2680
Sök

Lite frågor ang rekommendationer om b23 (förgasare, packningar mm)

1 217 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Hejsan, startar denna tråd på en kompis begäran då han köpt sig en gammal 240 som han ska leka sönder.

Innan dess ska han dock få upp lite ös i den och har lite funderingar.

1. Toppen skall bytas mot en 531 topp, kommer det innebära några problem med packningar som inte stämmer med vattenkanaler eller liknande eller kan man använda standardpackning?.

2. Vart får man tag på billiga ventilshims till ett gammalt rödblock? (Jag har letat på både f-kshoppen,k-g samt spm´s hemsidor utan resultat)

3. Det blir troligtvis k-kam och ev marinvev, vilka förgasare är lämpliga att använda då, vanliga webber 45:or eller?

Övrigt: är det något annat man bör tänka på?

Mvh

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
4 augusti 2009
Ta en riktig kam om ní nu skall lägga i 2.5.
Glöm inte att ställa kammen

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
4 augusti 2009
ektstraktor grenrör är ju att föredra 4-2-1 är ju bäst

tjooolihoo

1 217 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Topper skrev:
Ta en riktig kam om ní nu skall lägga i 2.5.
Glöm inte att ställa kammen

Riktigt och riktigt, k-kam är inte på låtsas men jag förstår din tanke.
Själva idén med att trimma den gamle är att få ut mest kul per krona, den kommer rasa men det får den helst göra efter vintern.
Därav läggs inga större summor på att t ex köpa en seriös kam.

Marinveven kommer i OM vi kan få en bekant att sälja den vilket han är ovillig att göra just nu.

Extraktor läggs in på listan dock, tackar:)

261 Inlägg
4 augusti 2009
svar på 1an:
inga bekymmer..

svar på 2an:
Venilschims finns på kg..  Men tror inte dom har det utlagt på hemsidan! Har katalogen i verkstaden just nu, så kan inte kolla upp artnr

Testa å ring till dom...
Jag brukar plocka från skroten när jag behöver (och det inte är så seriöst)

Svar på 3an:
2x45 minst.. Om det sen är weber eller dellorto eller solex spelar igentligen ingen roll
Senast redigerat av 945TurboMS (4 augusti 2009)

1 217 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
945TurboMS skrev:
svar på 1an:
inga bekymmer..

svar på 2an:
Venilschims finns på kg..  Men tror inte dom har det utlagt på hemsidan! Har katalogen i verkstaden just nu, så kan inte kolla upp artnr

Testa å ring till dom...
Jag brukar plocka från skroten när jag behöver (och det inte är så seriöst)

Svar på 3an:
2x45 minst.. Om det sen är weber eller dellorto eller solex spelar igentligen ingen roll

Tackar smile

Ang förgasare där så har jag talat lite med min gamle far som trimmat en del 140-240 genom sina år och han muttrade något om att sätta i en 4-ports holley istället och på så vis komma undan billigare men fortfarande få samma effekt.

Kan det stämma eller är det uppåt väggarna galet?

Ska slå en pling imorgon när jag fått fatt i min kompis som äker volvon.

Mvh

261 Inlägg
4 augusti 2009
kan funka..  Inte direkt imponerad av holley faktiskt!
Dessutom kan det bli strul med insug roll För det finns väl inga färdiga till b23 väl??  Och svetsa insug är ju inte världens roligaste!

Är det budget som gäller, tror jag nästan det bästa är att få tag på gamla folkrace prylar!! Weber funkar alltid..

261 Inlägg
4 augusti 2009
Lite ot..
För ett par år sen körde jag med ungefär samma setup..  Svanhalstopp (405) planad 1.5mm k-kam och weber 45or
Hade även ett ställbart kamdrev!

Funkade rätt så hyffsat för en orenoverad b230a -85 med 32k mil på mätaren!!  Den gjorde styvt 120 på 2an och toppade som mest 190 på 4an... Och då fanns det fortfarande varv kvar å ge.. (vågade inte köra fortare)
Det roliga slutade vid en fullgasrepa..  Ca 7500varv 2an och växlade över till 3an, så gav blocket vika..  Halva cylinderloppet på fyrans cylinder försvann lol
Det rent ut sagt "pissade" vatten rätt ut från 4ans tratt roll  Det sket jag i...  Jag körde i flera veckor med den i detta skicket!!  När det var som värst, så tömde jag hela kylsystemet på under 30sek.. Allt vatten rann ju rätt ner i oljetråget tongue Oljan liknade tugggummi, både i färg och konsistens....
Och som den knackade yikes

Men det var Jävligt kul så länge det varade lol

1 217 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
Nya packningar är nu beställda.

Jagade även rätt på en billig kam idag åt polarn.
Blev en vx3 istället för K, fick den och en 531 för en tusenlapp.
Fick även shims gratis av killen jag köpte toppen av.

Extraktor har jag även det hittat för en tusenlapp, smidigt när ingen av oss är speciellt bra på att svetsa.

Nu är det bara förgasare och insug kvar då så om någon i närheten här har 2x45mm förgasare och helst med passande insug så hör av er smile

Bilen kommer startas upp med det där i nästan vecka men dock med orginalförg. så den kommer förmodligen köva sig.

marinveven blir nog dessvärre kvar där den bor nu.

Sök