3463
Sök

Tips hur få loss styrled på Volvo 740

328 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
Ska ta loss fjäderbenen på min 740 och måste då få loss styrleden och spindelleden. Men har lite problem för att dom bara snurrar. Någon som har något tips på hur jag kan göra? Obs! Har ej någon tryckluft

12 086 Inlägg
5 augusti 2009
Sätt domkraften under leden.

blacken
5 augusti 2009
Styrleden får du försöka att "klämma" ihop med styrstaget och armen som staget sitter i med en stor tång eller en tving.  Spindelleden trycker du upp med en domkraft på själva "armen" så att den kan tjäla fast.
Och gör NOGA rent i gängorna innan du lossar muttrarna..

2 914 Inlägg
5 augusti 2009
använd inget 5-56 eller likanade när du ska loss med styrleder pga detta du nu nämt.
jag använder istället en stålborste och försöker få gängan ren innan. dock kan det bli lite svårt att få lös dom då ur konen men jag brukar smörja in rikligt med 5-56 eller liknande för att det ska krypa in och sen använda en slägga eller vanlig bygghammare, sätta press på konen och knacka försiktigt på utsidan så det blir som vibrationer för att få lös konen. men det var tydligen inga bekymmer just nu  wink
jag personligen tkr du ska hissa "hela bilen" på denna styrled och sen skruva så det "skär" (om detta nu inte är lite för "vekt" att hissa på)...

Sök