Lite uppdateringar:
Var inne på verstan nyss och kollade på min upphissade bil. Sedan kört hemma -- det är bara 700-800m.
Kylaren är böjd i nedre kanten och ser ut som en båge. Alltså nedra kanten är i form av ett "U" istället för en rak linje. Ex-kärl saknar stora bitar på en sida. Fläkten påstås vara pajat också. De säger att de t o m ringe en kille från en annan verstad, som sysslar mest med BMW och han kollade också på bilen och skakade på huvud, när han såg det. "Aldrig har jag sett sådant förrut".
Dem har svårt att säga vad var orsaken till explosionen, "..men stopp blev det någonstans i systemet". En klick, som jag hörde precis innan kan tyda på att termostaten har gett sig. Men spekulera kan man i evigheter. Kan bara tilläga att motortemp. var i sitt normalt läge i stunden då allt pajade -- har kollat på temp. mätaren precis efter explosionen.
"Man ska byta hela systemet, även termostaten och pumpen efter sånt här intermezzot och bara reserdelar ligger på ca 8000 SEK".
Att toppackningen har gått tror dem inte, "då hade du haft olja i kylvattnet som ran ut". Men skall nog fundera på det också!
Nu till fler frågor till er kunniga:
1) Att byta hela kylsystemet låter vettig nu efter jag har sett konsekvenserna. Kylsystemet är juh: kylaren, termostaten, ex-kärl, pumpen, fläkten och slangar. Remmen sitter på plats och ser vara nöjd. Ska man kolla på andra detaljer? T ex värmeelement?
2) Tempmätaren i BMW e46 -- mäter den temperaturen av kylvattnet eller är det motortemperatur?
Jag har kört hem dem 700-800m som sagt, och temperaturen har stigit snabbt till kl. 12 läge (allt var som vanligt), och sedan stannade där och gick inte högre dem sista 300m. Om den mäter temp. av vattnet, varför steg den upp till mittläge som vanligt, skulle det inte vara dött? Killen på verkstan tvivlade, men sa att den mäter motortemp.
3) Klarar man att byta kylsystemet själv? Jag tänker mest på hur man ska ta bort all luft från systemet efter byte. Några tips?
Ja, jag ska få hjälp av killen, som har sysslad med bilar länge, om jag nu bestämmer att bogsera bilen till Trollhättan. Han säger att det kommer inte att finnas några problem, men frågar här på forumet också, för säkerhets skull.
4) Att köra själv med bilen längre sträckor, har jag nästan givit upp redan innan jag hann läsa era kommentarer till detta
Att hyra bilsläpp är jag inte helt säker på heller. Med "B" så får man bara ha ett lättsläp, vars totalvikt (släpet + lasten) INTE överstiger bilens totalvikt eller 3,5 ton. Min e46 med släpet kommer då att väga runt 2000 kg.
Att bogsera bilen? 400km i 30kmh? Jaaa... Skylla inte på mig, när ni hamnar i en bilkö någonstans mellan Sthlm och GBG.
![smile](img/smilies/smile.png)
Hyra en biltransport! Har ni några tips om var kan man hyra nåt sånt i närheten av Trollhättan? Uddevalla? Vänersborg?
Tack i förhand!