2243
Sök

Hjälp med val av produkt och hur man rubbar på bästa sätt!

489 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
Hallå, som sagt, har en Lazer röd Audi, och finns som har en hel del blekt lack från framdörren och bak, pga av att fram skärmarna är om lackerade så syns det väl.

Som sagt, jag är helt grön på detta om lack det är blir första gångerna jag gör detta och behöver då eran hjälp smile

Vad för rubbing ska jag ha för att få färgen i ett finare skick? några mer grejer jag bör använda?
Några speciella maskiner eller liknande?

Sen har jag en fråga ange plasten, eftersom den är blekt vill jag gärna få den i ett finare skick och vad ska jag använda för detta? Värme pistol har jag hört talas om men vad jag vet funkar inte det på all plast?

[img][IMG]http://forumbilder.se/thumbs/ef1200993045Pe7f8.jpg[/img][/img]

Där har ni en bild på hur det ser ut just nu big_smile
Senast redigerat av Steenzor (31 juli 2009)

FreddeK
31 juli 2009
Hur mycket pengar anser du är rimligt på produkter?

489 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
FreddeK skrev:
Hur mycket pengar anser du är rimligt på produkter?

hm, som student och ska boka provena nu, så det är ju inte så jag jublar av all glädje med pengar

Amatör
444 Inlägg
1 augusti 2009
sonax rubbing funkar bra o är billigt

489 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
beathacker skrev:
sonax rubbing funkar bra o är billigt

Skulle du kunna visa mig mig en direkt link till en sida med det märke och typ du tycker är lämplig?

122 Inlägg
2 augusti 2009
google är din vän...sök på sonax så borde första länken vara deras hemsida.  har för mig att deras "röda produkt" kostar runt hundringen att köpa och den fungerar riktigt bra.
Jag använde mig utav trassel för att "polera" ut det i ett jämt lager över ytan, väntade 3-4 minuter och gick på hårt med maskinen.
MEN var försiktig så inte plåten blir för varm då bränns det fast och man får göra om gör rätt smile

// Marcus
Senast redigerat av Oljekatt (2 augusti 2009)

Inga problem!

812 Inlägg
2 augusti 2009
http://www.bilforum.com/mediadb/_files/ … _31603.jpg

ta först rubbingen och sedan hårdvaxet
Senast redigerat av aakesson (2 augusti 2009)

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
2 augusti 2009
Oljekatt skrev:
google är din vän...sök på sonax så borde första länken vara deras hemsida.  har för mig att deras "röda produkt" kostar runt hundringen att köpa och den fungerar riktigt bra.
Jag använde mig utav trassel för att "polera" ut det i ett jämt lager över ytan, väntade 3-4 minuter och gick på hårt med maskinen.
MEN var försiktig så inte plåten blir för varm då bränns det fast och man får göra om gör rätt smile

// Marcus

Vet man inte hur man gör ska man inte tipsa andra!

Varför tror folk att man ska polera efter att medlet har torkat?
Man TORKAR bort medlet med microfiberdukar efter poleringen.

Vax låter man torka för att sedan torka bort det.
Polermedel polerar man med och torkar bort det när medlet är nerbrutet.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

122 Inlägg
2 augusti 2009
Då har SONAX skrivit fel på deras rubbingburk då smile OCH man ska använda BILPOLISH efter rubbing.

Inga problem!

got stance?
546 Inlägg
2 augusti 2009
Oljekatt skrev:
Då har SONAX skrivit fel på deras rubbingburk då smile OCH man ska använda BILPOLISH efter rubbing.

Sant, och avsluta med hårdvax

夢の力

122 Inlägg
2 augusti 2009
Exkat! big_smile

Inga problem!

489 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
aakesson skrev:
http://www.bilforum.com/mediadb/_files/user_svw40560/Sonax_H%C3%A5rdvax_rubbing__polish_31603.jpg

Låter bra, var nere idag och kollade på Mekonomen och sonax vart det jag hittade, dock behövdes ingen maskin till den där?

men vad det lutar åt nu så blir det nog den!

122 Inlägg
2 augusti 2009
Maskin is nice smile

Inga problem!

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
2 augusti 2009
Steenzor skrev:
aakesson skrev:
http://www.bilforum.com/mediadb/_files/user_svw40560/Sonax_H%C3%A5rdvax_rubbing__polish_31603.jpg

Låter bra, var nere idag och kollade på Mekonomen och sonax vart det jag hittade, dock behövdes ingen maskin till den där?

men vad det lutar åt nu så blir det nog den!

Hade du tänkt att polera denna röda bil för hand, så skulle jag avråda dig. Kommer inte ger dig mkt hållbarhet efteråt. Och Sonax på det hjälper inte resultatet  tyvärr.

Polera med maskin, eller vänta tills du kan få tag på en/köpa en billigt. Och polera med riktigt polermedel som ex. 3M eller/ och Menzerna. Detta är polermedel ingenting annat nu! Varken polish, rubbing och allt vad det kallas.

Du kommer djupare i lackporerna med maskin, för att få bort oxiden.
För hand kan du hålla på i evigheter, och ändå kommer lacken vara flammig och oxidera snart igen.

Bättre att göra det riktigt på en gång, om man ändå ska göra det smile

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

Colaberoende
1 219 Inlägg
2 augusti 2009
Jag körde Sonax på en matt Van förra helgen och mina erfarenheter om det märket har ändrat sig.
Körde Rubbing med maskin och resultatet blev helt otroligt. Bilen såg nylackad ut.
Polerade sedan och efter det på med vax för att skydda lacken.

Medlet fungerar och bilen kommer bli kanon.... Men hur länge vet jag inte.
För många år sedan höll det kanonbra men det har blivit sämre på dom sista åren.

Medlet kostar ju inte mycket (köper det för 49:- burken på GeKås)

Vill jag ha bilen ren och blank så använder jag Sonax produkter men det håller inte så länge som det gjorde förr.

Bilden är på en kompis Van som var lite för vit- Den blev ju betydligt rödare men inte perfekt.

/Ena

https://www1.garaget.org/gallery/archive/5238/727041_srulw5.jpg
Vi gjorde polarens Van lite rödare

FreddeK
3 augusti 2009
håller två-tre veckor med sonax...gjorde det själv för fyra veckorsedan på min röda för hand. sen vart jag förbannad och köpte två maskiner, hättor(alla möjliga sorter) 3M poleringsmedel och lahega bananvax men skulle använt fire glaze istället men dem flaskorna kom för sent. Nu är jag nöjd och detta kommer hålla betydligt längre, bilen är fortfarande röd=)
Senast redigerat av FreddeK (3 augusti 2009)

Sök