2724
Sök

HJÄLP! På bilsemester och Passaten krånglar! AKUT!

57 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Hej,

100 mil från mitt garage i en 1,8 T -97 med 17 000 mil på mätaren.

I en uppförsbacke accelererar jag och lägger i 5:an och i samma sekund börjar bilen bröla.

Avgasröret måste gått av nån stans nära motorn. Har inte haft möjlighet att felsöka mer ingående i regnet, men det låter nästan som det gått av i jämnhöjd med torpedväggen.

Jag tycker man hör turbon ladda ganska tydligt och man hör defenitivt turbo-pys när man släpper gasen.

Det låter mer rally-bil än rent outhärdligt så jag hoppas/tror inte att det är grenröret?

Jag ska titta på detta men ALLA TIPS mottages med stor tacksamhet. Med endast orginal verktygen mitt i skogen känner man sig liten

Kan jag köra bilen 5 mil till verkstad?

Tack för all hjälp jag kan få.

EDIT: De senaste 1000 milen har det hörts vinande ljud vid acceleration från ca 2000 varv tills man kopplar/växlar. Kan det vara relaterat? Grenrörspackning?

4 586 Inlägg
26 juli 2009
kolla bara oljan samt glykolen ser bra ut samt lyssna så inte motorn rasslar eller liknande

Tror faktiskt det är flexröret som gett sig därav ljudet så det är lungt att köra med dock kan det lukta lite avgaser i coupen så ha rutorna nere

564 Inlägg
26 juli 2009
precis som jorre83 säger, kolla vätskorna efter läckage. Kolla också om avgasystemet hänger ner så det kan fastna i marken, isf knyt fast det i lämpligt ställe med ståltråd. Sedan är det bara att köra som vanligt. Undvik att gasa allt för mycket då det blir väldigt varmt under bilen om dom heta avgaserna läcker ut på något känsligt stället.

57 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
jorre83 skrev:
kolla bara oljan samt glykolen ser bra ut samt lyssna så inte motorn rasslar eller liknande

Tror faktiskt det är flexröret som gett sig därav ljudet så det är lungt att köra med dock kan det lukta lite avgaser i coupen så ha rutorna nere

Helt rätt....regnet öser ner, men i dagsljud var det lätt att se att flexiröret gått av. Vad jag kan se byter man hela mellanröret.

Sök