Vi skruvade bort det och rengjorde det, men det gav inget resultat, inte heller var det igen täppt. Väl tillbaka på verkstaden hävdade man nu att det var lambdasonden som återigen gått sönder. Men jag anser att den lilla vackra lampan då borde ha tänts, dessutom så styr lambdan i min värd bara bränsleblandningen vid tomgång. Så nu hoppas jag att någon som läser detta kanskekan ha en aning om vad min bil lider av för sjukdom nu... Som orientering kan jag ju säga att det varken hör, eller märks av på något annat sätt än bränsleförbrukningen och den svarta röken.

Jeebz
9 juli 2006 · 544 Inlägg

På en sån bil så ska ju volvo kunna kolla felkoder. Vilket dom borde se några. Göra rent oljetråget?, dom menade inte vevhusventilationen?. Som att den ryker svart och drar massa soppa så får den ju massor med bensin (=går för fett). Nu vet jag inte i vilka lägen lambda lampan tänds men kan det vara så att lambdan har gått sönder fast den inte tror det?. Lite vilda gissningar bara är inte så jätte kunnig på motorer. På 740 och 940 med lh2.4 system kan man iaf lyfta av minuspolen på batteriet en natt så nollas databoxen i bilen detta kan ju vara värt att prova dock vet jag inte om det funkar på en 850.

Senast redigerat av 744tic (9 juli 2006)

tc_telge
9 juli 2006 · 8 Inlägg

Jo jag lämnade in bilen på volvo just för att de skulle söka felkoder men de hittade inget, därför sa man att jag skulle pröva med att byta Lambdan igen.

Turbo_Erik
9 juli 2006 · 526 Inlägg

Vad kostar en felkodssökning på Volvo ungefär??

tc_telge
9 juli 2006 · 8 Inlägg

Den kostar mellan 700 - 1000kr

sp1cket
10 juli 2006 · 23 Inlägg

Drar bilen såppas mycket skulle jag gissa på att någon spridare läcker, det kan vara svårt att kolla själv men åker man till volvo kan dom kolla "ärvärden och börvärden" på datorerna och kolla hur mycket varje spridare läcker och isåfall om det är någon som är kass är det bara att byta. Jobbar inte på Volvo men skulle tippa på något sånt.

Flashrider Drinking Buddy
2 augusti 2006 · 89 Inlägg

ursäkta om ja lånar tråden lite men ja hade ungefär samma problem..drog ut kontakten till luftmassemätaren när bilen var avstängd..sen när ja kopplade in den igen o startade bilen så lös lampan för lambasonden o bilen drack nästan det dubbla..men märktes ingen som helst skillnad i hur motorn gick ? har kollat blinkkoderna själv för de vet ja hur man gör tongue det visade att de va fel på luftmassemätaren men sen kollade ja kontakten o det var oxid så ja rengjorde den o kopplade in men lamban lös fortfarande o blinkkoderna visade inga fel..bara i elstolen men det är ju en helt annan sak tongue så nu vet ja inte vad ja ska göra

Lämna ditt bakomflutna före dej.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang