2286
Sök

BMW M3 E36 vs M3 E46?

131 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Jag undrar bara hur pass bra en original m3 e36 3,2 står sig mot en original m3 e46?
Är de stor skillnad prestandamässigt?
Isåfall, kan man med rätt enkla medel få e36an att gå som e46an eller till och med bättre?

Tacksam för svar:)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 augusti 2009
En E36 med 3.2an gör 0-100 på 5.5sek och en E46 gör detta på 5.2sek. Så några större skillnader är det inte rent prestandamässigt, men en E46 är en modernare och bättre bil i det mesta. Vill du ha en riktig raket så köp en E36a och skruva dit en kompressor, en E36 plus en kompressor kostar visserligen som en orginal E46a men då får du en helt annan effekt också.

Å andra sidan är kompressor olagligt och kräver en del arbete och risker runt omkring. Å andra sidan med en kompressorladdad M3 piskar du skiten ur det mesta, både rakt fram och när vägen svänger smile

Edit: Dessutom finns E36 som sedan också, en fördel enligt mig då det är mer sleeper över en sådan än en coupé kaross.
Senast redigerat av Rquired (1 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
2 augusti 2009
Rquired skrev:
En E36 med 3.2an gör 0-100 på 5.5sek och en E46 gör detta på 5.2sek. Så några större skillnader är det inte rent prestandamässigt, men en E46 är en modernare och bättre bil i det mesta. Vill du ha en riktig raket så köp en E36a och skruva dit en kompressor, en E36 plus en kompressor kostar visserligen som en orginal E46a men då får du en helt annan effekt också.

Å andra sidan är kompressor olagligt och kräver en del arbete och risker runt omkring. Å andra sidan med en kompressorladdad M3 piskar du skiten ur det mesta, både rakt fram och när vägen svänger smile

Edit: Dessutom finns E36 som sedan också, en fördel enligt mig då det är mer sleeper över en sådan än en coupé kaross.

jag tränger mig in här, hur är det rent kvalitetsmässigt då?

m3 e36an är ju känd för att vara extremt slitstark, typ går fortfarande lika bra i motor efter 25k mil, hur är det med e46an? håller den lika bra? klarar den sig i längden om man kör hårt.

OEM <3
6 957 Inlägg
2 augusti 2009
brandt_ skrev:
Rquired skrev:

m3 e36an är ju känd för att vara extremt slitstark, typ går fortfarande lika bra i motor efter 25k mil, hur är det med e46an? håller den lika bra? klarar den sig i längden om man kör hårt.

De flesta nyare BMW idag är ju riktigt slitvargar så jag tror nog E46:an kommer stå sig fint.

OEM <3

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
2 augusti 2009
Bjork skrev:
brandt_ skrev:
Rquired skrev:

De flesta nyare BMW idag är ju riktigt slitvargar så jag tror nog E46:an kommer stå sig fint.

Okej. Får hoppas det, även med en ESS kompressor i hehe.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 augusti 2009
Som bjork säger håller dem mycket bra, det är hård och framför allt felaktig hård körning (tex om man inte låter den nå arbetstemp innan man gasar) som tar död på dem inte undermåttliga dimensioner. Köp en bil som har ordentlig historia och inte en som bränt runt med på parkeringar lördagskvällar om du förstår vad jag menar? smile

M3 sexan i synnerlighet är känslig för att koka, gå på billig skitolja eller för låg nivå (ofta både och i den kategorin som busar lördagskvällar wink ) eller drar till varvstoppet med kall motor etc. Undvik detta och det finns flertalet exempel på hur bra dem håller.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
2 augusti 2009
Säg som såhär:

Köper hellre en M3:a med 9000mil på mätaren som är fulldokumenterad sen ny än en
som gått 5000mil lite papper från då och då..även om den med högre mil är 10-15 000kr dyrare.

Mvh

OEM <3

Sök