70W finns på xenonkungen.se. Kostar väl en 500kr mer än 55w. 50W funkar som sagt då det är samma värme som en 50W halogenlampa.
Kan inte uttala mig ifall 70W avger för mycket värme.
Vill inte vara petig men nog avger en 50w xenon-lampa mindre värme än en 50w halogen! Värme är ju en spillprodukt och om lampan då, som xenon, avger 3-4 ggr mer ljus men har samma förbrukning (50w) så bör ju rimligen värmeutvecklingen vara lägre!
Alltså borde även 70w xenon fungera utan risk för att elda upp reflektorer... Iaf i teorin!
//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (26 juli 2009)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
70W finns på xenonkungen.se. Kostar väl en 500kr mer än 55w. 50W funkar som sagt då det är samma värme som en 50W halogenlampa.
Kan inte uttala mig ifall 70W avger för mycket värme.
Vill inte vara petig men nog avger en 50w xenon-lampa mindre värme än en 50w halogen! Värme är ju en spillprodukt och om lampan då, som xenon, avger 3-4 ggr mer ljus men har samma förbrukning (50w) så bör ju rimligen värmeutvecklingen vara lägre!
Alltså borde även 70w xenon fungera utan risk för att elda upp reflektorer... Iaf i teorin!
//Brådhis
Har för mig att det var en diskution om det tidigare och som jag förstod det så avger 50W xenon lika mycket värme som en 50W halogen.
Såhär står det på Xenonkungens hemsida iaf:
Värmeutvecklingen motsvarar effekten, dvs. 50W är något svalare än halogen 55W emedan 70W ger mer värme (28%) i strålkastaren. Vanligtvis inga som helst problem då de flesta lyktor tål minst 100W.