2441
Sök

Sierra ställa tändningen

238 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
#1
Nådon som har en bild på hur tändningen ska ställas eller kan förklara det hittade inte det i haynes boken stod inget på dom siderna där man bytar kamrem i heller....

Tack på förhand


225 Inlägg
16 maj 2006
#3
docken har ingen REM utan kamkedjor!!!

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

355 Inlägg
16 maj 2006
#4
Är det en  OHC kan du  vrida på fördelaren och tändföljden  1342
Är det  därimot en DOHC då  kan du inte ställa tändningen  själv

[DOHC]
Har du  nållat moton så att  Cylinder 1 står i Överde dödläge ( ÖD )
Och båda kammaxlarna  i ÖD, Finns en  beskrivning  på det i Haynesboken på sidan 2B*8 samt 2B*11
Där  har du 2 bilder  du kan se hur det ska se ut

När moton är  i ÖD och  kammarna i ÖD så  står ochså tändningen rätt...
Men va säker på att du inte har satt  tändkablar fel

Cylinder längst mot Kylaren är cylinder ( 1 ) Tändföljd ( 1 - 3 - 4 - 2 )

Och  På fördelaren står det  mummrerat  och även kablarna är nummrerade  smile


355 Inlägg
16 maj 2006
#5
SieRRa_WeeD skrev:
docken har ingen REM utan kamkedjor!!!

Det är  OHC SOHC CVH som har räm
de andra  kedja


Smidigaste att buta på doc


225 Inlägg
16 maj 2006
#6
ja men han skrev juh inte vad för bil!!jag har doch själv an får passa sig för o ställa kedjan fel

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

355 Inlägg
16 maj 2006
#7
SieRRa_WeeD skrev:
ja men han skrev juh inte vad för bil!!jag har doch själv an får passa sig för o ställa kedjan fel

Japp därför jag  frågade om det var OHC eller DOHC

Ja  om man  använder sig  av en 17mm hylsa och spärrskafft så kan man dra runt moton  försiktigt så  märker man om allt står fel för då tar kolvarna  mot ventilerna
jag  ställde in det med en skruvmejsel i  cylinder 1 när jag ser att  mejslen  är enda uppe  så är den nollad den ställer man kammarna

och det vunkar nu men kedjan är  spänd som fan hmm

Sen vibrerar hela  bilen när man gasar upp den  och så märkligt


225 Inlägg
16 maj 2006
#8
sen kan man juh ochså bara använde kedjespännaren 1 gång de tycker jag e lite dåligt faktist:)

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

355 Inlägg
16 maj 2006
#9
SieRRa_WeeD skrev:
sen kan man juh ochså bara använde kedjespännaren 1 gång de tycker jag e lite dåligt faktist:)

Japp det är ju det

inte för jag vet varför man inte skulle kunna det ?
Jag fick på kedjan  med den gamle  spännaren !

men kedjan var en aning spänd
Satte dit en ny spännare och  kedjan är lika  spänd en då

Så ajg ser itne skillnaden

Bättre hadde det varit om det  bara varit en stark fjäder i den

dessa spännare  har ett  låsläge som alldrig går att släppa på

Och min nya spännare  gick i lås direct  när jag drog runt moton och kedjan  spänd  som en 5" spik


238 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#10
Det är en sohc motor


355 Inlägg
17 maj 2006
#11
Så här ska det ställas in: 1 - 3 - 4 - 2

http://212.37.111.84/1342.jpg

Kammarna och alla markeringar:

http://212.37.111.84/inst.jpg

Och  du måste inskaffa en ny kamkedjespännare vid demontering av  kamkedjan !


238 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#12
Men det där är bilder på en doch motor sohc har rem....
när jag bytta kam rem så va där markeringar på dom alla hjul utom det som går till tändningen fördelaren... hur ska den stå ?


355 Inlägg
17 maj 2006
#13
Tuben skrev:
Men det där är bilder på en doch motor sohc har rem....
när jag bytta kam rem så va där markeringar på dom alla hjul utom det som går till tändningen fördelaren... hur ska den stå ?

ok då förstår jag
Har duy  lyfft bort hela  fördelaren med axel och allt ?

Om så så ska du nolla moton  och  sätta ner axlen så att roton pekar i mot  ettan på fördelaren

http://212.37.111.84/sohc.jpg

Här ser du positionen på roton på bilden smile

http://212.37.111.84/rotorsohc.JPG


238 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#14
Tack så mycket nu fick jag det svaret jag ville ha ;P


Orion
5 Inlägg
19 maj 2006
#15
på ohc tar inte ventilerna i kolvarna fast kamremmen skulle gå av

6 Inlägg
20 maj 2006
#16
Om du fått kamremmen rätt så ska tändningen stå 2grader före övre dödläge,
omvandlat till svenska så blir det att på remhjulet till vevaxeln sitter det olika streck så finns det ett streck som är lite längre än de andra,det sitter längst till vänster om du står framför kylaren.
Gå efter det strecket +strecket på fördelaren så ska det bli rätt.

238 Inlägg
21 maj 2006
Trådstartare
#17
men där är inget sträck på fördelaren


279 Inlägg
22 maj 2006
#18
Tuben skrev:
men där är inget sträck på fördelaren

rotorn ska stå mittemot sladdhärvan (typ)i fördelaren.. dvs mot 1:ans cylinder..
o sen när du ska starta den kan fördelaren behöva vridas lite motsols så bör den hoppa igång iaf;)
det bästa sätten o ställa in tändningen exakt sen är o åka till ford så kopplar dom in en liten dosa o säter tändningen i ett visst läge o sen sen vriden man den x antalgrader så är den perfekt (typ 5 min jobb)så det kostar nog inte mye..
fast visst går det med stobblampa osv oxå.. själv ställer jag det på känn o det funkar perfekt;)
Senast redigerat av diforce (24 maj 2006)

two lies don´t cancel each other out

309 Inlägg
2 augusti 2009
#19
Uppar denna tråden då jag behöver nolla min dohc motor. Jag vet hur kammarna skall stå. Men hur gör jag för att få ettans cylider i övre dödläge?

Att köra turbo är beroendeframkallande...


Sök