2572
Sök

Ford Focus Rostskyddsgaranti

53 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Har velat runt länge nu och letat bil och är nu sugen på en for focus. Har hittat en Ford Focus 1.6 TI-VCT Trend -05 som verkar vara i fint skick.
Det enda jag är orolig för när jag läst om den på nätet är rosten. Har de lätt för att börja rosta och om den väl gör det går det på garantin. Är det 12 år på -05orna? Och vad krävs isåfall för att det ska gå på garantin?
Focusen jag kikat på säljs privat, så om den börjar rosta, går jag bara in till närmaste fordåterförsäljare med den då eller hur fungerar det? Måste jag åka till den återförsäljaren där bilen från början köptes?

Är focusen annars en bra bil? Billig att äga och köra? Kom gärna med positiva och negativa erfarenheter.
MVH

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 juli 2009
Rostskyddsgarantin gäller genomrostning i alla de flesta fall. Dvs det måste gå hål innan de tar på sig att åtgärda problemet.
I övrigt fall kan det också handla om konstruktionsfel, om det verkligen går att bevisa att det är konstruktionsfel och inte bristande underhåll eller normalt slitage.
Lyckades få en ny motorhuv nu precis av VW för att ha visat upp att det var konstruktionsfel, trots att den inte är genomrostad.

12 års rostskyddsgaranti på Focus vad jag kan se.

"Gamla Focus drabbades av en hel del rostproblem.  På den nya modellen har Ford försökt åtgärda  bristerna. Sålunda är limningarna mycket välgjorda. Bilen har också en ny konstruktion av de bakre skärmkanterna, utan smutssamlande hylla. Dessutom har innerskärmarna bak, som tidigare var gjorda i ett fuktbindande filtmaterial, bytts ut. Även galvningen av bränslepåfyllningen har förbättrats.

Dörrar och balkar under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel och bränsletanken är i plast. Underredets slitskydd får också godkänt, utom längst bak där det är i tunnaste laget.

På minuskontot noteras att hela karossen är i plåt och att invändig behandling saknas i motorhuv och baklucka. Bakluckan är dessutom dåligt dränerad och sparklådornas skarvar är vända rakt ned och ligger mitt i sprutet från framhjulen.

Men totalt sett har nya Focus klart bättre förutsättningar att stå emot rosten än den gamla modellen."
- Vi Bilägare gav betyget 3/5
Senast redigerat av Mortalis (29 juli 2009)

132 Inlägg
29 juli 2009
http://club.ffcs.se/  sök i forumet där. Det mesta du kan tänkas vilja veta och lite till om Ford Focus.

2 600 Inlägg
30 juli 2009
vet på dom äldre modellerna av egen erfarenhet så var det inga problem att lämna in på rost garantin även om dett bara va yt rost men var väll för det var ett problem då.  den nya har dom förbetrat och övrigt är det en bra bil. pappa ha hafft sin nu i snart 7 år och är super nöjd med den. och han ska köpa den nyare modellen om nått år.

gör som jag kör gubba racer=)

53 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
Läste att man måste lämna in bilen på rostkoll en gång om året för att garantin ska gälla. stämmer det?
Jag hade inte tänkt att göra servicar på autoriserade verkstäder utan hos en kompis som är duktig på bilar.

2 600 Inlägg
30 juli 2009
ring och hör med ford . vet att det är så på saab men är osäker hur det är på ford. tro inte du behöver ora dig så mycket om rost om du ska köpa en från 05 och upp åt.

gör som jag kör gubba racer=)

Sök